Ved arealoverførsel forstås, jf. udstykningslovens § 7, at det i matriklen registreres, at areal overføres fra en samlet fast ejendom til:
- en anden samlet fast ejendom,
- offentlig vej eller
- søterritoriet,
eller at umatrikuleret areal overføres til:
- en samlet fast ejendom eller
- offentlig vej.
Begrebet gælder for overførsel af areal, der ikke er omfattet af reglerne om ejendomsberigtigelse i udstykningslovens § 9. Der er tale om arealoverførsel, når forandringerne sker som følge af en privatretlig aftale eller en offentligretlig beslutning, mens ejendomsberigtigelse omfatter forandringer, der er en følge af: hævd, naturens kræfter eller udskillelse af areal, der i mindst 20 år har været offentlig vej.
Reglerne om arealoverførsel kan også anvendes, når en samlet fast ejendom overdrages og samtidig ønskes overført til en anden samlet fast ejendom. Når adkomst for erhververen er blevet endeligt tinglyst, og ejendommene har samme ejer, kan sagen ordnes ved arealoverførsel eller sammenlægning.
Arealoverførsel til umatrikuleret areal kan kun ske til udskilt offentligt vejareal eller søterritoriet. Hvis areal ønskes overført til en umatrikuleret ejendom, der ikke er udskilt offentlig vej, må denne ejendom, eller eventuelt en del af denne, samtidig søges matrikuleret. En umatrikuleret ejendom kan overføres ved arealoverførsel til en samlet fast ejendom. Det følger af definitionen på en umatrikuleret ejendom i udstykningslovens § 4, stk. 2.
Reglerne om arealoverførsel giver ikke mulighed for at overføre areal fra et matrikelnummer til et andet matrikelnummer inden for den samme samlede faste ejendom. En sådan forandring må gennemføres som en teknisk ændring, jf. bekendtgørelsens § 24, stk. 2.
Et areal behøver ikke at grænse til den ejendom, det overføres til. Der gælder dog særlige regler ved arealoverførsel mellem landbrugsejendomme, da landbrugsloven fastsætter grænser for maksimal afstand mellem arealet, der ønskes overført, og den modtagende ejendom. Overholdelse af afstandskravet dokumenteres ved en landinspektørerklæring afgivet i henhold til reglerne i landbrugsloven, se også afsnit 1.3.1. om landbrugsejendomme.
En arealoverførsel må ikke være i strid med anden lovgivning, hvilket også omfatter den tilsigtede arealanvendelse, jf. udstykningslovens § 20, stk. 1. Derfor skal reglerne i bekendtgørelse om udstykningskontrollen være iagttaget ved indsendelse af den matrikulære sag til Geodatastyrelsen. Arealoverførsel som følge af ekspropriation eller jordfordeling er undtaget fra disse regler. Se mere herom i vejledningens kapitel 8 om ekspropriation og jordfordeling samt i vejledning om udstykningskontrollen.
En arealoverførsel må heller ikke føre til, at der opstår en smal jordstrimmel, som adskiller en samlet fast ejendom fra kysten, et åbnet vandløb eller en sø tilhørende bredejerne, jf. udstykningslovens § 19, stk. 1. Geodatastyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra dette krav, jf. lovens § 19, 2. pkt., fx hvor arealet skal forblive eller overgå til offentligt eje.
Landinspektøren skal også være opmærksom på at iagttage reglerne om adgang til offentlig vej, da ejendomme eller særskilt beliggende arealer heraf, som opstår ved arealoverførsel, skal have adgang til offentlig vej, jf. udstykningslovens § 18. Der henvises også til vejledningens kapitel 3 samt afsnit 4.1.1 om adgang til offentlig vej.
En matrikulær sag med arealoverførsel skal dermed indeholde den nødvendige dokumentation i forhold til adgang til offentlig vej, som fremgår af bekendtgørelsens kapitel 3. Sagen skal også indeholde erklæringer i forhold til afsætning af skel, jf. bekendtgørelsens kapitel 2. Ved registrering af nye skel, der opstår ved arealoverførsel, skal der således foreligge en erklæring fra ejerne af de berørte ejendomme med godkendelse af nye skel, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1. Kravet omfatter ikke en situation med arealoverførsel af hele jordstykker (matrikelnumre), da der ikke opstår nye skel, men det anbefales at afmærke skellene, hvis arealet skal anvendes til bebyggelse, industri, idrætsanlæg, oplagsplads el.lign. Ved vejudskillelse kan ejererklæringer erstattes af en erklæring fra landinspektøren, jf. bekendtgørelsen § 3, stk. 2.
Derudover skal landinspektøren iagttage reglerne i bekendtgørelsens kapitel 11-20 om afmærkning og indmåling af skel m.v. samt om udarbejdelse af de dokumenter, der er nødvendige for, at arealoverførslen kan registreres i matriklen.
Bekendtgørelsen fastsætter ikke regler om, at forhold vedrørende adkomst, pant og servitutter skal dokumenteres overfor Geodatastyrelsen ved arealoverførsel. Tinglysningsretten påser via tinglysningssløjfen, om tinglyste rettigheder er til hinder for, at forandringen kan registreres i matriklen, se også afsnit 1.4.1. Inden en arealoverførsel kan registreres i matriklen skal Geodatastyrelsen derfor have modtaget meddelelse fra Tinglysningsretten om, at forandringen er godkendt efter reglerne i tinglysningslovens § 21, hvilket fremgår af bekendtgørelsens § 13.
Arealoverførsel som følge af ekspropriation eller jordfordelingskendelse kræver også Tinglysningsrettens godkendelse inden forandringen kan registreres i matriklen. Den pågældende ekspropriations- eller jordfordelingsmyndighed skal derfor sørge for, at de tinglysningsmæssige forhold er ordnet inden sagen indsendes til Geodatastyrelsen.
Der henvises i øvrigt til Tinglysningsrettens vejledning omkring tinglysningsmæssig forhold ved arealoverførsel og udstykning. Vejledningen kan findes på Tinglysningsrettes hjemmeside.