Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer

December 2021

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Der vil blive indført en ny funktionalitet i ERPO, der giver landinspektøren mulighed for at tilknytte hver ny ejerlejlighed en adresse, der i DAR er knyttet til jordstykket (den samlede faste ejendom). De korrekte beliggenhedsadresser vil herefter fremgå af registreringsmeddelelsen.
Den beskrevne procedure vil i første omgang kun kunne anvendes ved nyopdelinger. På sigt vil den også kunne anvendes ved videreopdelinger m.v., ligesom den baner vejen for muligheden for automatisk at kunne generere en ejerlejlighedsfortegnelse med korrekte beliggenhedsadresser.

Ændringen forventes i produktion i januar 2022.

Vejledningen om ejerlejlighedssager i ERPO vil i samme forbindelse blive opdateret, og du vil herefter kunne læse mere om den nye funktionalitet i Vidensbasen.

Dannes nye ejerlejligheder ved videreopdeling fra fællesareal/-ejendom skal der ikke angives en hjemmel i ejerlejlighedsloven. Ved videreopdeling fra fællesareal forstås dannelse af nye ejerlejligheder på en ejendom ved enten konvertering af eksisterende fælleslokaler til en eller flere nye ejerlejligheder, eller indretning af en eller flere nye ejerlejligheder i nybyggeri/tilbygning.

En sådan dannelse af nye ejerlejligheder er ikke reguleret i ejerlejlighedsloven, men anses ikke for at være i strid med loven.

Læs GST's notat om Videreopdeling af fællesareal her.

Referater fra en ejerforenings generalforsamling skal være underskrevet af de rette  personer, nemlig af både dirigenten og formanden for bestyrelsen. Det følger af §13, stk. 2, i den gældende normalvedtægt for ejerforeninger og § 7, stk. 2, i den tidligere normalvedtægt. Det er således ikke tilstrækkeligt, hvis referatet kun er underskrevet af dirigenten eller referenten.

Ved anmodning om registrering af andre ændringer af ejerlejligheder end videreopdeling skal der foreligge dokumentation, der sandsynliggør, at ejeren i forhold til de øvrige ejere af ejerlejligheder i den opdelte ejendom er berettiget til at registrere ændringen. Det følger af § 8, stk. 1. nr. 4, i bekendtgørelse om registrering af ejerlejligheder og notering af bygning på fremmed grund i matriklen.

Referater, der gengiver beslutninger og væsentlige drøftelser på generalforsamlingen, bruges som oftest som dokumentation herfor. Det samme gælder ved anmodning om registrering af nye ejerlejligheder på en ejendom opdelt i ejerlejligheder, som ikke opstår ved videreopdeling af en ejerlejlighed. Her skal der ifølge bekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 4, foreligge dokumentation, der sandsynliggør, at der fra ejerne af ejerlejligheder i ejendommen foreligger en beslutning med fornøden tilslutning til oprettelse af de nye ejerlejligheder.

De væsentligste ændringer i oversigten er krav til digitale underskrifter. Når der er tale om en udenlandsk statsborger, der ikke kan underskrive med NemID, kan en fuldmagtsløsning anvendes.

Du kan se hele oversigten her. 

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) har bedt GST om at ændre vores BBR FAQ f.s.v. angår beskrivelsen af proceduren for sikker geografisk stedbestemmelse af byggesager med nybyggeri. Baggrunden for ønsket er, at kommunerne ikke altid har de nødvendige oplysninger til at foretage sikker geografisk stedbestemmelse af byggesager om nybyggeri. UFST tilbyder derfor, at landinspektørerne fremover alternativt kan sende en koordinatfil til UFST med oplysninger om de byggesager, der skal sikkert stedfæstes, således den nødvendige dokumentation til den matrikulære sag hurtigt kan indhentes. Fremgangsmåden er drøftet mellem UFST, PLF og GST, og her var der enighed om at arbejde videre med den løsning, som UFST har ønsket.

GST har på den baggrund opdateret BBR FAQ’en på gst.dk. UFST arbejder samtidigt med at udvikle en selvbetjeningsløsning, hvor landinspektørerne via RetBBR (bbr.dk/ret) kan indlæse koordinatfiler med oplysningerne. GST vil orien\u0002tere nærmere herom, når løsningen idriftsættes.

Du kan læse mere om den ændrede procedure under pkt. 16 i BBR FAQ.

I henhold til § 27, stk. 3 i bekendtgørelse om matrikulære arbejder, skal alle skel omkring en ny ejendom skal være afmærket, når ejendommen som hovedformål skal anvendes til bebyggelse, industri, idrætsplads, oplagsplads el. lign. Reglerne i 1. pkt. gælder også en ny ejendom, når arealet allerede er bebygget eller anvendt på den angivne måde.

Det følger heraf, at fællesarealer og tilsvarende friarealer som udgangspunkt skal afmærkes, når de udstykkes, idet fællesarealer og tilsvarende friarealer efter GSTs opfattelse skal betragtes som en del af det samlede boligområde. Det generelle krav i § 27, stk. 3, som skal sikre at grundejere m.fl. kan gøre sig bekendt med skellenes beliggenhed, kan derfor normalt ikke forventes fraveget for fællesarealer og tilsvarende friarealer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, f.eks. hvor de tilgrænsende skel er nyligt afmærkede, dele af friarealet er udlagt til privat fællesvej eller hvor afmærkningen vanskeliggør fælles vedligeholdelse af tilgrænsende fælles friarealer, vil der naturligvis fortsat kunne søges dispensation til, at afmærkningskravet fraviges helt eller delvist.

Der er nu udviklet fildownload i GeoPackage-format som landsdækkende og kommunevis udtræk. Udtrækkene vil blive lagt i produktion på Datafordeleren i løbet af uge 50. Der arbejdes pt. på udvikling af fildownload som brugerdefinerede udtræk i GeoPackage-format og som kommunalt, landsdækkende og brugerdefineret udtræk i GML-format. For at sikre en smidig overgang til Datafordeleren, er der truffet
beslutning om at forlænge paralleldriftsperioden for fildownload til 1. juli 2022.

Læs mere om overgangen fra Kortforsyningen til Datafordeleren her.

GST har idriftsat en ny automatisk kontrol, der advarer landinspektøren om, at der kan være behov for yderligere dokumentation i de tilfælde, hvor en landbrugsejendom, der er mindre end 2 ha, nedbringes yderligere. 

GST vil herudover snarest sætte yderligere 2 automatiske kontroller i drift: én der advarer om, at sagen indeholder jordstykker i flere kommuner, og at der derfor måske skal indsendes Udstykningskontrolskema fra flere kommuner, samt én der advarer om, at der overføres areal, som følge af hævd, fra udskilt offentlig vej, hvorfor supplerende dokumentation for forandringen er nødvendig.

I forbindelse med sagsbehandlingen har GST af og til behov for at kontakte indsender/rekvirent, og gør i den sammenhæng brug af de kontaktoplysninger, der fremgår af ERPO/SER. Desværre mangler kontaktoplysningerne ofte. Vi opfordrer derfor landinspektørfirmaernes administratorer af medarbejdersignaturer til at sikre relevante kontaktoplysninger for de enkelte medarbejdere.

Rettelser foretages via https://brugeradministration.nemlog-in.dk/

Tilsvarende skal landinspektørfirmaerne sørge for at give GST besked om andre ændringer i firmaerne. Eventuelle meddelelser sendes til e-mail: mat@gst.dk.

Læs mere om landinspektørers og landinspektørfirmaernes oplysningspligter her.

Pr. 1. januar 2022 pristalsreguleres registreringsgebyrerne for matrikulære ændringer, hvilket betyder stigninger på op til 50 kr. for udstykningsgebyret. Beregningerne over gebyrindtægterne for registrering af ejerlejligheder medfører, at gebyrsatserne skal nedsættes, hvilket betyder et fald på 80 kr. for oprettelse af en ejerlejlighed. Samtidigt pristalsreguleres GSTs timepriser for ydelser, der afregnes efter
medgået tid, f.eks. for fremsøgning af måloplysninger. Se de gældende gebyrer og timepriser her.

Gebyrer og timepriser gældende fra 1. januar 2022 vil først fremgå af hjemmesiden efter nytår.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelse er:

  • Kendelse af 1. oktober 2021 om en landinspektørs manglende inddragelse i forbindelse med skelafsætning samt handlemåde ved omlægning af privat fællesvej (sag nr. 501).

Den 1. januar 2022 tiltræder Torsten Bach Schrøder en nyoprettet stilling i GST, hvor han skal indgå i kontorcheffællesskab med Jess Svendsen i kontoret Matrikel og Ejendomsregistrering. Torsten skal hovedsageligt have det overordnede ansvar for systemer, data og forretningsudvikling i forhold til Grunddata, mens Jess har det overordnede ansvar for policy, jura og ejendomsregistrering.

Torsten Bach Schrøder kommer fra en stilling som IT-chef og afdelingsleder i Aalborg Kommune, og er uddannet landinspektør.

GST holder lukket i perioden 24. december 2021 til 2. januar 2022, begge dage inkl. Henvendelser til GST-support kan derfor ikke forventes læst eller besvaret i perioden.

2021 var igen et år præget af hjemmearbejde. Vi startede året hjemme og vi slutter det hjemme, om end i begrænset omfang. Men vi er blevet gode til hjemmearbejdet.

Selvom vi ikke når målet om en gennemsnitlig ekspeditionstid på 30 dage målt halvårligt for de matrikulære sager, har vi fastholdt en gennemsnitlig ekspeditionstid på mindre end 38 dage målt over hele året, og det på trods af, at antallet af modtagne sager er steget med 15% i forhold til 2020.

Den fortsat høje aktivitet på ejendomsmarkedet afspejler sig også i antallet af ejerlejlighedssager, som ligger på niveau med sagsantallet i 2020. Den gennemsnitlige ekspeditionstid har i 2021 været 7 dage og målet om en gennemsnitlig ekspeditionstid på højst 14 dage er således opfyldt.

Også i forhold til supporten har vi opfyldt målet om at 80% af alle supportsager vedr. MIA og ERPO skal være løst inden 5 dage. I Q4 er 92 % af alle henvendelserne besvaret i løbet af én arbejdsuge. Vi har oplevet et fald i antallet af henvendelser, hvilket vi dels tilskriver at driften af systemerne har været stabil, dels at landinspektørerne og andre brugere af vores systemer er blevet bedre til selv at finde svar i vidensbasen på de tekniske spørgsmål der opstår ved sagsudarbejdelsen.

Ud over driftsopgaverne har overgangen fra Kortforsyningen til Datafordeleren haft stor fokus, og vi er glade for, at der nu langt om længe er fundet en løsning for fildownload. Projekt ”Sikring af MIA” skrider frem, stort set efter planen. Vi har, i samarbejde med IBM og, ikke mindst, medarbejdere på landinspektørkontorerne, afholdt 2 testfester. Selvom den senest afholdte testfest desværre blev noget kaotisk, er vi glade for jeres deltagelse i testarbejdet, som giver os nyttig viden om forbedringsmuligheder og som forhåbentligt fører til, at et godt og driftssikkert system kan sættes i drift i efteråret 2022.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en god jul samt et godt nytår

Med venlig hilsen
Jess Svendsen
Kontorchef
Matrikel og Ejendomsregistrering