Med virkning fra 1. juli 2025 træder en ny Bekendtgørelse om matrikulære arbejder (BMA) i kraft. Den væsentligste ændring vedrører matrikulære sager som følge af ekspropriation. Herudover ændres kravet til arealberegning ligesom der foretages mindre sproglige og tekniske rettelser.
Ekspropriationssager
Kravet om erklæring fra ekspropriationsmyndigheden, som hidtil har været fastsat i § 21, stk. 2, nr. 1 og 2, udgår. Ændringen af § 21 medfører dog ikke en ændring i det grundlæggende princip, nemlig at en ekspropriationssag kun må indeholde matrikulære forandringer, hvor ekspropriationsmyndigheden har sikret, at bestemmelserne i udstykningslovens §§ 18-20 er overholdt. Se hertil § 24 i udstykningsloven.
En sag som følge af ekspropriation vil kunne indeholde forandringer, som ikke opstår direkte ved tvangsafståelse(ekspropriation), men som har en nødvendig og snæver sammenhæng med et projekt, der gennemføres ved ekspropriation. Matrikulære forandringer som følge af kommissionernes eller kommissariaternes arbejde betragtes altid som forandringer som følge af ekspropriation i udstykningslovens forstand. Andre ekspropriationsmyndigheder kan inkludere følgende forandringer i sager som følge af ekspropriation:
- Overførsel af statsligt ejede arealer mellem statslige ejendomme eller kommunalt ejede arealer mellem ejendomme ejet af samme kommune, når overførslen er en nødvendig følge af projektet
- Forandringer, som følger af frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår
Ændret erklæring i § 21, stk. 2, nr. 3. For at tydeliggøre, at en matrikulær sag som følge af ekspropriation kan omfatte forandringer, der ikke er resultat af tvangsafståelse, men som har en tæt tilknytning til ekspropriationsprojektet, ændres ordlyden i § 21, stk. 2, nr. 3. Fremover skal der i stedet for en erklæring om overensstemmelse med ekspropriationsbeslutningen foreligge en erklæring fra ekspropriationsmyndigheden om, at forandringerne er en følge af ekspropriation.
Skematisk redegørelse – nye krav i § 39, stk. 7. Tinglysningsretten har behov for at kunne skelne mellem delarealer, der opstår ved tvangsafståelse og andre delarealer i sagen. Derfor er der indført krav til den skematiske redegørelse:
- I tekstfeltet for navne og adresser skal det angives, at arealet er "omfattet af ekspropriationsbeslutning", hvis det opstår ved tvangsafståelse
- Det vil kun være obligatorisk at angive navn og adresse, hvis parten i sagen har afgivet en erklæring
Udover ændringerne om ekspropriation er der kun få ændringer.
Arealberegning. I BMA § 32, stk. 6, udgår kravet om, at et areal skal beregnes efter mål, når det overføres til et matrikelnummer, der ved udstykning eller matrikulering ville være omfattet af krav om afmærkning, jf. § 27, stk. 3. Kravet var gældende ved overførsel af et areal til et tilgrænsende matrikelnummer.
Fremover gælder hovedreglen i § 32, stk. 3, hvorefter beregningsgrundlaget for et matrikelnummer, der tilføres areal, ikke må forringes, samt hovedreglen i § 32, stk. 1, hvor arealberegningen skal udføres således, at det foreliggende materiale udnyttes bedst muligt.
Ved arealoverførsel af et særskilt beliggende areal gælder der fortsat krav om, at arealet skal beregnes efter mål, hvis det ved udstykning eller matrikulering ville være omfattet af afmærkningskravet i § 27, stk. 3.
Sproglige og tekniske rettelser. Der foretages desuden sproglige præciseringer i § 6, stk. 1, og § 20, stk. 2. "Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur" ændres samtidigt til "Klimadatastyrelsen".
Der henvises i øvrigt til høringsnotat, der kan findes på Høringsportalen:
Du finder den nye bekendtgørelse om matrikulære arbejder her