Ejerlejlighedsloven indeholder en række opdelingshjemler for nyopdeling:
En anmodning om opdeling af ejendomme i ejerlejligheder skal indeholde en fortegnelse over ejerlejlighederne og ejerlejlighedskort. Fortegnelse og ejerlejlighedskort skal indeholde de oplysninger, der er angivet i registreringsbekendtgørelsens § 4, stk. 2 og 3. Anmodningen skal også indeholde de oplysninger og erklæringer, der fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, og bilag 1 til bekendtgørelsen. Ifølge bilag 1 skal sager om opdeling efter ejerlejlighedslovens §§ 14-15, 16, stk. 3, og 17-23 indeholde en generel ejererklæring, hvor ejer erklærer
- at ejendommen er en ejendom, der kan opdeles efter ejerlejlighedsloven
- at ejerlejlighedsopdelingen foretages som vist på ejerlejlighedskort og tilhørende fortegnelse over ejerlejlighederne, og
- at ejerlejlighedernes fordelingstal fastsættes som anført i fortegnelsen over ejerlejlighederne.
Derudover angives det i bilag 1, hvilke erklæringerne der skal foreligge ved opdeling efter de forskellige bestemmelser i ejerlejlighedsloven.
Ejerlejlighedslovens forskellige opdelingshjemler behandles nedenfor. Muligheden for at udlægge en hel bygnings som én ejerlejlighed efter ejerlejlighedslovens § 12, 4. pkt. er behandlet ovenfor i afsnit 2.3.2.
2.10.1 Ejerlejlighedslovens § 14 – bygninger påbegyndt opført efter den 1. juli 1966
Bygninger, der er påbegyndt opført efter den 1. juli 1966 (ny bygningsmasse), kan opdeles i ejerlejligheder efter ejerlejlighedslovens § 14.
Ny bygningsmasse kan som udgangspunkt frit opdeles. Opdeling kan dog ikke ske, hvis ejendommen tilhører en private andelsboligforening, eller der er tale om en landbrugsejendom, idet der ifølge ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 2 og 3 er et forbud mod opdeling af sådanne ejendomme.
En bygning kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 14, selv om der kun er én lejlighed i bygningen. Det er således ikke en betingelse for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 14, at der er flere enheder i bygningen, så der kan dannes to eller flere ejerlejligheder. Ved anmodning om opdeling skal ejer(ne) af ejendommen erklære, at den bygning, der ønskes opdelt i ejerlejligheder, er påbegyndt opført efter 1. juli 1966, jf. registreringsbekendtgørelsens bilag 1.
Ved ombygning af bygninger, der er opført før 1. juli 1966, kan der opstå tvivl om, hvorvidt der er tale om gammel eller ny bygningsmasse. Ombygning af en bygning, der er opført før 1. juli 1966, medfører ikke, at der er tale om ny bygningsmasse, der kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 14. Hvis der består bygningsdele ud over fundamentet, vil der således fortsat være tale om en bygning, der er påbegyndt opført før den 1. juli 1966, og dermed en bygning, der er omfattet af opdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1.
Hvis det kun er fundamentet, der er bevaret, herunder den del, som ligger over terræn (sokkel), vil bygningen anses for at være ny bygningsmasse, der dermed kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 14. Sondringen mellem gammel og ny bygningsmasse er nærmere beskrevet under afsnit 2.11.1 om gammel bygningsmasse.
2.10.2 Ejerlejlighedslovens § 15 – fredede bygninger
Bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, kan uanset opførelsesår opdeles i ejerlejligheder, jf. dog § 27 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. Hvis den fredede ejendom tilhører en privat andelsboligforening eller er en landbrugsejendom, er ejendommen dog omfattet af opdelingsforbuddene i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 2 og 3.
Fredede bygninger kan opdeles uden overholdelse af funktionskravene, og der kan ske opdeling efter ejerlejlighedslovens § 15, selv om der kun er én lejlighed i bygningen. Det er således ikke en betingelse for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 15, at der er flere enheder i bygningen, så der kan dannes to eller flere ejerlejligheder.
En anmodning om opdeling efter ejerlejlighedslovens § 15 skal indeholde en erklæring fra ejer(ne) af ejendommen om, at bygningen, der ønskes opdelt i ejerlejligheder, er fredet i henhold til lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, og et samtykke fra kulturministeren, jf. registreringsbekendtgørelsens bilag 1.
Det er vigtigt at sondre mellem fredede bygninger og bevaringsværdige bygninger. Ejerlejlighedslovens § 15 kan ikke anvendes på bygninger, der er bevaringsværdige, men ikke er fredede. En bygning er fredet, hvis Kulturministeren (delegeret til Slots- og Kulturstyrelsen) har truffet afgørelse om fredning i henhold til bygningsfredningslovens kap. 2 eller hvis bygningen er opført før år 1536 jf. bygningsfredningslovens § 4. Fredningen har de retsvirkninger, der fremgår af bygningsfredningslovens kap. 3.
Når en fredet bygning ønskes opdelt i ejerlejligheder, kan Slots- og Kulturstyrelsen give samtykke til det. Styrelsens samtykke er kun nødvendigt i de tilfælde, hvor den fredede bygning ikke kan opdeles efter ejerlejlighedslovens regler om ikke-fredede bygninger. Der kan læses nærmere herom på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside Opdeling i ejerlejligheder (slks.dk). En fredet erhvervsejendom vil eksempelvis kunne opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18.
En bygning er bevaringsværdig, når den er optaget i kommuneplanen som bevaringsvarig eller er omfattet af et forbud mod nedrivning i en lokalplan eller byplanvedtægt jf. bygningsfredningslovens § 17. Kulturministeren kan også beslutte, at en bygning er bevaringsværdig jf. bygningsfredningslovens § 19.
Man kan se, om en bygning er fredet følgende steder:
Ved afgørelsen af, hvad en ”bygning” omfatter i ejerlejlighedslovens forstand, ser Geodatastyrelsen på BBR-meddelelsen for den ejendom, der agtes opdelt. Ifølge bygningsfredningslovens § 2 kan en fredning omfatte hele bygningen eller begrænse sig til dele af en bygning. Ejerlejlighedslovens § 15 kan anvendes som opdelingshjemmel, når en bygningsfredning omfatter hele bygningen eller en betydelig del af bygningskroppen i relation til areal og volumen.
2.10.3 Ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3 – bygninger med blandet erhverv og bolig
Bygninger, der er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, som indeholder såvel beboelseslejligheder som erhverv, kan opdeles, når alle beboelseslejlighederne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed, som ikke kan videreopdeles.
Ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, der blev indført i ejerlejlighedsloven i 2020, indebærer, at ældre udlejningsejendomme med to eller flere beboelseslejligheder og erhverv opført den 1. juli 1966 eller tidligere kan opdeles sådan, at erhvervsenheden kan udskilles fra beboelsesenheder, hvormed der sikres økonomiske uafhængighed.
Eksempel:
En bygning, der er opført før den 1. juli 1966, består af fire beboelseslejligheder og én erhvervsenhed. Bygningen vil efter opdeling i medfør af ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, bestå af én ejerlejlighed med fire beboelseslejligheder, og én ejerlejlighed med erhverv.
Der vil efter opdelingen være det samme antal ældre udlejningsboliger som før opdelingen. Opdelingen medfører derfor ikke, at der fjernes ældre udlejningsboliger fra markedet, men alene at erhvervsenheden udskilles for at sikre økonomisk uafhængighed
|
En anmodning om opdeling efter ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, skal indeholde en erklæring fra ejer(ne) af ejendommen om, at bygningen, der ønskes opdelt i ejerlejligheder, indeholder såvel beboelseslejligheder som erhverv og en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse om, at alle beboelseslejlighederne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed, jf. registreringsbekendtgørelsens bilag 1.
Ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, finder ikke anvendelse på bygninger med én beboelseslejlighed
Beboelseslejlighederne skal udgøre én ejerlejlighed (Videreopdelingsforbud)
Det vil ikke efter bestemmelsen være muligt at opdele de enkelte beboelseslejligheder i separate ejerlejligheder, da samtlige beboelseslejligheder efter bestemmelsen skal udlægges som én ejerlejlighed, der ikke kan videreopdeles.
Hvis en ejer ønsker at opdele et tofamilieshus med erhverv, således at hver beboelseslejlighed fremover skal være en separat ejerlejlighed, kan opdeling i stedet ske efter ejerlejlighedsloven § 17. På den måde vil bygningen i stedet kunne opdeles i tre separate ejerlejligheder; to ejerlejligheder med beboelse og én ejerlejlighed med erhverv.
Hvis kommunen efter fornøden byggesagsbehandling tillader, at anvendelse af en eller flere af boligerne i ejerlejligheden med beboelseslejlighederne, ændres til erhverv, kan erhvervsdelen udskilles fra ejerlejligheden ved videreopdeling efter ejerlejlighedslovens § 13, idet videreopdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, må forstås sådan, at det retter sig mod bevarelse af beboelseslejlighederne i én ejerlejlighed.
Det er også muligt at overføre areal fra en ejerlejlighed til en anden, selv om den ene ejerlejlighed ikke kan videreopdeles. En arealoverførsel mellem ejerlejlighederne behandles som en ændring, og ejerlejlighedsloven indeholder ikke begrænsninger i adgangen til at foretage sådanne ændringer af ejerlejligheder.
Hvis en eller flere beboelseslejligheder arealoverføres til en ejerlejlighed, der ikke er låst af et videreopdelingsforbud, er loven i princippet ikke til hinder for, at de beboelseslejligheder, der er overført til en anden ejerlejlighed, ved videreopdeling udlægges som selvstændige ejerlejligheder. Da hensigten med videreopdelingsforbuddet ifølge lovbemærkninger er at sikre, at antallet af ældre udlejningsboliger består og ikke fjernes fra markedet, vil omgåelsesbetragtninger henset til formålet med videreopdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, efter omstændighederne kunne føre til, at Geodatastyrelsen vil nægte at registrere en sådan videreopdeling. Det vil afhænge af en konkret vurdering af den enkelte sag.
2.10.4 Ejerlejlighedslovens § 17 – bygninger med højst to beboelseslejligheder
Bygninger med højst to beboelseslejligheder kan uanset opførelsesår opdeles i ejerlejligheder, når ejeren attesterer, at hver enkelt ejerlejlighed til beboelse og bygningen ifølge erklæring fra en bygningssagkyndig opfylder funktionskravene i bygningsreglement 2015 med undtagelse af energikravene, hvor bygningen skal opfylde energikrav svarende til energimærke D i henhold til de gældende regler herom pr. 2017.
Bestemmelsen kan anvendes til at opdele bygninger med højst to beboelseslejligheder. Ifølge lovbemærkningerne til ejerlejlighedslovens fra 2020, er der med den nye ordlyd af bestemmelsen sket en kodificering af Højesteretsdommen U 2005.2079/2H, således at der kan ske opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17, selv om der kun er én beboelseslejlighed i bygningen. Det er således ikke en betingelse for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17, at der er andre enheder i bygningen, så der kan dannes to eller flere ejerlejligheder.
En bygning med én beboelseslejlighed kan både opdeles efter ejerlejlighedslovens § 17 og udlægges efter ejerlejlighedslovens § 12, 4. pkt. Der er således et vist overlap mellem disse bestemmelser. Hvis bygningen udlægges efter § 12, 4. pkt., er der ikke dog ikke krav om opfyldelse af funktionskravene som ved anvendelse af § 17.
Ejerlejlighedslovens § 17 er ikke til hinder for, at en bygning med højest to beboelseslejligheder kan opdeles, selvom der samtidigt er en eller flere erhvervsenheder i bygningen. Der kan altså ud over beboelsesejerlejligheder registreres en eller flere erhvervsejerlejligheder. Det er dog en forudsætning, at beboelseslejlighederne opfylder funktionskravene og bygningen opfylder energikravet.
Ejerlejligheder i bygninger, der er opdelt efter ejerlejlighedslovens § 17, kan videreopdeles efter ejerlejlighedslovens § 13, idet funktionskravene skal være opfyldt for de påtænkte ejerlejligheder til beboelse jf. ejerlejlighedslovens § 13, 2. pkt.
Opgørelse af antallet af beboelseslejligheder
Ved begrebet ”beboelseslejlighed” forstås en lokalitet, indrettet med selvstændigt køkken og badeværelse, der er egnet til at være underlagt en enebrugsret for en husstand. En beboelseslejlighed mister ikke sin status som sådan, selvom køkken- og badeværelseselementer ikke er monteret, når lokaliteten med sin rumindretning samt indlagt vand og afløb er bestemt hertil.
Det er den faktiske fysiske indretning af bygningen, der er afgørende. Hvis bygningen fysisk er indrettet med et antal beboelseslejligheder, der afviger fra antallet af beboelsesenheder i BBR, er det den fysiske indretning, der er afgørende og ikke den formelle registrering af antal boligenheder BBR.
Geodatastyrelsen lægger ved fortolkningen vægt på, at ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1, indeholder et forbud mod opdeling af gammel bygningsmasse. Ejerlejlighedslovens § 17, der er en undtagelse hertil, skal fortolkes i lyset heraf. Bestemmelserne skal sikre, at der bevares et blandet boligudbud, og at der ikke fjernes for mange udlejningsboliger fra boligmarkedet.
Bygningens faktiske indretning er afgørende, uanset om en eller flere beboelseslejligheder ikke er lovlige. Dette støttes på en Højesteretsdom fra 2013 (U 2013.3318H (TBB 2014.27 H)), hvor det fremgår af præmisserne, at det afgørende er, hvordan forholdene faktisk er, og at der ikke er krav om, at beboelseslejlighederne er opført og anvendt i overensstemmelse med byggelovgivningen. Ejerlejlighedsloven muliggør dannelse af individuelle faste ejendomme ved opdeling af bygninger og ejendomme og har samtidigt væsentlig betydning i forhold til at regulere, hvordan boligmarkedets boligudbud er sammensat. Reglerne i byggelovgivningen skal varetage andre hensyn end reglerne i ejerlejlighedsloven.
Det er en betingelse for registrering af en opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17, at der foreligger en erklæring fra ejeren af ejendommen om, at bygningen faktisk fysisk indeholder højst to beboelseslejligheder. Derudover skal landinspektøren erklære, at landinspektøren ved egne undersøgelser har konstateret, at bygningen højst indeholder to beboelseslejligheder, som erklæret af ejer, jf. registreringsbekendtgørelsen bilag 1.
Hvis der er oplysninger i sagen, der giver anledning til tvivl om de faktiske forhold, kan Geodatastyrelsen bede om supplerende oplysninger.
Ændring af bygningens indretning, herunder ændret anvendelse fra beboelse til erhverv
Bygninger, der er indrettet med mere end to beboelseslejligheder, kan bringes inden for anvendelsesområdet for ejerlejlighedslovens § 17, hvis der efter tilladelse fra kommunen sker en ombygning eller sammenlægning af en eller flere beboelseslejligheder, så der herefter faktisk kun er højst to beboelseslejligheder tilbage i bygningen. Ændringerne skal være reelle og afspejle de faktiske forhold, for at der kan ske opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17. Det er forholdene på registreringstidspunktet, der er afgørende for, om betingelserne for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17 er opfyldt.
Hvis kommunen giver byggetilladelse til ombygning af en bygning, der er indrettet med mere end to beboelseslejligheder, så den bringes inden for bestemmelsens anvendelsesområde, skal kommunen give ibrugtagningstilladelse, før der kan registreres en opdeling af bygningen efter ejerlejlighedslovens § 17. Først på det tidspunkt er der dokumentation for, at bygningen lovligt kan tages i brug som en bygning med højst to beboelseslejligheder, og at betingelserne for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17 er opfyldt.
En bygning kan også bringes inden for bestemmelsens anvendelsesområde, hvis kommunen giver tilladelse til ændret anvendelse af en eller flere beboelseslejligheder, så der kun er højst to beboelseslejligheder tilbage i bygningen. Der skal være tale om en reel ændring af anvendelsen.
Hvis det viser sig, at ændringerne er uden realitet, og det kan lægges til grund, at der ved opdelingen har foreligget en hensigt om omgåelse af opdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1 (og efter omstændighederne også ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 2), vil Geodatastyrelsen efterfølgende kunne annullere opdelingen. Afgørelse heraf vil ske ud fra en helhedsvurdering, hvor en række momenter indgår, herunder navnlig:
- Hvor lang tid der er gået fra opdeling af bygningen efter ejerlejlighedslovens § 17 til modtagelse af en anmodning om videreopdeling af en ejerlejlighed? Hvis der kort tid efter opdelingen modtages en anmodning om videreopdeling af en ejerlejlighed, vil det indikere, at der er tale om omgåelse.
- Har den ejerlejlighed, der ønskes videreopdelt, siden opdelingen faktisk i sin helhed fungeret som en beboelseslejlighed for én husstand?
- Er de fysiske forandringer af bygningen udført på en måde, der må anses for bestemt til varig forbliven i bygningen? Kan videreopdeling ske efter begrænsede ændringer, der alene er forbundet med afholdelse af beskedne omkostninger, eller er det modsatte tilfældet?
- Karakteren af den ejerlejlighed, der dannes ved videreopdeling. I den ene yderlighed vil dannelse af en ny ejerlejlighed fx i et kælder- eller loftsrum eller i andre særskilt afgrænsede rum, der er uegnede til at kunne rumme en beboelseslejlighed, tale imod en omgåelseshensigt. I den anden yderlighed vil genetablering af to eller flere beboelseslejligheder, der bestod forud for opdelingen af bygningen indikere omgåelseshensigt.
- Hvis der forud for opdelingen efter ejerlejlighedsloven § 17 blev meddelt byggetilladelse til anvendelsesændring fra beboelse til erhverv, vil det indgå i vurderingen, om ejerlejligheden reelt har været anvendt til erhverv.
Hvis bygningen er indrettet på en måde, så den faktisk indeholder højst to beboelseslejligheder, er det ikke til hinder for opdeling, at der påbegyndes et byggeri, hvor der tilføres en lejlighed mere i bygningen. Bygningen kan i så fald opdeles, indtil byggeriet er færdigmeldt. I denne situation fjernes der ikke en bolig fra boligudbuddet, og opdeling er derfor ikke i strid med formålet med ejerlejlighedslovens § 17. Når byggeriet færdigmeldes, er der faktisk etableret en beboelseslejlighed mere. Det er derfor vigtigt, at opdelingen registreres inden der faktisk er etableret en beboelseslejlighed mere, da bygningen ikke vil kunne opdeles på et tidspunkt, hvor den faktisk fysisk er indrettet med mere end to beboelseslejligheder.
Erklæring fra en bygningssagkyndig – opfyldelse af funktionskravene i bygningsreglement 2015
Ved opdeling efter ejerlejlighedslovens § 17, skal ejer(ne) attestere, at hver enkelt ejerlejlighed til beboelse og bygningen ifølge erklæring fra en bygningssagkyndig opfylder funktionskravene i bygningsreglement 2015 med undtagelse af energikravene, hvor bygningen skal opfylde energikrav svarende til energimærke D i henhold til de gældende regler herom pr. 2017, jf. registreringsbekendtgørelsen bilag 1.
Kravet om, at der skal foreligge en erklæring fra en bygningssagkyndig, indebærer ikke, at der er indført en særlig autorisationsordning. Ifølge lovbemærkningerne til bestemmelsen skal erklæringen udarbejdes af en person med den fornødne faglige indsigt i byggetekniske forhold og kendskab til kravene i bygningsreglementet. Det kan for eksempel være en ingeniør, arkitekt, bygningskonstruktør eller en person med relevant håndværksmæssig uddannelse som eksempelvis tømrer eller murer. Den pågældende skal have relevant erhvervsmæssig erfaring inden for byggebranchen, herunder eventuelt med tilsyn med byggeri.
Den bygningssagkyndige skal erklære,
- at hver ejerlejlighed til beboelse opfylder funktionskravene i bygningsreglementet 2015 med undtagelse af energikravene og
- at bygningen opfylder energikrav svarende til energimærke D i henhold til gældende regler herom pr. 2017.
Indenrigs- og Boligministeriet har den 1. februar 2021 udtalt sig vejledende om indholdet af funktionskravene i notat om vejledende fortolkning af ejerlejlighedslovens § 17, som findes på Geodatastyrelsens hjemmeside.
Ministeriet udtaler blandt andet ”[..] at det har været hensigten at erstatte de tidligere kvalitetskrav med en henvisning til de tilsvarende krav i bygningsreglement 2015 med undtagelse af energikravene, hvor bygningen skal opfylde energikrav svarende til energimærke D. Det vurderes derimod ikke at have været hensigten, at de øvrige funktionskrav i bygningsreglement 2015, som går ud over de tidligere kvalitetskrav, skulle finde anvendelse ved opdeling af bygninger efter ejerlejlighedslovens § 17”. Ministeriet udtaler videre, at ”[…] der med henvisningen i ejerlejlighedslovens § 17 til ”funktionskravene i bygningsreglement 2015” sigtes til de funktionskrav i bygningsreglement 2015, der modsvarer de tidligere kvalitetskrav i ejerlejlighedslovens § 10, stk. 1, nr. 2 litra a til e (størrelseskrav til hver enkelt lejlighed, dens køkken og badeværelse samt krav om el, vand, afløb og varmeanlæg) samt kvalitetskravene § 10, stk. 1, nr. 2 litra h og i (krav til brandsikring af bygningen og at ingen beboelsesrum må være gjort uhensigtsmæssige). Der ses ikke i lovens forarbejder at være anført forhold, der taler i mod en sådan indskrænkende fortolkning af bestemmelsen”.
Hvis kommunen har dispenseret fra de angivne krav i bygningsreglementet, kan den bygningssagkyndige ikke afgive erklæring om, at kravene er opfyldt. Dermed kan bygning ikke opdeles efter ejerlejlighedslovens § 17.
Den bygningssagkyndige skal ved afgivelse af sin erklæring forholde sig til, om den (eller de) ejerlejligheder til beboelse, der påtænkes dannet, opfylder funktionskravene.
2.10.5 Ejerlejlighedslovens § 18 – bygninger der udelukkende anvendes til andet end beboelse
Bygninger, der udelukkende anvendes til andet end beboelse, kan uanset opførelsesår opdeles i ejerlejligheder.
Efter denne bestemmelse kan erhvervsbygninger og andre bygninger, der ikke anvendes til beboelse, opdeles i ejerlejligheder. Bestemmelsen er en undtagelse til opdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1, hvorefter bygninger, påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, ikke kan opdeles i ejerlejligheder.
Ved anmodning om registrering af en bygnings opdeling efter ejerlejlighedslovens § 18, skal ejer(ne) erklære, at bygningen udelukkende anvendes til andet end beboelse, jf. registreringsbekendtgørelsen bilag 1.
Det afgørende er, om bygningen på opdelingstidspunktet udelukkende anvendes til andet end beboelse. Hvis en bygning på opdelingstidspunktet står tom og ubenyttet hen, tillægges det vægt, hvordan bygningen har været anvendt forud for fraflytningen. En bygning, der anvendes til beboelse, bringes således ikke ind under bestemmelsens anvendelsesområde ved at lade beboerne flytte, så bygningen står tom. Den ubenyttede bygning kan i den situation først bringes indenfor bestemmelsens anvendelsesområde, når bygningen lovligt er indrettet udelukkende til andet end beboelse.
Det er muligt at opdele en erhvervsbygning, der alene består af én ejerlejlighed, efter ejerlejlighedslovens § 18. En bygning, der alene anvendes til erhverv, vil også kunne udlægges som én ejerlejlighed efter ejerlejlighedslovens § 12, 4. pkt. Der opstår derfor et overlap mellem ejerlejlighedslovens § 12, 4. pkt. og § 18.
Hvad er ”andet end beboelse”?
Bygninger, der anvendes til fritidsbeboelse eller hotel, kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18. I U.1984.1107/2 HK kunne opdeling ifølge landsrettens kendelse ske, da fritidsboliger ikke var beboelse i dagældende ejerlejlighedslovs § 10, stk. 1, nr. 4 (nu § 18).
Omvendt kunne en ejendom indeholdende klubværelser ikke opdeles efter den tidligere ejerlejlighedslovs § 10, stk. 1, nr. 4. I U.1988.499H blev det gjort gældende, at klubværelser er enkeltværelser, der ikke kan anses for at være beboelse i ejerlejlighedslovens forstand. Retten fandt dog, at der er tale om beboelse med henvisning til, at ejendommen på opdelingstidspunktet var indrettet i enkeltværelser, der anvendes til beboelse. Efter rettens opfattelse, kan ejendomme med enkeltværelse, der udlejes erhvervsmæssigt til beboelse, ikke betragtes som erhvervsejendomme, der frit kan opdeles.
En bygning anses for at være en beboelsesbygning uanset en igangværende totalrenovering, så længe bygningen ikke lovligt er indrettet til anden anvendelse end helårsbeboelse. Opdelingen vil i så fald ikke kunne ske efter ejerlejlighedslovens § 18. Hvis bygningen efter tilladelse fra kommunen har ændret anvendelse efter fraflytningen, så den lovligt er indrettet til anden anvendelse end helårsbeboelse, kan bygningen bringes inden for bestemmelsens anvendelsesområde. Ændringen skal dog være reel og afspejle de faktiske forhold, idet omgåelsesbetragtninger i modsat fald kan føre til, at bygningen ikke kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18.
Ved vurderingen af, om en bygning udelukkende anvendes til andet end beboelse, tager Geodatastyrelsen udgangspunkt i registreringen i BBR.
En bygning, der i BBR er registreret med anvendelseskode 160, hvilket ifølge bilag 1 i bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR), jf. bekendtgørelse nr. 1010 af 24. oktober 2012, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1315 af 11. november 2016 anvendes for ”Boligbygning til døgninstitution (plejehjem, alderdomshjem, børne- og ungdomshjem)”, anses for at være beboelse, der er kendetegnet ved beboere, der normalt ikke kan forventes at vende tilbage til hidtidig adresse. En sådan døgninstitution kan derfor ikke opdeles i ejerlejligheder efter ejerlejlighedslovens § 18. Udgangspunktet kan fraviges, hvis det i den konkrete sag dokumenteres, at den døgninstitution, som bygningen er indrettet til og har været anvendt som, adskiller sig fra den type af døgninstitution, der er nævnt under anvendelseskode 160 i bilag 1 til bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR). Det kan være tilfældet, hvis der er tale om en døgninstitution, hvor beboerne ikke har længerevarende eller varigt ophold. Døgninstitutionens anvendelse kan dokumenteres ved beskrivelse af døgninstitutionens godkendelsesgrundlag og målgruppe fra myndigheder, beskrivelse fra døgninstitutionens hjemmeside, pjecer eller lignende.
Det afgørende er, om bygningen faktisk anvendes til længerevarende ophold af en karakter, der må anses for at være beboelse. Hvis det er tilfældet, kan bygningen ikke opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18. Hvis bygningen anvendes som behandlings- eller undervisningstilbud vil det tale imod, at der er tale om beboelse.
Døgninstitutioner, der er godkendt efter servicelovens § 107, vil som udgangspunkt kunne opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18, da der er tale om midlertidige botilbud. Dette udgangspunkt kan dog fraviges, hvis bygningen faktisk har været anvendt på en måde, der må anses for at være beboelse. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis nogle personers ophold i botilbuddet har en sådan længde, at det må anses for at være beboelse. Da det er en betingelse efter ejerlejlighedslovens § 18, at bygningen udelukkende anvendes til andet end beboelse, vil det forhold, at én persons ophold anses for beboelse betyde, at bygningen ikke kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18.
Ombygning af erhverv til beboelse
En tidligere erhvervsejendom kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18, selv om bygningen er under ombygning til beboelse. Beboerne må dog ikke være flyttet ind i lejlighederne på registreringstidspunktet, idet det afgørende efter bestemmelsens ordlyd er, at bygningen udelukkende anvendes til andet end beboelse. Så længe beboerne ikke er flyttet ind, anvendes bygningen ikke endnu til beboelse, hvorfor der kan ske opdeling efter ejerlejlighedslovens § 18.
Denne praksis har støtte i pkt. 5 i cirkulære nr. 177 af 25. august 1977 om ejerlejligheder og boligfællesskaber. Det fremgår heraf, at bygninger, der udelukkende anvendes til andet end beboelse, efter § 10, stk. 1, nr. 4 (nu § 18) kan opdeles i ejerlejligheder uanset alder og kvalitet. Det anføres videre, at det afgørende for bestemmelsen er, ”at bygningerne på opdelingstidspunktet lovligt er indrettet til andet end beboelse. Ejerlejlighedsloven er ikke til hinder for opdeling af bygninger, der er indrettet til erhvervsformål, selv om hensigten med opdelingen er salg af ejerlejligheder til beboelse efter ombygning med henblik herpå”. § 10, stk. 1, nr. 4, i den tidligere ejerlejlighedslov blev i litteraturen og ejerlejlighedscirkulæret fra 1979 (cirkulære nr. 190 af 26. oktober 1979) forstået sådan, at det afgørende er, om bygningen på opdelingstidspunktet udelukkende anvendes til andet end beboelse. Når Geodatastyrelsen i sin praksis tillader, at bygningen godt kan være færdigindrettet til beboelse, blot indflytning til beboelse ikke er sket, er baggrunden, at der udelukkende tilføres nye boliger, hvorfor denne forståelse ikke kolliderer med et hensyn bag opdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1, om at undgå, at der fjernes udlejningsboliger fra gammel bygningsmasse.
En tidligere erhvervsbygning, der er under ombygning til beboelse, kan således opdeles frem til indflytningstidspunktet. Dette tidspunkt må som udgangspunkt antages tidsmæssigt at ligge efter det tidspunkt, hvor kommunen har meddelt ibrugtagningstilladelse, idet byggeriet ikke må tages i brug, før ibrugtagningstilladelse er meddelt.
Når beboerne er flyttet ind, anvendes bygningen til beboelse, og ordlyden af bestemmelsen er derfor til hinder for opdeling. Det er dog de faktiske forhold, der er afgørende. Hvis der faktisk er beboere, der er flyttet ind, inden ibrugtagningstilladelsen er meddelt, så anvendes bygningen til beboelse. Bygningen kan i så fald ikke opdeles efter ejerlejlighedslovens § 18. Det gælder, selv om bygningen forud for indflytningen ville kunne opdeles, idet opdeling af bygningen efter indflytningstidspunktet, vil være i strid med ordlyden af ejerlejlighedslovens § 18.
2.10.6 Ejerlejlighedslovens § 19 – 80/20 – regel
Ejendomme, hvor bygningers samlede erhvervsareal udgør mere end 80 % af bygningernes samlede erhvervs- og boligareal, som det var registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) den 31. december 2003, kan opdeles i ejerlejligheder, der skal benyttes til helårsbeboelse, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Der skal på opdelingstidspunktet være ledige erhvervslokaler. Lokalerne må ikke være blevet ledige som følge af opsigelse fra udlejerens side, medmindre opsigelsen skyldes lejerens misligholdelse.
- Der skal kunne etableres mindst det samme antal beboelseslejligheder, som var registreret i BBR i samtlige bygninger på ejendommen den 31. december 2003 i de ledige erhvervslokaler.
- De nye beboelseslejligheder skal hver opfylde kravene i § 17.
Det overordnede formål med bestemmelsen er at skabe flere boliger, især i fuldt eller næsten fuldt udbyggede byområder.
Ved registrering af opdeling efter ejerlejlighedslovens § 19 skal der foreligge en erklæring fra ejer(ne) om
- at der i ejendommen er ledige erhvervslokaler, som ikke er blevet ledige som følge af opsigelse fra udlejers side, eller er blevet ledige på grund af lejerens misligholdelse af lejeaftalen,
- at ejer(ne) har en gældende byggetilladelse til at indrette nye helårsboliger i de ledige erhvervslokaler,
- at alle eksisterende og fremtidige beboelseslejligheder i ejendommen skal benyttes til helårsbeboelse, og at der med prioritet og påtaleret som bestemt i ejerlejlighedslovens § 19, stk. 6, tinglyses en deklaration herom senest ved første ibrugtagning af ejerlejlighederne efter opdelingens gennemførelse,
- at de beboelseslejligheder, som var registreret i BBR den 31. december 2003, ikke vil blive overdraget som selvstændige ejerlejligheder, før kommunalbestyrelsen har givet ibrugtagningstilladelse til mindst det samme antal nye beboelseslejligheder opført på det ledige erhvervsareal, og
- at en bygningssagkyndig har erklæret, at nye beboelseslejligheder opfylder funktionskravene i bygningsreglementet 2015 med undtagelse af energikravene.
Der skal også foreligge en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse om,
- at de på ejendommen beliggende bygningers samlede erhvervsareal udgør mere end 80 % af bygningernes samlede erhvervs- og boligareal, som det var registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) den 31. december 2003, og
- at der i de ledige erhvervslokaler ifølge gyldig byggetilladelse kan etableres mindst det samme antal beboelseslejligheder, som var registreret i BBR i samtlige bygninger på ejendommen den 31. december 2003
Derudover skal der foreligge en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse om, enten
- at antallet af bygninger på ejendommen ikke er forøget ved en matrikulær forandring efter den 31. december 2003 eller
- at antallet af bygninger på ejendommen er forøget ved matrikulær forandring efter den 31. december 2003, men at der ved beregningen af om bygningernes samlede erhvervsareal udgør mere end 80 %. af bygningernes samlede erhvervs- og boligareal, som det var registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) den 31. december 2003, kun indgår bygninger beliggende på arealer, der før den matrikulære forandring havde fælles skellinje.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har oplyst, at det er muligt at få et ”frosset” BBR-udtræk for en ejendom pr. 31. december 2003 ved at skrive til bbr@bbr.dk.
Det er ejendommens anvendelse, der er låst på denne skæringsdato. Ejendommens matrikulære afgrænsning kan derfor ændres ved køb eller frasalg af arealer med tilhørende bygninger, hvilket kan påvirke opdelingsmulighederne.
Hvis antallet af bygninger på en ejendom forøges ved matrikulær forandring, er det ifølge ejerlejlighedslovens § 19, stk. 2, kun bygninger beliggende på arealer, der før den matrikulære forandring havde fælles skellinje, der kan indgå i beregningerne om 80/20-fordelingen. Bestemmelsen skal ifølge lovbemærkningerne sikre, at ejendomme med ældre beboelsesbygninger ikke kan bringes ind under bestemmelsens anvendelsesområde ved at tilkøbe arealer med en større erhvervsbygning uden geografisk tilknytning til den ejendom, der ønskes opdelt.
Ved frasalg af et areal med en bygning er det afgørende, hvordan anvendelsesfordelingen var pr. 31. december 2003 for så vidt angår den/de tilbageværende bygninger på den ejendom, der ønskes opdelt. Det er uden betydning, om ejendommen før frasalget opfyldte betingelserne om 80/20-fordelingen. Et frasalg af et areal med en beboelsesbygning, der ikke kan opdeles, vil derfor kunne påvirke muligheden for anvendelse af bestemmelsen, hvis den/de tilbageværende bygning(er) i sig selv opfyldte kravet om 80/20-fordelingen pr. 31. december 2003. Ifølge lovbemærkninger vil dette ikke kunne føre til en situation, der strider imod formålet med bestemmelsen modsat den situation, hvor der tilkøbes et areal.
Hvis flere ejendomme var registreret sammen i BBR den 31. december 2003, kan ejendommen opdeles i ejerlejligheder, hvis en eller flere af ejendommene hver for sig opfylder betingelserne, jf. ejerlejlighedslovens § 19, stk. 3.
Der skal være ledige erhvervslokaler på opdelingstidspunktet. Det forhold, at der tidligere har været ledige erhvervslokaler, kan derfor ikke tillægges betydning. For at sikre at erhvervslejere i ejendommen ikke udsættes for opsigelse med det formål, at udlejer kan istandsætte lejemålet, må lokalerne ikke være blevet ledige som følge af opsigelse fra udlejerens side, medmindre opsigelsen skyldes lejerens misligholdelse.
I en ejendom, der er opdelt efter ejerlejlighedslovens § 19, stk. 1, kan der indrettes nye beboelseslejligheder, hvis der senere bliver lokaler ledige, som den 31. december 2003 blev anvendt til andet end beboelse, jf. ejerlejlighedslovens § 19, stk. 4. De nye beboelseslejligheder skal hver især opfylde kravene i ejerlejlighedslovens § 17. Ejerlejlighedslovens § 19, stk. 4, er ikke en videreopdelingsregel, men en regel om anvendelsesændring. Bestemmelsen stiller dog visse betingelser for videreopdeling, der ligger ud over de krav, der følger af ejerlejlighedslovens § 13, idet lokalerne pr. 31. december 2003 skulle anvendes til andet end beboelse, og idet lokalerne ikke må være blevet ledige som følge af udlejers opsigelse, medmindre opsigelsen skyldes lejerens misligholdelse. Der er derfor tale om en begrænsning af muligheden for videreopdeling.
De beboelseslejligheder, som var registreret i bygningerne den 31. december 2003, kan ikke overdrages som selvstændige ejerlejligheder, før der er etableret nye beboelseslejligheder efter ejerlejlighedslovens § 19, stk. 1, og før ejeren attesterer, at hver enkelt lejlighed ifølge erklæring fra en bygningssagkyndig opfylder kravene i ejerlejlighedslovens § 17. Derudover skal der tinglyses en deklaration om, at beboelseslejlighederne skal anvendes til helårsbeboelse på samtlige ejerligheder i bygninger, som opdeles efter ejerlejlighedslovens § 19, stk. 1. Deklarationen skal være tinglyst senest ved første ibrugtagning af ejerlejlighederne efter opdelingens gennemførelse. Deklarationen har, for så vidt angår de nyetablerede beboelseslejligheder, prioritet forud for al pantegæld på ejendommen. Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ejendommen ligger, er påtaleberettiget. Det følger af ejerlejlighedslovens § 19, stk. 5 og 6.
Ejerlejlighedslovens § 19 vedrører opdeling af ”ejendomme”, hvor andre bestemmelser i ejerlejlighedsloven angår opdeling af ”bygninger”. Det kan give anledning til tvivl om, hvad der gælder, når der er flere bygninger på en ejendom, når der samtidig står i ejerlejlighedslovens § 12, 2. pkt., at ved ejendomme med flere bygninger vurderes muligheden for opdeling i ejerlejligheder for hver bygning for sig. Efter ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1 og stk. 2, kan gammel bygningsmasse ikke opdeles i ejerlejligheder, medmindre det særskilt fremgår af ejerlejlighedsloven. Da ejerlejlighedslovens § 19 er en særbestemmelse, der giver hjemmel til at opdele ejendommen (og dermed alle bygninger på ejendommen), kan den bruges til opdeling af ejendomme uanset bygningernes opførelsestidspunkt.
2.10.7 Ejerlejlighedslovens § 20 - etablering af tagboliger
Ejerlejlighedslovens § 20 giver mulighed for opdeling af ældre private udlejningsejendomme og ejendomme tilhørende private andelsboligforeninger, som ellers ikke ville kunne opdeles i ejerlejligheder.
De nye boliger skal etableres i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Begrebet ”uudnyttede tagetage” omfatter både den situation, hvor hele tagetagen er uudnyttet, men også den situation, hvor en del af tagetagen er indrettet til beboelse, men hvor resten af etagen er uudnyttet.
Hvis tagetagen tidligere har været udnyttet, kan den efterfølgende anses for at være uudnyttet igen, hvis enhederne er slettet i BBR på opdelingstidspunktet, boligenhederne er nedlagt efter § 3 i lov om boligforhold og etagen faktisk er ryddet, så den ikke længere er indrettet til den tidligere anvendelse. Sidstnævnte kan eksempelvis dokumenteres ved fotos. Geodatastyrelsen betragter som udgangspunkt tørreloft og pulterrum som uudnyttet loftsrum. Hvis loftet anvendes til erhverv eller beboelse, vil loftet derimod blive betragtet som udnyttet.
Efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1, kan bygninger, der er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, under visse betingelser opdeles i ejerlejligheder, såfremt der efter den 1. juli 2004 er blevet tilført en eller flere beboelseslejligheder i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Dette gælder også for bygninger på ejendomme, der tilhører private andelsboligforeninger, uanset at bygningerne er påbegyndt opført efter den 1. juli 1966. Alle beboelseslejligheder i bygningen skal benyttes til helårsbeboelse. Ifølge ejerlejlighedslovens § 20, stk. 3, skal der tinglyses en deklaration om, at beboelseslejlighederne skal anvendes til helårsbeboelse på samtlige ejerlejligheder, og ejer(ne) skal ved registreringen af opdelingen erklære sig herom, jf. registreringsbekendtgørelsen bilag 1.
Efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 2, kan bygninger opdeles, hvis der efter den 1. juli 2004 etableres nye almene boliger i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Bygninger kan uanset bygningens opførelsesår opdeles efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 2, selvom dette ikke som forudsat i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 2, fremgår særskilt af bestemmelsen. Denne forståelse er i overensstemmelse med lovbemærkningerne til lov. nr. 488 af 9. juni 2004, hvor de til ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1 og 2, svarende opdelingshjemler blev indsat med dagældende § 10, stk. 2 og 3. En anden fortolkning vil føre til, at bestemmelsen ikke har noget anvendelsesområde ved siden af § 14.
Tidspunktet for opdeling
Ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1
Det er et krav, at en eller flere beboelseslejligheder er blevet tilført i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Beboelseslejlighederne skal være tilført i henhold til byggetilladelse udstedt efter den 1. juli 2004. Ejerlejlighedsopdelingen kan først registreres, når de nye beboelseslejligheder er blevet tilført, hvilket betyder, at der skal være meddelt ibrugtagningstilladelse. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er meddelt ibrugtagningstilladelse til én beboelseslejlighed, hvis tagetagen eller nye etager indrettes med flere beboelseslejligheder.
Ejerlejlighedslovens § 20, stk. 2
Det er et krav, at de almene boliger etableres i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Byggeriet skal være så fremskredent, at der på stedet kan foretages opmåling til de påtænkte ejerlejligheders yderpunkter.
De eksisterende boliger i bygningen skal udgøre én ejerlejlighed
Ved opdeling efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1, skal de eksisterende boliger i bygningen pr. 1. juli 2004 efter opdelingen udgøre én ejerlejlighed, der ikke kan videreopdeles, medmindre bygningen er omfattet af § 15 eller § 17, jf. ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1. Derved sikres det, at de eksisterende boliger pr. 1. juli 2004 bevarer deres status. En landinspektør med beskikkelse skal erklære, at alle eksisterende boliger pr. 1. juli 2004 efter opdelingen udgør én ejerlejlighed, for at opdelingen kan registreres.
Hvis de nye tagboliger er almene boliger i henhold til ejerlejlighedslovens § 20, stk. 2, skal boligerne i den eksisterende bygning pr. 1. juli 2004 og det almene beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne efter opdelingen hver for sig udgøre én ejerlejlighed. Ejerlejligheden bestående af boligerne i den eksisterende bygning pr. 1. juli 2004 kan ikke videreopdeles. Ved indsendelse af sagen til registrering, skal der foreligge en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse herom. Derudover skal ejer(ne) også erklære, at bygningen helt eller delvist anvendes til privat udlejning af beboelse, jf. registreringsbekendtgørelsens bilag 1.
Er der efter den 1. juli 2004 tilført den eksisterende bygning nye boliger, er hverken ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1 eller stk. 2, til hinder for, at sådanne kan udlægges som selvstændige ejerlejligheder.
Efter ordlyden af ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1 og 2, er det både de eksisterende boliger og eventuelle lokaler til andet end beboelse i bygningen pr. 1. juli 2004, der efter opdelingen skal udgøre én ejerlejlighed. Geodatastyrelsen administrerer dog § 20, stk. 1 og 2, sådan, at ordene ”…..og eventuelle lokaler til andet end beboelse” bortfortolkes.
Kravet om, at boliger og evt. erhverv m.v. i den eksisterende ejendom skulle være samlet i én ejerlejlighed, var ifølge lovebemærkningerne begrundet i, at den eksisterende bygning (eksklusiv de nytilkomne tagboliger) skulle sidestilles med andre bygninger påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere og anvendt til både bolig og erhverv. På tidspunktet for indførelse af den dagældende ejerlejlighedslovs § 10, stk. 2 og 3, kunne en sådan bygning med blandet bolig og erhverv ikke opdeles i ejerlejligheder. Denne begrænsning er imidlertid med den nugældende ejerlejlighedslov fjernet med indførelse af ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3. Passussen ”[..] og eventuelle lokaler til andet end beboelse” opretholder således udelukkende en tidligere retstilstand, som lovens vedtagelse selv gjorde historisk med ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3.
En bortfortolkning af ordene ”[..] og eventuelle lokaler til andet end beboelse”, kolliderer i øvrigt ikke med de i den nugældende ejerlejlighedslov udtrykte formål, der i lovforarbejderne er formuleret som et ønske om, at sikre ”[..] at de eksisterende boliger bevarer deres status, således at private udlejningsboliger forbliver private udlejningsboliger, ligesom private andelsboliger forbliver andelsboliger”.
Når den oprindelige og i lovforarbejderne klart udtrykte forudsætning for denne passus er bortfaldet, og når en bortfortolkning af ordene ”[..] og eventuelle lokaler til andet end beboelse” ikke kolliderer med hensynet bag kravene til ejerlejlighedsdannelsen i den eksisterende ejendom, bør ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1 og 2, administreres og fortolkes sådan, at eventuelle lokaler til andet end beboelse uanset ordlyden kan udlægges som en eller flere ejerlejligheder.
Videreopdelingsforbuddet i ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1, modificeres sådan, at ejerlejligheden med de eksisterende boliger i bygningen pr. 1. juli 2004, kan videreopdeles, hvis bygningen er omfattet af ejerlejlighedslovens § 15 eller § 17. Hvis bygningens indretning efterfølgende ændres, så bygningen faktisk er indrettet med højst to beboelseslejligheder, kan ejerlejligheden videreopdeles. Ved opgørelsen af antal beboelseslejligheder i bygningen, medregnes de samlede beboelseslejligheder i bygningen, dvs. både tagboligerne og de beboelseslejligheder, der er samlet i én ejerlejlighed.
Eksempel:
En bygning, der er opført før den 1. juli 1966, opdeles i ejerlejligheder efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1. Der er tilført en ejerlejlighed (én beboelseslejlighed) i tagetagen, og de eksisterende to beboelseslejligheder og et erhvervslejemål samles i én ejerlejlighed.
Efter Geodatastyrelsens praksis, er det kun et krav, at de eksisterende boliger i bygningen pr. 1. juli 2004 samles i én ejerlejlighed. Det er derfor i eksemplet ikke en betingelse, at erhvervslejemålet ved opdelingen efter ejerlejlighedslovens § 20, stk. 1, samles i ejerlejligheden med de to boliger. Hvis man ved opdelingen vælger at samle de to boliger og erhvervslejemålet i én ejerlejlighed, kan erhvervslejemålet efterfølgende udskilles som en selvstændig ejerlejlighed ved videreopdeling.
Ejerlejligheden med de to beboelseslejligheder kan ikke videreopdeles, medmindre bygningen kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 15 eller § 17. Ejerlejligheden kan ikke videreopdeles i eksemplet, da bygningen indeholder tre beboelseslejligheder (én i tagboligen og to i ejerlejligheden med de eksisterende boliger). Det er forholdene på opdelingstidspunktet, der er afgørende. Det er derfor uden betydning, at bygningen forud for etableringen af tagboligen kunne opdeles efter ejerlejlighedslovens § 17, da der kun var to beboelseslejligheder i bygningen. Hvis der med tilladelse fra kommunen sker en ombygning/sammenlægning af de to beboelseslejligheder, der er samlet i én ejerlejlighed, kan bygningen bringes inden for anvendelsesområdet for ejerlejlighedslovens § 17. I så fald kan ejerlejligheden opdeles, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
|
2.10.8 Ejerlejlighedslovens § 21 – ældreboliger og ungdomsboliger
Bygninger, hvor en del af bygningen skal indrettes til almene ældreboliger, kan opdeles i ejerlejligheder efter ejerlejlighedslovens § 21, stk. 1. Det er en betingelse, at kommunalbestyrelsen attesterer, at en del af bygningen indrettes til boliger, der får eller har fået tilsagn om støtte efter lov om almene boliger m.v. Ældreboligerne skal efter opdelingen udgøre én samlet ejerlejlighed.
Efter ejerlejlighedslovens § 21, stk. 2, kan bygninger, der er kondemneret i henhold til lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om byfornyelse, lov om byfornyelse og boligforbedring eller den tidligere lov om boligtilsyn, opdeles i ejerlejligheder, når kommunalbestyrelsen attesterer, at mindst halvdelen af bygningernes bruttoetageareal efter BBR indrettes til almene ungdomsboliger, der får eller har fået tilsagn om støtte efter lov om almene boliger m.v., og den resterende del af bruttoetagearealet indrettes til andet end beboelse. Ungdomsboligerne skal efter opdelingen udgøre én samlet ejerlejlighed.
Ejerlejligheden med ældre- eller ungdomsboligerne kan videreopdeles. Det tidligere videreopdelingsforbud blev ophævet ved lov nr. 389 af 26. april 2017.
Det fremgår ikke tydeligt af ordlyden af ejerlejlighedslovens § 21, om de bygninger, der er omfattet af bestemmelsen, kan opdeles uanset opførelsesår. Geodatastyrelsen fortolker bestemmelsen sådan, at den giver hjemmel til opdeling af bygninger uanset opførelsesår, da bestemmelsen i modsat fald ikke har et anvendelsesområde ved siden af ejerlejlighedslovens § 14.
2.10.9 Ejerlejlighedslovens § 22 – friplejeboliger
Ejendomme, hvor der af boligministeren er meddelt godkendelse til etablering af friplejeboliger på en del af ejendommen, og som ikke er omfattet af en af de øvrige bestemmelser i ejerlejlighedsloven, kan opdeles i ejerlejligheder. Det er en betingelse for opdeling, at friplejeboligerne med sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne og det til boligerne knyttede serviceareal efter opdelingen udgør én ejerlejlighed, eller at boligerne med sædvanlige fællesfaciliteter og servicearealet hver for sig udgør én ejerlejlighed. Andre boliger eller lokaler til andet end beboelse på ejendommen skal efter opdelingen udgøre én ejerlejlighed, medmindre opdeling eller videreopdeling i ejerlejligheder kan ske efter en af de øvrige bestemmelser i ejerlejlighedsloven.
Bestemmelsen sikrer det nødvendige grundlag for opdeling i uafhængige økonomiske enheder.
Det er en betingelse for opdeling efter ejerlejlighedslovens § 22, at der er andre boligformer eller erhverv på ejendommen end friplejeboliger, idet det følger af bestemmelsens ordlyd, at den kan anvendes, når der af boligmisteren er meddelt godkendelse til etablering af friplejeboliger ”på en del af ejendommen”.
Ifølge ordlyden af ejerlejlighedslovens § 22 kan opdeling ikke finde sted, hvis opdeling kan ske efter en af lovens andre bestemmelser om opdeling af ejendomme, altså ejerlejlighedslovens §§ 19 og 23. Formentligt vil opdeling også være udelukket efter ejerlejlighedslovens § 22, hvis hele ejendommen kan opdeles, fordi alle bygningerne på ejendommen (eller bygningen, hvis der ikke er andre) kan opdeles efter en eller flere opdelingshjemler på bygningsniveau, altså ejerlejlighedslovens §§ 14-15, § 16, stk. 3, §§17-18 eller §§ 20-21. Ejerlejlighedslovens § 22 er dermed en subsidiær opdelingshjemmel, der først kan anvendes, hvis ikke hele ejendommen kan opdeles efter lovens øvrige opdelingshjemler
Ved lov nr. 389 af 26. april 2017 ophævede man videreopdelingsforbuddet rettet mod ejerlejligheden med friplejeboliger eller med servicearealet eller med både friplejeboliger og servicearealet. Ejerlejligheden med friplejeboligerne kan derfor frit videreopdeles. Andre boliger eller lokaler til andet end beboelse på ejendommen skal efter opdelingen udgøre én ejerlejlighed, ” [..]medmindre opdeling eller videreopdeling i ejerlejligheder kan ske efter en af de øvrige bestemmelser i denne lov.”. Ejerlejligheden kan altså frit videreopdeles efter ejerlejlighedslovens § 13. En ordlydsfortolkning fører dermed til, at bygninger påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, med udlejningsboliger, kan videreopdeles i ejerlejligheder. Dette forekommer utilsigtet henset til formålet med forbuddet i ejerlejlighedslovens § 16, stk. 1, nr. 1 (se nærmere afsnit 2.11.1). Når ejerlejlighedslovens § 22, 3. pkt. ikke begrænser sig til at nævne videreopdeling, men også nævner opdeling, får det alene selvstændig betydning, hvis bestemmelsen dermed tillader, at en bygning, der ikke indeholder friplejeboliger, allerede ved opdelingen af ejendommen kan opdeles i flere ejerlejligheder. Bygningen skal i så fald, være omfattet af en af ejerlejlighedslovens opdelingshjemler på bygningsniveau. Men er det tilfældet, er det ikke nødvendigt først at registrere opdelingen af ejendommen for derefter i et step 2 at gennemføre videreopdeling.
2.10.10 Ejerlejlighedslovens § 23 – ejendomme tilhørende almene boligorganisationer
Ejerlejlighedslovens § 23 regulerer opdeling af ejendomme der tilhører almene boligorganisationer. Bestemmelsen viderefører § 10, stk. 4-9, i den tidligere ejerlejlighedslov.
Ejerlejlighedslovens § 23 finder anvendelse på ejendomme, der
- er ejet af almene boligorganisationer og
- indeholder almene boliger som defineret i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse 1877 af 27. september 2021.
Hvis en ejendom er i sameje mellem en almen boligorganisation og en eller flere andre ejere, finder bestemmelsen også anvendelse.
Hvis en almen boligorganisation ejer eller er medejer af en ejendom, som ikke indeholder almene boliger, og hvor der heller ikke findes byggeri, hvor der er givet støttetilsagn til indretning af almene boliger, så finder ejerlejlighedslovens § 23 ikke anvendelse.
Sondring mellem almene boliger og andre boligtyper
Formuleringen af ejerlejlighedslovens § 23 kan give anledning til tvivl om, hvorvidt de omtalte boliger og beboelsesareal i stk. 1-6 er almene boliger eller andre boligtyper.
En ordlydsfortolkning af bestemmelsen sammenholdt med lovbemærkningerne fører til, at ordene
- ”Boliger og sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne” i stk. 1, alene omfatter almene boliger og ikke andre boligtyper.
- ”Hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende ejendom”, i stk. 3, 4, 5 og 6, omfatter alene almene boliger og ikke andre boligtyper.
- ”Tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne” i stk. 3, er almene boliger.
- ”Tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne” i stk. 4, 3. og 4. pkt. er ikke almene boliger, men boliger til privat udlejning.
- ”Tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for andelshaverne” i stk. 5, 3. pkt. er private andelsboliger.
Ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1 er ikke en opdelingshjemmel
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer, som indeholder boliger og sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne og som ikke er omfattet af § 23, stk. 2-6, kan kun opdeles i ejerlejligheder, hvis hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed. Det følger af ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1.
Ejerlejlighedslovens 23, stk. 1, er ikke en opdelingshjemmel. Denne fortolkning er begrundet i flere forhold. Bestemmelsen udgør efter ordlyden en begrænsning i opdelingsmåden for en ejendom, der i øvrigt kan opdeles med hjemmel i ejerlejlighedsloven. Ordene ”kan kun” markerer, at der er tale om en opdelingsbegrænsning.
Bestemmelsen, der blev indsat i 1985 i § 54d i boligbyggeloven (lov nr. 577 af 19. december 1985), havde oprindeligt følgende ordlyd: ”Ejendomme, der tilhører almennyttige boligselskaber, kan opdeles i ejerlejligheder efter bestemmelserne i lov om ejerlejligheder, såfremt beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed.” (vores understregning). Opdelingen skulle dermed også på det tidspunkt have hjemmel i en regel i ejerlejlighedsloven. Der er ikke holdepunkter for, at det har været hensigten med efterfølgende ændringer af reglen at indføre en ny generel opdelingshjemmel i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1.
Da ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1 ikke er en opdelingshjemmel, skal der henvises til en anden opdelingshjemmel udenfor bestemmelsen, idet ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1, herefter begrænser den måde opdeling af ejendommen kan ske på, der sikrer et entydigt ejerskab af den almene boligorganisations ejendom og adskillelse af dennes økonomiske forhold. Der skal afgives erklæring efter den anførte opdelingshjemmel og ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1.
Hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne skal udgøre én ejerlejlighed
Ved opdeling af en ejendom ejet af en almen boligorganisation, som indeholder almene boliger, skal de almene boliger og fællesarealer til brug for lejerne samles i én ejerlejlighed. Ejerlejligheden med de almene boliger kan dog videreopdeles i flere ejerlejligheder med almene boliger efter ejerlejlighedslovens § 13 eller videreopdeles i forbindelse med et frasalg efter reglen i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 2. Det afgørende er, at der ikke på noget tidspunkt opstår ejerlejligheder, hvor almene boliger med tilhørende fællesfaciliteter bliver sammenblandet med arealer og rum til andre boligtyper end almene boliger, til erhverv eller til anden anvendelse i øvrigt.
Hvis der er to forskellige og regnskabsmæssigt adskilte afdelinger i den almene boligorganisation, der hver for sig skal administrere et antal almene boliger i samme ejendom, kan der i visse situationer uanset ordlyden af ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1, oprettes to ejerlejligheder med almene boliger ved opdelingen.
Geodatastyrelsen har registreret en sådan opdeling, hvor ejendommen også indeholder andet end almene boliger, og derfor ville kunne opdeles sådan, at alle de almene boliger og fællesfaciliteter i step 1 samles til én ejerlejlighed, der i step 2 videreopdeles til to, der indeholder de to selvstændige afdelinger. I sådan en situation kan de to steps slås sammen, så der fra en start oprettes to ejerlejligheder med almene boliger.
Denne model kan dog ikke bruges, hvis ejendommen ikke indeholder andet end almene boliger.
Eksempel:
En ejendom indeholder kun almene boliger med tilhørende fælles faciliteter. Der er to forskellige og regnskabsmæssigt adskilte afdelinger på ejendommen, hvorfor ejendommen ønskes opdelt i to ejerlejligheder med hver sin afdeling.
Efter ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1, skal hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed. Når ejendommen kun indeholder almene boliger, vil ordlyden af § 23, stk. 1, medføre, at ejendommen ikke kan opdeles i ejerlejligheder, idet en ejendom ikke er opdelt, når der alene dannes én ejerlejlighed. Det gælder uanset om der er flere bygninger på ejendomme, da § 23, stk. 1, medfører, at alle almene boliger og sædvanlige fællesfaciliteter på ejendommen skal samles i én ejerlejlighed.
I en sådan situation kan ejendomme ikke fra en start opdeles i to ejerlejligheder med hver sin afdeling. Ejendommen kan dog opdeles efter ejerlejlighedslovens § 23, stk. 2-6, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
|
Andre boligtyper end almene boliger, erhvervslokaler og afgrænsede husrum, med anden anvendelse kan frit opdeles i en eller flere ejerlejligheder, når der er hjemmel hertil i opdelingsregler udenfor ejerlejlighedslovens § 23. For nyt byggeri kan der henvises til ejerlejlighedslovens § 14.
Eksempel:
En ejendom, der tilhører en almen boligorganisation, består af én bygning, der er påbegyndt opført efter den 1. juli 1966. Bygningen indeholder både erhverv og almene boliger og ønskes opdelt i to ejerlejligheder; én ejerlejlighed bestående af erhverv, og én ejerlejlighed med almene boliger.
Ejendommen kan opdeles efter ejerlejlighedslovens § 14. Begrænsningen i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1, er opfyldt, hvis hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne af de almene efter opdelingen udgør én ejerlejlighed. Ved registrering af sagen skal der afgives erklæring efter både ejerlejlighedslovens § 14 og § 23, stk. 1.
|
Hvornår indtræder opdelingsbegrænsningen i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 1?
For nyopført byggeri indtræder begrænsningen i opdelingsadgangen allerede på tidspunktet fra opnåelse af støttetilsagn. Der vil på dette tidspunkt være taget stilling til antallet af almene boliger, der kan opføres med støtte, antal rum i boligerne og deres areal. Med bestemmelsen sikres det, at den almene boligorganisations ejerskab til almene boliger kan holdes økonomisk adskilt fra ejerskab til andre ejerlejligheder i ejendommen. Ved nyopdeling på et tidligt byggestadie, skal opdelingen ske, så de almene boliger og tilhørende fællesfaciliteter, der er givet støttetilsagn til, bliver isoleret i en ejerlejlighed. Det gælder uanset, at byggeriet er på et stadie, hvor bygningen kun indeholder særskilt afgrænsede husrum, men endnu ikke er indrettet med boliger.
Ejerlejlighedslovens § 23, stk. 2-6 er selvstændige opdelingshjemler
Opdelingshjemlerne kan anvendes selvstændigt og uafhængigt af ejerlejlighedslovens øvrige opdelingshjemler. Stk. 2-6 sondrer ikke mellem bygninger, der er påbegyndt opført før og efter den 1. juli 1966.
Efter ejerlejlighedslovens § 23, stk. 2, kan ejendomme tilhørende almene boligorganisationer opdeles i ejerlejligheder, når der er indgået aftale om salg af en bolig efter almenboliglovens kapitel 5a. Opdelingen skal ske løbende, således at boligerne udlægges som selvstændige ejerlejligheder, i takt med at de bliver solgt. Det samme gælder eventuelle andre særskilt afgrænsede husrum i afdelingen. Dog kan opdelingen ske således, at hver bolig og hvert særskilte husrum i øvrigt udlægges som selvstændige ejerlejligheder ved det første salg eller ved senere salg, hvis boligorganisationen vurderer, at denne opdelingsmåde er mest hensigtsmæssig. Beslutning herom skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
Efter ejerlejlighedslovens § 23, stk. 3-6, kan ejendomme tilhørende almene boligorganisationer opdeles i ejerlejligheder ved etablering af forskellige former for boliger ved indretning af ejendommens uudnyttede tagetager eller i en eller flere nye etager/ved påbygning af yderligere etager:
- tilførsel af almene boliger (stk. 3)
- etablering af boliger til helårsbeboelse, der anvendes til privat udlejning (stk. 4)
- etablering af boliger til helårsbeboelse og hver bolig udgør én ejerlejlighed (stk. 5)
- etablering af boliger til helårsbeboelse til brug for en privat andelsboligforening (stk. 6)
Det er ikke som ved opdeling efter ejerlejlighedslovens § 20, et krav, at boligerne er tilført efter den 1. juli 2004.
Det afgørende er, om tagetagen er uudnyttet på det tidspunkt, hvor opdelingen registreres hos Geodatastyrelsen. Det er ikke til hinder for opdeling af en ejendom, at der tidligere har været boliger i tagetagen, hvis tagetagen på et senere tidspunkt må anses for uudnyttet. Den faktiske indretning af tagetagen og registreringen i BBR vil indgå i vurderingen af, om en tagetage kan anses for at være uudnyttet, og det vil derfor ikke være tilstrækkeligt, at boligerne ikke er beboet. Hvis tagetagen ryddes, og boligenhederne slettes i BBR, må tagetagen anses for uudnyttet. Dette forudsætter eventuelt, at kommunen giver tilladelse til nedlæggelse af de eksisterende boliger, jf. lov om boligforhold § 3.
Ved opdeling efter stk. 3, 4 eller 6 skal hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne/andelshaverne efter opdelingen hver for sig udgøre én ejerlejlighed. Ved opdeling efter stk. 5 skal hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende ejendom efter opdelingen udgøre én ejerlejlighed.
Videreopdeling og videreopdelingsforbud
Ejerlejligheder med almene boliger kan videreopdeles efter reglen i ejerlejlighedslovens § 13 eller videreopdeles i forbindelse med et frasalg efter reglen i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 2. Ved videreopdeling er det ikke et krav, at ejerlejligheder med en eller flere almene boliger skal leve op til funktionskravene i bygningsreglement 2015 jf. ejerlejlighedslovens § 13, 2. pkt.
I visse situationer gælder der dog et videreopdelingsforbud:
- tagboligerne i en ejerlejlighed er dannet med hjemmel i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 4 (ejerlejlighed med boliger til privat udlejning), og
- tagboligerne i en ejerlejlighed er dannet med hjemmel i ejerlejlighedslovens § 23, stk. 6 (ejerlejlighed med andelsboliger).
Ved opdeling af ejendommen efter ejerlejlighedslovens § 23 stk. 4, kan der ikke ske videreopdeling af tagboligen. Som alternativ hertil kan ejendommen opdeles efter ejerlejlighedslovens § 23 stk. 5, så hver bolig i tagetagen udgør én ejerlejlighed. Ved at opdele efter stk. 5, undgås videreopdelingsforbuddet i stk. 4, 4. pkt., og taglejligheder kan udlejes privat, som hvis opdelingen var sket efter stk. 4.