Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer

Juni 2020

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

 

Lige efter pinse begyndte GST en forsigtig tilbagevenden til Lindholm Brygge. For at sikre afstand og for at undgå trængsel i kontorerne har medarbejderne indtil videre udvidet mulighed for at arbejde hjemmefra, ligesom større møder fortsat afholdes via Skype. Trods de begrænsninger og besværligheder, som sikkerhedsforanstaltningerne medfører, er vi glade for at være tilbage. Selvom vi under hjemmearbejdet  gjorde den erfaring, at såvel sagsbehandling som systemdrift fint kan udføres af medarbejderne hjemmefra, er der for os ikke tvivl om, at den vidensdeling og ideudvikling, der opstår når vi arbejder side om side i samme kontor, er af stor betydning for såvel drifts- og udviklingsopgaver som for arbejdsglæden og trivslen.

Mens vi har arbejdet hjemmefra har vi ændret lidt på organisationen. Alle opgaver vedrørende den matrikulære registrering (sagsbehandling, vejledning m.v.) er samlet i én funktion, der heddet ”Matrikulær registrering” og hvor Pia Åbo Østergaard fortsat er funktionsleder. Alle opgaver vedrørende ejerlejligheder og bygning på fremmed grund samt landinspektørloven og arkivet er samlet i funktionen  "Ejerlejlighedsregistrering” med Annette Sonne som funktionsleder. Vi har etableret en ny funktion ”Forretningsudvikling – systemer og data”, der dels vil være den fælles indgang for alle henvendelser (support, områdepostkasse og telefonbetjening) dels koordinerer vores samarbejde i bl.a. de følgegrupper, der er etableret efter Grunddataprogrammets overgang til drift. Denne funktion har Christian Thellufsen  som funktionsleder. Systemfunktionen, der har Pernille Bondesen som ny funktionsleder, har ansvaret for drift og udvikling af alle vores systemer (SER/ERPO, Ejerfortegnelsen og MAO). Målet med organisationsændringen er dels at samle kompetencerne om sagsbehandling og vejledning/fortolkning, at ensrette behandling af eksterne henvendelser og at sætte større fokus på forretningsudviklingen.

Der er stor aktivitet på ejerlejlighedsområdet. I april registrerede vi et rekordstort antal nye ejerlejligheder, nemlig 1023, men allerede i maj satte vi en ny rekord med 1478 nye ejerlejligheder. Den høje aktivitet har ikke påvirket ekspeditionstiden, der fortsat er lav. I Q1 var den gennemsnitlige ekspeditionstid ni dage og i maj syv dage, hvilket er væsentligt lavere end målet på tre uger.

Den gennemsnitlige ekspeditionstid for matrikulære sager udvikler sig også gunstigt. Fra udgangen af marts er den faldet med næsten 20 dage til 57 dage ved udgangen af maj. Målet er, at ekspeditionstiden skal falde yderligere, men også at det ikke vil ske med samme hastighed, som hidtil i 2020.

Den gennemsnitlige svartid for henvendelser til GST-support i maj måned var knap fem dage, og 83 % af alle henvendelser er løst inden fem dage.

Der er de seneste måneder sket et beskedent fald i antallet af henvendelser, hvilket vi tilskriver det forhold, at driften af systemerne har været forholdsvis stabil i perioden. 

Den 1. juli 2020 træder bekendtgørelse nr. 772 af 2. juni 2020 om matrikulære arbejder i kraft. Bekendtgørelsen finder, som hovedregel, også anvendelse på sager, der er under behandling ved Geodatastyrelsen på ikrafttrædelsestidspunktet. Find den nye bekendtgørelse her og læs mere om ændringerne her.

Vær opmærksom på, at ændringerne af § 12, stk. 3, og § 14, stk. 2 betyder, at der altid skal foreligge en tilladelse eller udtalelse fra Kystdirektoratet, når der sker matrikulering eller arealoverførsel af areal indvundet fra søterritoriet, også i de tilfælde, hvor der foreligger tilladelse til opfyldningen fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Den 1. juli 2020 træder også bekendtgørelse nr. 773 af 2. juni 2020 om udstykningskravet i kraft. Find den nye bekendtgørelse her og læs om ændringerne i forhold til nugældende bekendtgørelse her.

Den 1. juli 2020 træder bekendtgørelse nr. 914 af 19. juni 2020 om registrering af ejerlejligheder og notering af bygning på fremmed grund i matriklen i kraft. Find den nye bekendtgørelse her.

I forhold til den gældende registreringsbekendtgørelse indeholder den nye bekendtgørelse en række ændringer pga. den ny ejerlejlighedslov, men også nogle præciseringer i forhold til den praksis, der er nu er etableret på området. ERPO er tilpasset den nye bekendtgørelse og samtidigt er systemet suppleret med en ny forandringstype ”tilfør areal”. Læs mere om ændringerne i bekendtgørelsen og ERPO her.

GST har igangsat arbejdet med opdatering af Vejledning om matrikulære arbejder og nu er de første seks kapitler klar og offentliggjort. 

Ud over opdatering af selve vejledningsteksten ændres der også på vejledningens struktur samt den måde, hvorpå vejledningen gøres offentlig tilgængelig. Fremover vil vejledningen blive offentliggjort på gst.dk. Det giver mulighed for, at vejledningens enkelte kapitler nemmere kan opdateres løbende og uafhængigt af hinanden. Det vil fremgå, hvornår hvert enkelt kapitel i vejledningen er offentliggjort, og der er mulighed for at tilgå tidligere versioner. For de kapitler, som endnu ikke er opdaterede, er teksten fra den nuværende vejledning indsat, således hele vejledningen findes på gst.dk. Find vejledningen her.

Sag-på-sag funktionaliteten er nu tilgængelig. Funktionaliteten er ikke færdigudviklet, men vi er så langt, at fase 1 kan sættes i drift. 

Udtræk til sag-2 skal ske fra MIA-distributionsserveren ved indtastning af sagsIDét på sag-1. Læs nærmere om udtræk til sag-på-sag her.

I 1. fase kan udtrækket til sag-2 kun omfatte de jordstykker, der indgår i udtrækket til sag-1. Først i senere faser vil udtrækket til sag-2 kunne suppleres med data, der ikke indgår i sag-1. Allerede fra fase 1 vil sag-2 kunne udarbejdes på et hvilket som helst sagsudtræk og ikke kun på landinspektørens egne udtræk, som det hidtil har været tilfældet. Der er heller ikke noget til hinder for, at sag-2 indsendes før sag-1 er afsluttet. Når sag-1 er afsluttet kan sag-2 opdateres af landinspektøren i ERPO eller af GST i SER.

Vær opmærksom på, at der fortsat er mange udeståender i sag-på-sag funktionaliteten. Disse øger risikoen for at opdateringen af sag-2 fejler, hvilket vil betyde, at sagen må omarbejdes. Testerfaringerne viser, at risikoen for fejl ved opdateringen er størst i sager med mange temalinjer og i sager, hvor samme objekter ændres i både sag-1 og sag-2.

Læs mere om sag-på-sag funktionaliteten her.

I MAO er der enkelte sager, som mangler dokumenterne. I de tilfælde bedes landinspektøren kontakte GST, hvorefter vi forsøger at fremfinde sagsdokumenter/måleblad. For det meste lykkes det heldigvis at fremskaffe dokumenterne. Hvis det ikke lykkes opretter vi et dokument til sagen, hvori det fremgår, at dokumenterne er bortkommet og er forsøgt fremfundet uden held. Desuden opfordrer vi  landinspektørfirmaerne til at indsende de manglende dokumenter, hvis de ligger inde med dem.


God sommer

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura