Geodatastyrelsen og en række partnere tester som en del af projektet næste generation af navigationsdata i Østersøområdet. I løbet af projektet vil Geodatastyrelsen hovedsageligt fokusere på at teste næste generations elektroniske søkort og definere nye produktionsprocesser. Geodatastyrelsen er begyndt at udvikle prototype S-101 (elektroniske søkort) og S-102 (dybdedata) produkter, inden for testområderne.
Projektoversigt
Skibsnavigation står over for et paradigmeskifte med de nye S-100 standarder. Nutidens elektroniske søkort kan bedst beskrives som en digital version af de gamle papirsøkort, hvor data er digitale, men hvor brugeren ikke får adgang til væsentligt mere information end tidligere. Med de nye S-100 standarder for marine data, muliggøres næste generations navigationsprodukter, som bl.a. gør det muligt at sammenstille data fra flere forskellige kilder og øge informationsniveauet uden at forvirre navigatøren. De forskellige datalag i navigationssystemet kan indeholde dynamiske data, såvel som flere statiske data og prognoser. Det giver navigatøren mulighed for at planlægge mere energieffektive ruter, undgå sikkerhedsrisici og planlægge operationer, med ekstra følsomme områder, taget i betragtning.
Baltic Sea e-Nav projektet vil udnytte værdien af disse data og starte implementeringen af S-100-produkterne.
For at frigøre potentialet og sikre problemfri sejlads i Østersøen, er der behov for tværnationalt samarbejde. Uden en sådan indsats, vil nogle landes forsinkelser på grund af varierende modenhedsniveau, påvirke tilgængeligheden af de nyeste navigationsprodukter til skibsfart i Østersøen. Det vil som følge heraf, også påvirke implementeringen af EU´s strategi for Østersøområdet, og overgangen til en bæredygtig blå økonomi. Efter implementeringen af Baltic Sea e-Nav-basispakken, vil partnerskabet fortsætte med at bygge videre på projektets resultater, under en robust transnational styringsmodel, selv efter projektets afslutning.