Version 20. december 2024

13. Referencenettet

Det matrikulære referencesystem er UTM32/ETRS89, hvilket fremgår af bekendtgørelsens § 31, stk. 1. Det blev indført som matrikulært referencesystem i 2008, hvor det afløste System 34. Matrikelkortet for hele landet er dermed bestemt i UTM32/ETRS89. Det betyder også, at ændringer til matrikelkortet, der udarbejdes i matrikulære sager, skal være i UTM32/ETRS89.

Referencenettet består af et net af faste og afmærkede fikspunkter samt GNSS-stationer, som alle findes med koordinater i Danmarks Fikspunktregister, der administreres af Klimadatastyrelsen. Det omfatter bl.a. fikspunkter i REFDK- og 10 km-nettet samt GI- og MV-fikspunkter. Klimadatastyrelsen er myndighed i forhold til det nationale referencenet og tilgængeliggør fikspunktoplysninger via dens udstillingsplatforme.

13.1. Tilknytning til referencenettet

Alle skel, der registreres i matriklen, skal være tilknyttet referencenettet. Det skal bl.a. sikre, at skelpunkter kan retableres, og at der løbende kan ske forbedring af matrikelkortet i forbindelse med matrikulære sager. Tilknytningen til referencenettet skal ske på en af de måder, der er angivet i bekendtgørelsens § 29, stk. 2, og som nærmere er beskrevet i vejledningens afsnit 11.4.

Tilknytningen til referencenettet kan ske ved GNSS-måling fra en godkendt og registreret GNSS-positioneringstjeneste. En GNSS-positioneringstjeneste skal være registreret af Klimadatastyrelsen, før den kan anvendes til matrikulær måling. Fra den 1. juli 2024 sker registreringen i henhold til bekendtgørelse om registrering af GNSS-positioneringstjenester. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. nøjagtighedskrav til en positioneringstjeneste, som kan registreres til nøjagtighedsklasse A (1 cm i planen), B (2 cm i planen) eller C (2,5 cm i planen). Nøjagtighedsklasse C er tilstrækkelig til matrikulær måling.

Tilknytningen til referencenettet kan også ske med GNSS-måling med en direkte tilknytning til fysiske fikspunkter i REFDK- eller 10 km-nettet.

Udover ovenstående er det også muligt at foretage tilknytning til referencenettet ved måling til eksisterende eller nye skelpunkter i kvalitetsklasse 1, eller ved tilknytning til fikspunkter, som minimum er i kvalitetsklasse 2. Der gælder dog et afstandskrav i disse situationer, idet skelmålingen skal ligge inden for en afstand af 1500 m de fikspunkter eller skelpunkter, der sker tilknytning til.

Det skal fremgå af målebladet i en matrikulær sag, hvordan målingen er tilknyttet referencenettet. Hvis tilknytningen er foretaget ved GNSS-måling fra en godkendt positioneringstjeneste, skal navnet på tjenesten være angivet på målebladet. Er målingens tilknytning til referencenettet foretaget på baggrund af fikspunkter, så skal de pågældende fikspunkter fremgå af koordinatlisten med deres fulde fikspunktnumre.

Der findes ikke længere krav om etablering af nye fikspunkter i forbindelse med indmåling af skel. Det er dog stadig muligt at foretage tilknytning til referencenettet til eksisterende GI- og MV-fikspunkter.

13.2. Kvalitetsklasser for skelpunkter i matrikelkortet

Alle skelpunkter i matrikelkortet har en kvalitetsklasse 1, 2 eller 3, der angiver, hvordan punkterne er tilknyttet referencenettet. Der skal således være angivet en kvalitetsklasse for alle skelpunkter, der registreres i matriklen, jf. bekendtgørelsens § 30, stk. 1.

Et skelpunkts kvalitetsklasse angiver samtidig en forventet absolut nøjagtighed, som punktet er indlagt med i matrikelkortet. Skelpunkter i kvalitetsklasse 1 har den højeste absolutte nøjagtighed (forventet bedre end 10 cm), da de er indlagt i matrikelkortet med koordinater målt direkte i referencenettet ved GNSS-måling eller med koordinater bestemt ved transformation over punkter i kvalitetsklasse 1. Skelpunkter i kvalitetsklasse 2 har den næstbedste absolutte nøjagtighed (forventet bedre end 50 cm), mens skelpunkter i kvalitetsklasse 3 kan forventes at have en mere varieret absolut nøjagtighed (forventet bedre end 5 m).

Se mere herom i kapitel 3 i vejledning om matrikelkortet og dets ajourføring.

13.3. Indberetning om tabtgået eller flyttet fikspunktafmærkning


Landinspektøren er forpligtiget til at foretage en indberetning, hvis det konstateres, at en fikspunktafmærkning er bortkommet eller blevet flyttet. Det fremgår af bekendtgørelsens § 31, stk. 2. Indberetningen skal sendes til Klimadatastyrelsen (grf@kds.dk), som herefter vil melde fikspunktet for tabtgået i Danmarks Fikspunktregister.