Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Aktiviteten på ejerlejlighedsområdet er fortsat upåvirket af Corona-situationen. I januar 23021 modtog GST lidt færre ejerlejlighedssager end i november og december 2020. Til gengæld blev der oprettet 1612 nye ejerlejligheder, hvilket er næsten lige så mange som i juni 2020, hvor vi som rekord registrerede 1699 nye ejerlejligheder.

Den gennemsnitlige ekspeditionstid er opgjort til syv dage i januar, og vi er således under det fastsatte mål på 14 dage.

På det matrikulære område er aktiviteten også fortsat høj. I januar modtog GST mere end 700 sager, og registrerede 1130 nye ejendomme. Ved udgangen af 2020 blev den gennemsnitlige ekspeditionstid for matrikulære sager opgjort til 37 dage og i januar 2021 til 43. Vi tilskriver stigningen den lange juleferie og er ikke bekymrede for, at vi sætter den gode udvikling i 2020 over styr. 

Du kan læse mere om udviklingen i ekspeditionstiderne i 2020 i GST's nyhed Hjemsendelse er ikke en ulempe.

Den gennemsnitlige svartid for henvendelser vedrørende MIA og ERPO i Q 4 2020 var på ca. 10 dage. Den lange svartid skyldes især, at vi i perioden har løst mange gamle henvendelser vedrørende EjendomsBeliggenhedsRegistret (EBR).

I januar 2021 har den gennemsnitlige svartid været ca. fire dage, og 85 % af henvendelserne var løst inden fem dage.

Siden begyndelsen af februar har vi været i gang med at give vores supporthjemmeside et nyt udseende og nye indberetningsmuligheder. Arbejdet påvirker ikke muligheden for henvendelser til GST-support.

GST har igangsat et projekt, der skal sikre funktionaliteten til udarbejdelse af matrikulære sager. Dette indebærer bl.a., at funktionaliteten flyttes fra MIA til ERPO.

Funktionaliteten udvikles og idriftsættes i tre faser. Første fase forventes idriftsat i løbet af juni 2021, og vil give mulighed for at gennemføre registerændringer. Efter idriftsættelsen af fase to, forventeligt i oktober 2021 vil der kunne udarbejdes matrikulære sager, der ikke forudsætter CAD-arbejde og i fase tre, i juni 2022 vil alle matrikulære sager kunne udarbejdes i funktionaliteten i ERPO.

Efter en periode med paralleldrift vil MIA blive udfaset.

Forud for idriftsættelsen af de enkelte faser inviteres landinspektørfirmaerne til en ”testfest”. Testfesten afsluttes med præmieuddeling til den person, der har fundet flest fejl. Testfesten for fase 1 forventes afholdt tirsdag den 20. april 2021. Sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Du kan læse mere om projekt ”Sikring af MIA” på gst.dk.

Første fase af sag-på-sag funktionaliteten har nu været i drift i mere end et halvt år, og erfaringerne med funktionaliteten er gode. De udfordringer, der var med opdateringen af sag-2, er håndteret, og i dag fejler opdateringen kun yderst sjældent og kun i sager, hvor samme delnr. anvendes i både sag 1 og 2.

Udviklingen af fase to, der giver mulighed for at supplere udtrækket til sag-2 med data, der ikke indgår i udtrækket til sag-1, forløber efter planen og fase to forventes idriftsat i løbet af sommeren

På GST´s foranledning er Indenrigs- og Boligministeriet fremkommet med vejledende fortolkninger af ejerlejlighedslovens §§ 17 og 23.

Se vejledningerne på gst.dk.

Her finder du også GST´s notat om praksis for dannelse af ejerlejlighed i parkeringskælder, hvor et matrikulært skel udgør ejerlejlighedens afgrænsning.

GST har igangsat et projekt, hvor fortrolige og følsomme oplysninger fjernes fra dokumenterne i MAO. Projektet indebærer en scanning af samtlige arkivets sager for perioden 1960 - oktober 2020. Det er vurderet, at værdien af at scanne dokumenter ældre end 1960 vil være beskeden, idet en stor del af disse er håndskrevne og derfor vanskelige at scanne for genkendelse af ord.

GST har samtidig besluttet, at der ikke længere må indsendes dokumenter med cpr.nr. og lignende følsomme oplysninger i de matrikulære sager. Eventuelle følsomme oplysninger skal derfor fjernes fra dokumenterne før de indsendes til registrering. Dokumenter, der vedrører personer med navne- og adressebeskyttelse, skal fortsat lægges på sagen under ”Øvrige”.

En sidegevinst ved projektet om fjernelse af fortrolige og følsomme oplysninger er, at dokumenterne er blevet OCR-scannede. Det betyder, at det fremover vil være muligt at søge i det enkelte dokument i MAO.

Primo februar 2021 er der foretaget en række rettelser og forbedringer i kommuneklienten i Udstykningskontrolskemaet. Bl.a. er der tilføjet et resume, der giver mulighed for et hurtigt overblik over kommunens besvarelse, hvilket også er en hjælp for landinspektøren og GST. Resumeet indeholder altid hele besvarelsen vedrørende vejlovene og herudover de besvarelser, hvor kommunen har svaret ”ja” til overspørgsmålet. Hvis kommunen har svaret ”nej” til alle spørgsmål vil resumeet således alene vise besvarelsen vedrørende vejlovene. Selvom det bliver nemmere at få et overblik over sagen, vil det naturligvis fortsat være landinspektørens ansvar, at der ikke er oplysninger i skemaet, der er til hinder for registreringen af sagen.

I sager, hvor ejendommene ligger i flere kommuner skal der indsendes et udstykningskontrolskema fra de kommuner, der er berørt af de matrikulære forandringer.

For særskilt beliggende arealer, der ikke er direkte berørt af de matrikulære forandringer er det ikke nødvendigt at indsende et skema, men der skal altid indhentes tilladelse fra vejmyndigheden til at benytte bestående adgange til ejendomme, der fremkommer eller ændres ved udstykning, matrikulering, sammenlægning eller arealoverførsel, jf. vejlovens § 50, stk. 3. Det kan f.eks. være i form af en mail.

Emnet er omtalt i Orientering fra Geodatastyrelsen den 6. september 2019.

På grund af Corona-situationen behandler Rigsarkivets afdeling for Indtægtsgivende Aktiviteter i øjeblikket kun sager ”Til retslig brug” og sager som ”Haster kritisk”.

Rigsarkivet oplyser, at ”til retslig brug” først og fremmest betyder sager, der understøtter retternes arbejde. ”Haster kritisk” gælder retterne, men også andre offentlige myndigheder.

Henvendelser om skelforretninger, der kræver bestilling hos Rigsarkivet, sidestilles med ”Til retslig brug” og vil derfor blive behandlet som hidtil. For andre henvendelser om måloplysninger, der kræver bestilling hos Rigsarkivet, vil det blive vurderet konkret, om sagen kan betegnes som ”Haster kritisk”, og GST vil altid kræve en begrundelse for hastebehandling, f.eks. om sagen har økonomiske konsekvenser.

GST følger situationen hos Rigsarkivet og vil orientere om ændringer i arkivets behandling af henvendelser på Jira Statuspage og i kommende Orientering fra Geodatastyrelsen.

I MAO, under ”Hjælp” findes en række brugervejledninger. Af tekniske årsager kan disse vejledninger ikke opdateres, ligesom det heller ikke er muligt at supplere med nye vejledninger. Opdaterede og nye brugervejledninger findes i GST-support.

Supporten tilgås enten via ”Support” i MAO eller via GST-support under Måloplysninger og MAO.

GST har idriftsat en ny kontrol om flytning af klasse 1-punkter, der skal afsløre de tilfælde, hvor punkterne flyttes mere end de ”tilladte” 10 cm. Der er ikke tale om en stop-kontrol.

Formålet med kontrollen er alene at sikre, at landinspektøren er opmærksom på flytningen og derfor i sagen redegør for flytning

I Orientering fra Geodatastyrelsen april 2020 oplyste vi, at der var nye landbrugserklæringer på vej, og at der vil blive introduceret en ny erklæring til brug ved udstykning i særlige tilfælde. Landbrugsstyrelsen oplyser nu, at erklæringerne er klar og vil få virkning fra 1. marts 2021. Landinspektørerklæringer, der er udarbejdet efter 1. marts 2021, skal derfor afgives på de nye erklæringer.

Erklæringerne kan findes på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.

Indtil 1. juli 2021 vil Geodatastyrelsen acceptere registrering på grundlag af ”gamle” erklæringer, hvis disse er afgivet før 1. marts 2021. Efter 1. juli 2021 vil ”gamle” erklæringer kun kunne accepteres i ganske særlige tilfælde og kun efter forudgående aftale med GST herom.

Læs mere om erklæringerne i Landbrugsstyrelsens Nyhedsbrev. Du kan abonnere på det her. Vælg nyhedskategorien ”Landbrugslov”.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelser er:

  • Kendelse af 11. december 2020 om en landinspektørs handlemåde i forbindelse med fastlæggelse af skel (sag nr. 474)
  • Kendelse af 17. december 2020 om en landinspektørs afgivelse af hævdserklæring i strid med gældende regler (sag nr. 478)

 

Med venlig hilsen


Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura