Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

December 2022

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Projektet "Sikring af MIA" er desværre blevet forsinket ift. den oprindelige tidsplan, men forventningen er nu, at fase to af projektet sættes i drift i begyndelsen af 2023. Med fase to muliggøres flere forandringstyper, herunder arealoverførsel af et helt matrikelnummer, udstykning af et helt matrikelnummer og sammenlægning, uden inddragelse. Forandringer, der kræver CAD-import og udpegning af elementer i kortet vil først blive mulige ved idriftsættelsen af projektets fase tre. 

Udviklingen af projektets fase tre har vist sig mere omfattende, end leverandøren havde forventet, og det har derfor været nødvendigt at justere tidsplanen. Forventningen er pt., at fase tre kan sættes i drift ultimo 2023. GST forventer ikke at afholde en test-fest forud for idriftsættelsen af fase tre, som vi gjorde ved fase et og to, men vil naturligvis, på anden måde, inddrage medarbejdere fra landinspektørfirmaer i test og afprøvning før idriftsættelse. 

 

GST anbefaler, at landinspektørfirmaerne udviser tilbageholdenhed i fht. opgradering til Windows 11 på maskiner, der anvendes til MIA. Baggrunden for GST´s beslutning om at iværksætte projekt ”Sikring af MIA” var navnlig konstateringen mange af MIA´s standardkomponenter ikke længere supporteres samt risikoen for, at MIA kan ophøre med at fungere f.eks. efter en Windows-opdatering. GST har testet MIA på Windows 10 og kan yde support i fht. dette styresystem. Vi har påbegyndt testningen på Windows 11, men har endnu ikke ”været i alle hjørner”. Indtil videre lover det godt og meget tyder på, at MIA også understøttes af Windows 11.

Uanset de lovende testresultater anbefaler vi, som nævnt, tilbageholdenhed i fht. opgraderingen til Windows 11 og bemærker, at support i fht. MIA og Windows 11 ikke kan forventes.

I det nyligt udsendte Orientering fra Geodatastyrelsen orienterede vi om, at Skatteministeriet har sendt udkast til bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret i ekstern høring. I bekendtgørelsesudkastet er lagt op til, at en række tekniske anlæg skal sikkert geografisk stedbestemmes. Genlæs det tidligere udsendte her.

Vi oplyste, at bekendtgørelsen om ajourføring af BBR, ifølge Skatteministeriets høringsbrev, skulle træde i kraft 1. januar 2023. Vi har nu modtaget meddelelse om, at bekendtgørelsen om ajourføring af BBR først forventes at træde i kraft 1. marts 2023.

Det betyder, at det for matrikulære sager om udstykning og arealoverførsel først må påregnes, at de nævnte tekniske anlæg optaget på BBR-meddelelsen skal være sikkert geografisk stedbestemt, for sager der indsendes til GST efter den 1. marts 2023 og ikke, som tidligere oplyst, allerede 1. januar 2023.

I Orientering fra Geodatastyrelsen i juni 2022 varslede vi en ny praksis for krav til dokumentation for vejadgang til nye ejendomme. GST vil fra 1. januar 2023 påse, at ejeren af den udstykkende ejendom har underskrevet erklæring om adgang til offentlig vej efter bekendtgørelse om matrikulære arbejder § 6, hvis nye ejendomme skal have adgang til offentlig vej ad eksisterende privat fællesvej, der er optaget på
matrikelkortet over den ejendom, de udstykkes fra. Den ændrede praksis gælder for alle matrikulære sager, der er indsendt efter 1. januar 2023.

Miljøstyrelsen og GST har drøftet noteringen af fredskov i matriklen, herunder det forhold, at kvaliteten af fredskovens visning i matrikelkortet er af varierende kvalitet.

Det er aftalt, at korttilpasninger og lignende tekniske ændringer af fredskovslinjer, der skal følge skel, kan ske uden Miljøstyrelsens tilladelse, mens forandringer/tilpasninger af de fredskovslinjer, der skal følge skelbilledet kun kan ske på grundlag af Miljøstyrelsens tilladelse. Dette svarer til GST´s hidtidige praksis. Det er Miljøstyrelsens opfattelse, at det korrekte fredskovspligtige areal på et jordstykke er det areal, der er noteret i matriklen, og ikke nødvendigvis det areal, der kan beregnes efter matrikelkortet. Det betyder, at nyberegning af fredskov kun kan ske med Miljøstyrelsens tilladelse, dog bortset fra de tilfælde, hvor et jordstykke i helhed er fredskovspligtigt.

Miljøstyrelsen har desuden bekræftet, at forandringer af fredskov, f.eks. ophævelse af fredskovspligten i forbindelse med en ejendomsberigtigelse eller deling af en fredskov ved udstykning eller arealoverførsel altid kræver Miljøstyrelsens tilladelse.

Vi kan konstatere, at et stort antal sager indsendes med ”gul kontrolrapport”, tilsyneladende uden at landinspektøren har reflekteret over, om der kan være fejl eller mangler i sagen.

En ”gul kontrolrapport” er udtryk for, at et spørgsmål i sagen kræver særlig opmærksomhed og evt. at særlig dokumentation skal vedlægges sagen ved indsendelse. Det gælder f.eks kontrollen SFE_LANDBRUG_UNDER_2HA_NEDBRIN\u0002GES_YDERLIGERE_BEREGN, som advarer om at en landbrugsejendom, der er mindre end 2 ha nedbringes yderligere i sagen. Hvis nedbringelsen skyldes ejendomsberigtigelse, nyberegning eller hvis Landbrugsstyrelsens tilladelse foreligger kan ejendommens landbrugsnotering opretholdes. Hvis ikke, skal landbrugspligten på ejendommen ophæves.

Af hensyn til sagsgangen i såvel landinspektørfirmaerne som i GST-Support har GST hidtil i videst muligt omfang nøjedes om at advare landinspektøren om, at en sag måske er mangelfuld. Men da langt over halvdelen af de sager, der indsendes med ”gul kontrolrapport” ikke kan godkendes som indsendt, vil vi i den nærmeste tid følge udviklingen og overveje, om det er nødvendigt at ændre kontrollerne så de mangelfulde sager ikke kan indsendes.

Opfordringen herfra er derfor: Vær opmærksom på de gule kontrolrapporter og kontroller sagen i ERPO, før den indsendes. Hvis fejlen ikke kan rettes, eller hvis det kræver uforholdsmæssigt meget merarbejde hos landinspektøren af rette en fejl, hjælper GST gerne, hvis vi kan. Gør i givet fald opmærksom på problemet f.eks i bemærkningsfeltet ved sagens indsendelse.

Formålet med de automatiske kontroller er at forbedre sandsynligheden for, at sagen kan godkendes som indsendt. GST udvikler løbende nye kontroller med henblik på at forbedre de indsendte sagers kvalitet yderligere, og således nedbringe antallet af hjemsendelser mest muligt.

Vær opmærksom på, at GST holder ferielukket i perioden 24. december 2022 til 1. januar 2023. Hvis sager, der afventer forudbetaling skal kunne godkendes i 2022, skal betalingen derfor være GST i hænde senest den 21. december 2022.

Hvis betalingen modtages efter denne dato vil sagen først kunne godkendes i 2023

Den høje matrikulære aktivitet i de senere år har betydet en væsentligt større indtægt fra sagsbidrag end forudsat, hvorfor det igen nedsættes.

Denne gang fra 400 kr. til 350 kr., begge beløb ekskl. moms. Nedsættelsen gælder for sager indsendt efter 1. januar 2023.

GST holder lukket i perioden 24. december 2022 til 1. januar 2023, begge dage inkl. Henvendelser til bl.a. GST-support kan derfor ikke forventes læst eller besvaret i perioden. 

Vi startede 2022 med at byde velkommen til kontorchef Torsten Bach Schrøder, som er i et kontorcheffællesskab med kontorchef Jess Svendsen. I løbet af året har vi foretaget en justering af vores interne organisering blandt andet med henblik på at sikre øget fokus på områder, der ikke fik den ønskede opmærksomhed i den hidtidige organisering. Der er således oprettet en ny funktion ”Lovgivning og Administrativ praksis” med det formål at sikre tættere sammenhæng og synergi i lovgivningen vedrørende ejendomsdannelsen og -registreringen for alle ejendomstyper, samt et nyt team ”Distribution og Anvendelse af Data” der skal sikre, at vi i højere grad end hidtil fokusere på, hvordan vi stiller vores data til rådighed for de forskellige anvendere.

2022 var også året, hvor vi kunne opfylde de fastsatte mål for ekspeditions- og svartider. For de matrikulære sager var målet en gennemsnitlig ekspeditionstid, der ikke oversteg 35 dage pr. måned i 9 ud af 12 måneder. I januar 2022 sneg den gennemsnitlige ekspeditionstid sig op på 37 dage, men i årets øvrige måneder har ekspeditionstiden ligget under 30 dage. Målet for ejerlejlighederne var en gennemsnitlig ekspeditionstid, der ikke oversteg 14 dage og også her er målet opfyldt, idet årets længste gennemsnitlige ekspeditionstid er målt til 9 dage i juli. Endeligt var målet at 80% af supporthenvendelserne vedr. MIA og ERPO skulle løses inden 5 dage målt pr. kvartal, og også dette mål er nået.

På det matrikulære område har vi, især i Q4, kunnet konstatere et svagt fald i antallet af indkomne sager og der tegner sig også et fald i antallet af nye ejendomme set i forhold til rekordårene i 2020 og 2021, hvor der begge år blev registreret mere end 11.000 nye ejendomme. På ejerlejlighedsområdet er antallet af modtagne sager stort set uændret, mens antallet af nye ejerlejligheder er steget med næsten 50% i forhold til de godt 12.000 nye ejerlejligheder vi registrerede i 2021.

Udover driftsopgaverne har projektet ”Harmonisering af data om bygninger på fremmed grund” haft stor fokus og vi er nu meget nær målet og klar til GST´s overtagelse af registreringen af Bygning på fremmed grund i matriklen. Den integrerede ejerlejlighedsfortegnelse kan nu dannes i ERPO og projekt ”Sikring af MIA” skrider frem om end med nogen forsinkelse. Vi har offentliggjort 6 opdaterede kapitler af VMA og indgået en ny, og god syn´s vi, aftale med Kirkeministeriet om håndtering af sognegrænser i de matrikulære sager og meget meget mere.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en god jul samt et godt nytår.

Med venlig hilsen

Jess Svendsen og Torsten Bach Schrøder

Kontorchefer
Matrikel og Ejendomsregistrering