Umatrikulerede arealer, der ikke er optaget i matriklen, kan eksempelvis udgøre: naturlige tilvækstarealer mod søterritoriet, umatrikulerede søer, umatrikulerede øer på søterritoriet samt arealer fremkommet ved inddæmning, tørlægning eller opfyldning på søterritoriet. Et umatrikuleret areal, der ikke er optaget i matriklen, kan registres i matriklen ved matrikulering, arealoverførsel eller ejendomsberigtigelse. Den matrikulære sagsart afhænger blandt andet af, hvordan det umatrikulerede areal er opstået, og om arealet skal registres som en ny samlet fast ejendom eller høre under en eksisterende samlet fast ejendom.
Ved matrikulering af en del af en umatrikuleret ejendom eller af en hel umatrikuleret ejendom, der ikke er optaget i matriklen, gælder reglerne i bekendtgørelsens kapitel 11-18 om skelfastsættelse, adgangsforhold, afmærkning, indmåling, arealberegning, opmålingsdokumenter osv.
Matrikulering af en umatrikuleret ejendom er ikke omfattet af udstykningskontrollen, som nævnt i afsnit 4.1. Det er dog en forudsætning for denne undtagelse, at det umatrikulerede areal matrikuleres med de bestående ejendomsgrænser, jf. kapitel 1 i vejledning om udstykningskontrollen. En udskilt offentlig vej udgør et eksempel på en umatrikuleret ejendom.
En nærmere beskrivelse af begrebet ”umatrikuleret areal” og ”umatrikuleret ejendom” findes i vejledningens afsnit 1.5.1.
Matrikulering forudsætter ikke, at der er taget stilling til adkomsten til den nye samlede faste ejendom, der registreres i matriklen. Bekendtgørelsen indeholder derfor ingen regler om dokumentation vedrørende dette. Tinglysning af adkomst til den matrikulerede ejendom kan efterfølgende anmeldes til Tinglysningsretten, når matrikuleringen er registreret i matriklen.
Matrikulering af inddæmmet, tørlagt eller opfyldt areal på søterritoriet
Udstykningslovens § 17 indeholder en pligt til, at areal, der indvindes fra søterritoriet, skal registreres i matriklen ved matrikulering eller arealoverførsel. Tilladelser til indvinding gives altid på vilkår om efterfølgende matrikulering eller arealoverførsel.
Matrikulering af et areal, der er fremkommet ved inddæmning, tørlægning eller opfyldning på søterritoriet, kræver, at der foreligger dokumentation for, at Kystdirektoratet har meddelt tilladelse til anlægsarbejdet, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 2. Denne dokumentation kan bestå af selve tilladelsen eller en udtalelse fra Kystdirektoratet om, at der enten er meddelt tilladelse til anlægsarbejdet eller at anlægsarbejdet ikke kræver tilladelse, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 3.
Hvis en tilladelse eller en udtalelse fra Kystdirektoratet, som omtalt ovenfor, ikke indeholder et kortbilag med afgrænsningen af det areal, der er omfattet af tilladelsen eller udtalelsen, skal landinspektøren desuden medsende det kortbilag, der har været anvendt i ansøgningen til Kystdirektoratet.
Kystdirektoratet varetager myndighedsopgaver inden for statens højhedsret over søterritoriet for så vidt angår afgørelser om foranstaltninger, der vedrører inddæmning, opfyldning, etablering af faste anlæg m.v., medmindre foranstaltningerne vedrører kystbeskyttelsesformål eller er omfattet af anden lovgivning. Dette fremgår af kystbeskyttelseslovens § 16 a, stk. 1-3 samt § 21 i bekendtgørelse om henlæggelse af opgaver og beføjelser til Naturstyrelsen, herunder Kystdirektoratet.
Anlæg af en ny erhvervshavn eller udvidelse af en bestående erhvervshavn, kræver tilladelse fra transportministeren, jf. havnelovens § 2, stk. 1. Det følger af havnelovens § 1, hvad der forstås ved en erhvervshavn. Denne kompetence er ikke delegeret til Kystdirektoratet. Udvidelse af en bestående erhvervshavn kan dog ske uden tilladelse, hvis den omfatter etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet inden for en erhvervshavns dækkende værker, og udvidelsen ikke kræver en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, jf. havnelovens § 2, stk. 2.
Matrikulering af areal til en ny erhvervshavn eller udvidelse af en bestående erhvervshavn, der er omfattet af havnelovens § 1, skal derfor dokumenteres med en tilladelse fra Trafikstyrelsen eller en udtalelse fra Kystdirektoratet. Udtalelsen skal dokumentere, om der er meddelt tilladelse til indvinding af arealet fra søterritoriet eller om indvindingen kan ske uden tilladelse, idet de miljømæssige konsekvenser ikke skal vurderes, jf. havnelovens § 2, stk. 2. Dette dokumentationskrav fremgår af bekendtgørelsens § 12, stk. 3.
Københavns Havn er ikke omfattet af havneloven for så vidt angår opfyldning og etablering af faste anlæg m.v. inden for Københavns Havns søområde, jf. metrolovens § 24, stk. 1-3. Opfyldning m.v. kræver dermed tilladelse fra Trafikstyrelsen.
Det er ikke muligt at matrikulere broer, bygninger, bygningsdele eller andre lignende anlæg på pæle, der er beliggende på søterritoriet. Geodatastyrelsen kan i tvivlstilfælde anmode Kystdirektoratet om en udtalelse om, hvorvidt der er tale om et anlæg på søterritoriet eller et areal, der kan registreres i matriklen ved matrikulering eller arealoverførsel.