Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

April 2021

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

GST´s ekspeditions- og svartider for matrikulære sager, ejerlejlighedssager og GST-support har, siden udflytningen af styrelsen hhv. styrelsens overtagelse af ejerlejlighedsregistreringen og etablering af GST-support, været faste emner i Orientering fra Geodatastyrelsen. Ekspeditions- og svartiderne har nu stabiliseret sig på et niveau, der ligger omkring de fastsatte mål i Mål- og Resultatplan 2021. Det er her fastsat,
at den gennemsnitlige ekspeditionstid for matrikulære sager ikke må overstige 30 dage målt halvårligt, at den gennemsnitlige ekspeditionstid for ejerlejlighedssager ikke må overstige 14 dage målt halvårligt, og at 80% af supportsager vedrørende MIA og ERPO skal løses inden fem dage målt pr. kvartal.

Vi vil derfor ikke længere orientere fast om udviklingen i ekspeditions- og svartider i orienteringsbrevene. Interesserede vil fortsat kunne holde sig orienterede om udviklingen på gst.dk. For de matrikulære sager her, og for ejerlejlighedssagerne her.

I seneste udgave af Orientering fra Geodatastyrelsen annoncerede vi, at testfesten forud for idriftsættelse af fase et i projektet "Sikring af MIA" forventes afholdt den 20. april 2021. Det har vist sig nødvendigt at udskyde testfesten til tirsdag den 4. maj 2021, kl. 9-11.30. Alle er velkomne til arrangementet, som naturligvis er virtuelt. Festen indledes med en introduktion til den del af MIA-funktionaliteterne, der i første fase tilgængeliggøres i ERPO. Efterfølgende er der mulighed for at deltage i test af funktionaliteten. Du er velkommen til kun at deltage under introduktionen.

Tilmelding er nødvendig.

Du tilmelder dig ved at sende en mail til eju@gst.dk. I mailen skal oplyses navn, firma, mailadresse og om du vil deltage i hele arrangementet eller kun ved introduktionen.

Du kan kan læse mere om testfesten her. Her kan du også læse mere om projekt "Sikring af MIA". Sidste first for tilmelding er onsdag den 28. april 2021. 

Den 3. november 2020 traf GST beslutning om, at forlænge paralleldriftsperioden indtil 1. juli 2021. Der har efterfølgende vist sig at være udfordringer med udviklingen af fildownload fra datafordeleren. Paralleldriftsperioden for fildownload er derfor forlænget indtil udgangen af 2021. Paralleldriften for øvrige services forlænges ikke. Styrelsen vil derfor opfordre til, at systemer, der anvender matrikulære ser\u0002vices fra  Kortforsyningen, klargøres til at kunne hente data fra Datafordeleren, så eventuelle udfordringer med at hente data fra Datafordeleren kan løses, før de matrikulære services lukkes på Kortforsyningen.

Du kan læse mere om overgangen til Datafordeleren her.

Fejl i dataoverførslen fra BBR til datafordeleren i 2. halvdel af 2020 betød, at en række ejerlejligheder ikke fik tildelt korrekt adresse. Problemerne er nu løst og EBR har genberegne de fejlbehæftede adresser. De fejlagtige adresser skulle derfor nu være rettede.

Hvis der konstateres ejerlejligheder med adressefejl kan GST-support kontaktes for fejlretning.

Du finder supportens EBR-service-desk her

Kravet om at landinspektøren skal stille forslag til kommunernes fastsættelse af adressers adgangspunkt og vejpunkt udgik af bekendtgørelse om matrikulære arbejder i juli 2020. Muligheden for at tilknytte adressevektor i ERPO blive udfaset snarest.

GST har konstateret, at ændringer i landinspektørfirmaernes ejerforhold, kontorsteder, forsikringsforhold m.v. i flere tilfælde ikke er blevet indberettet til GST som krævet i bekendtgørelse om landinspektørselskaber. I den kommende tid vil vi derfor udsende et skema til landinspektørfirmaerne for at få opdaterede oplysninger om ejerskab, forsikringsforhold, kontorsteder, inkl. daglige ledere af disse samt om hvilke beskikkede landinspektører, der er ansat i firmaet.

Du kan læse mere om Landinspektørers- og landinspektørvirksomheders oplysningspligter her

GST har igangsat arbejdet med revision af Vejledning om udstykningskontrollen.

Udkastet har været i præhøring i den følgegruppe, hvor PLF og kommunerne er repræsenteret, og er p.t. i høring hos bl.a. de ministerier og styrelser, som har ansvaret for de lovområder, der påses i udstykningskontrollen.

Et udkast til den ny vejledning kan ses her

Vær opmærksom på, at Landbrugsstyrelsen den 26. marts 2021 har opdateret landbrugserklæringen om landbrugslovens § 6, ophævelse af landbrugspligt. Den nye landinspektørerklæring skal derfor anvendes, når erklæring afgives efter 26. marts 2021. Indtil 1. juli 2021 vil Geodatastyrelsen acceptere registrering på grundlag af ”gamle” erklæringer, hvis disse er afgivet før 26. marts 2021.

Den nye erklæring kan findes her.

En af forudsætningerne for en hurtig og smidig sagsekspedition er, at alle nødvendige oplysninger er indsendt med sagen og at oplysningerne i sagen er ”let tilgængelige”. Sagsbehandlerne opfordrer i den forbindelse til, at I husker, at BBR-meddelelser skal uploades fra ERPO under dokumenttypen BBR-meddelelser, således de kommer til at ligge rigtigt i SER. Desuden bedes I markere hvor i vedtægter m.v. relevante tegningsregler fremgår, og oplyse, hvilket materiale, der er lagt til grund ved korttilpasning.

 

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura