Det ligger inden for ejernes dispositionsret at aftale en arealoverførsel mellem ejerlejligheder, eller at sammenlægge to eller flere ejerlejligheder. I sådanne situationer rådes der alene over særejendom, og dispositionerne kan derfor aftales mellem de berørte ejere og ske uden ejerforeningens godkendelse.
Det er muligt at sammenlægge to ejerlejligheder eller overføre areal fra den ene ejerlejlighed til den anden, selv om den ene ejerlejlighed er omfattet af et videreopdelingsforbud. Sammenlægning og arealoverførsel behandles som en ændring, og ejerlejlighedsloven indeholder ikke begrænsninger i adgangen til at foretage sådanne ændringer af ejerlejligheder. En ændring defineres i ejerlejlighedslovens § 2, nr. 7, som anden ændring af en ejerlejligheds registrering end en videreopdeling.
Hvis en eller flere beboelseslejligheder overføres fra en ejerlejlighed, der er omfattet af et videreopdelingsforbud, til en ejerlejlighed, der ikke er låst af et videreopdelingsforbud, er loven i princippet ikke til hinder for, at de beboelseslejligheder, der er overført ved videreopdeling udlægges som selvstændige ejerlejligheder. Da formålet med videreopdelingsforbuddet i eksempelvis ejerlejlighedslovens § 12, 4. pkt. og § 16, stk. 3, er at sikre, at antallet af ældre udlejningsboliger består og ikke kan omsættes individuelt som ejerlejligheder, vil omgåelsesbetragtninger og en formålsfortolkning efter omstændighederne kunne føre til, at Geodatastyrelsen vil nægte at registrere en efterfølgende videreopdeling af den ejerlejlighed, der har fået tilført en eller flere beboelseslejligheder. Det samme gør sig gældende, hvis videreopdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1 og 2, og § 23, stk. 4 og 6, omgås ved en mellemliggende arealoverførsel eller sammenlægning.
Geodatastyrelsen vil efter en konkret vurdering kunne afvise at registrere en videreopdeling, hvis der er tale om omgåelse af videreopdelingsforbuddet. Det kan være tilfældet, hvis det kan lægges til grund, at den forudgående ændring af ejerlejligheden havde til formål at bringe hele eller en del af ejerlejligheden ud af videreopdelingsforbuddet. Afgørelsen vil ske ud fra en helhedsvurdering, hvor en række momenter indgår, herunder navnlig:
- Hvor lang tid, der er gået fra sammenlægningen/arealoverførslen til modtagelse af en anmodning om videreopdeling af den ejerlejlighed, der har fået tilført en eller flere beboelseslejligheder fra en ejerlejlighed, der er omfattet af et videreopdelingsforbud. Hvis der kort tid efter sammenlægningen/arealoverførslen modtages en anmodning om videreopdeling, vil det indikere, at der er tale om omgåelse af videreopdelingsforbuddet.
- Hvordan har ejerlejligheden fungeret efter sammenlægningen/arealoverførslen? Er ejerlejlighederne reelt blevet sammenlagt og er det overførte areal blevet inddraget i ejerlejligheden på en naturlig måde, eller er sammenlægningen/arealoverførslen uden realitet og foretaget med henblik på en efterfølgende videreopdeling.
Ved arealoverførsel mellem ejerlejligheder og sammenlægning af ejerlejligheder, skal der ikke foreligge dokumentation, der sandsynliggør, at ejeren i forhold til de øvrige ejere af ejerlejligheder i den opdelte ejendom, er berettiget til at registrere ændringen, jf. § 7, stk. 4, jf. § 7, stk. 1, nr. 4.
Sammenlægning af ejerlejligheder og arealoverførsel eller nedlæggelse af et særskilt beliggende delareal af en ejerlejlighed, er ikke betinget af, at det fremgår af landinspektørens erklæring efter § 7, stk. 1, nr. 5, at ejerlejlighedens areal er opmålt, når en landinspektør med beskikkelse erklærer, at arealet er opgjort i overensstemmelse med bilag 2, litra B-F. Det følger af registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 5.