Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer

Februar 2019

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Den 25. februar 2019 træder to nye bekendtgørelser i kraft. Det drejer sig om en helt ny bekendtgørelse om registrering af ejerlejligheder og notering af bygning på fremmed grund i matriklen og en ny version af bekendtgørelse om matrikulære arbejder.

I den første bekendtgørelse fastsættes regler om registrering af ejerlejligheder i matriklen og krav til dokumentation ved opdeling, videreopdeling og ændring af ejerlejligheder. Desuden indeholder bekendtgørelse regler om samspillet mellem matrikel og tingbog. Endelig fastsætter bekendtgørelsen gebyrer for registrering af ejerlejligheder i matriklen. Den nye bekendtgørelse om matrikulære arbejder indeholder kun få ændringer, bl.a. konsekvensændringer ved registreringen af ejerlejligheder i matriklen. Bekendtgørelsen indeholder også en ændring af bekendtgørelsens § 41 om sikker geografisk stedbestemmelse af bygninger og tekniske anlæg, der er optaget i BBR. Der er tale om lempelse af kravet til stedbestemmelsen af tekniske anlæg og samtidig en udvidelse af rammerne for, hvornår landinspektøren kan erklære sig om  bygningers og tekniske anlægs beliggenhed.

Den 11. februar 2019 blev etableret sammenhæng i matriklen mellem jordstykke og bygninger på fremmed grund. Fra den 25. februar 2019 vil registreringen af ejerlejligheder bliver overført fra Tingbogen til Matriklen, og dermed vil der være skabt sammenhæng mellem alle tre ejendomstyper.
Forud for idriftsættelsen af ejerlejlighedsregistreringen gav vi landinspektørfirmaerne lejlighed til at teste ERPO's ejerlejlighedsmodul i både Aalborg og København. Hermed imødekom vi et ønske fra branchen. To firmaer benyttede sig af muligheden. Herudover har været afholdt to informationsmøder, hvor vi har præsenteret ERPO's ejerlejligheds-modul og orienteret om reglerne i bekendtgørelsen om  registrering af ejerlejligheder og notering af bygninger på fremmed grund i matriklen. Begge møder var velbesøgte og spørgelysten var stor. Endelig havde vi en stand på Nyborgmødet, hvor mange benyttede sig af muligheden for at stifte bekendtskab med ERPO's ejerlejlighedsmodul og stille opklarende spørgsmål. 

Du kan læse mere om registrering af ejerlejligheder og notering af bygninger på fremmed grund i MU-nyhedsbrevene her

Her finder du også detaljerede oplysninger om lukkevinduer, frist for indsendelse af ejerlejlighedssager til Tinglysningsretten, tekniske vejledninger og meget mere.

Ved overgangen til Matriklens Udvidelse steg den gennemsnitlige ekspeditionstid fra ca. 100 til ca. 130 dage, hvor den siden har ligget nogenlunde konstant. Vi opfyldte således ikke vores mål om at få nedbragt ekspeditionstiden i 2018.

Vi forventer, at vi 2019 vil lykkes med at få nedbragt ekspeditionstiden væsentligt. Målene i 2019 er, at Geodatastyrelsen nedbringer den gennemsnitlige ekspeditionstid for matrikulær sagsbehandling til 120 dage målt i andet kvartal og til 90 dage målt i fjerde kvartal. Ved fastlæggelse af disse mål er der taget højde for, at der skal afsættes sagsbehandlerressourcer til at behandle ejerlejlighedssager. 
Vi baserer vores forventning på flere forhold. Svartider og driftsstabilitet i vores sagsbehandlingssystem er blevet mærkbart forbedret. Sagsbehandlerne kan nu mærke effekten af den fokus, der fra vores it-leverandørs side har været på at forbedre svartiderne i systemet. I slutningen af 2018 ansatte vi to ekstra sagsbehandlere, og de kan nu selvstændigt behandle mindre matrikulære sager. Endeligt har vi igangsat et arbejde med at finde administrative tiltag, der kan gøre vores sagsbehandling mere effektiv og ensartet. Vi vil identificere de dele af de matrikulære sager, som skal have særlig fokus, og de dele, hvor kontrollen ud fra en risikobetragtning kan lempes. For at sagsbehandlerne kan fokusere på sagsbehandlingen har vi også ændret vore håndtering af for hjemsendte sager. Dette er beskrevet nærmere nedenfor.

Antallet af sager med fejl og mangler har stor betydning for vores ressourceforbrug i sagsbehandlingen, og dermed også for ekspeditionstiden. Vi har sammen med PLF i rigtig mange år haft fokus på at højne kvaliteten i sagerne, bl.a. er der udarbejdet forskellige tjeklister til kvalitetskontrol i firmaerne. Vi har indtil videre ikke set den store effekt af indsatsen. GST vil derfor nu undersøge om vi skal gå ad helt andre veje for at højne kvaliteten i de indsendte sager, herunder om det er muligt at skabe et økonomisk incitamentet til undgå fejl og mangler i sagerne.

Alle sager med fejl eller mangler vil fremover blive hjemsendt. Kun i store sager eller sager, som har været vanskelige at indsende, vil GST bede om supplerende dokumenter, hvis det er tilstrækkeligt. Den ændrede praksis har den fordel, at al kommunikation i sagerne vil være tilgængelig i ERPO, hvilket betyder at flere medarbejdere i firmaerne kan følge en sag. 

Desuden lettes overblikket over igangværende sager for både GST og for landinspektørfirmaerne. En hjemsendt sag har i ERPO status ”Revision udsat- sagen hjemsendt”, mens en sag, der er bedt suppleret, har status ”Påbegyndt revision”, hvorfor landinspektøren kan tro, at sagen alene afventer GST.

Den ændrede praksis har ikke betydning for opgørelsen af kvalitetsstatistikken.

For at sikre, at vores sagsbehandlere kan koncentrere sig om sagsbehandlingen og ikke skal bruge tid på at rykke for hjemsendte sager eller for manglende dokumenter til sager, har vi ændret vores rykkerprocedure og håndtering af hjemsendte sager. 

Når en sag er hjemsendt eller bedt suppleret og landinspektøren ikke inden for 14 dage, har genindsendt/suppleret sagen eller meddelt GST, hvornår det kan forventes at ske, vil sagen blive flyttet fra sagsbehandleren til en central enhed (i GST), som ikke sagsbehandler. Enheden overtager sagen, mens den afventer landinspektøren, og rykker om nødvendigt for sagen. Dette betyder også, at revisionen af sagen ikke kan forventes genoptaget umiddelbart efter genindsendelse, da sagen først skal visiteres til en sagsbehandler. 

GST vil heller ikke længere beskytte hjemsendte sager mod uaktualitet, som følge af registrering af senere indsendte sager, hvis landinspektøren ikke har genindsendt sagen inden for den fjorten dages frist, der er angivet ved hjemsendelsen.

De matrikulære sager indeholder ofte dokumenter, der ikke er krav om i de matrikulære regler og derfor ikke er nødvendige for de matrikulære ændringers registrering i matriklen. De overflødige dokumenter indgår ikke i sagens revision, men da de i lighed med sagens øvrige dokumenter automatisk bliver overført til MAO er sagsbehandlerne er nødt til at åbne alle dokumenter for at sikre, at der ikke overføres personfølsomme oplysninger.

Det drejer sig navnlig om jordforureningsattester, der er hentet på Miljøportalen, men også om skøder og dommerattester der, efter indførelsen af tinglysningssløjfen, ikke længere er nødvendige for registreringen i matriklen.Landinspektøren bedes om kun at indsende de dokumenter, der er nødvendige for registreringen i matriklen. På den måde vil sagsbehandleren kunne frigøre mere tid til behandling af de  dokumenter, der er nødvendige for den matrikulære registrering. Der er måske ikke så meget tid at hente, men da vi med lys og lygte leder efter ekstra ressourcer til sagsbehandlingen, har lidt også ret. 

Guide over dokumentation ved matrikulære ændringer findes her.

I lighed med tidligere år har GST gennemført en detaljeret gennemgang af fejl og mangler i de matrikulære sager. Denne gang er undersøgelsen begrænset til de sager, der er afsluttet i løbet af én uge i november 2018. Der er dermed altovervejende tale om sager, der er indsendt efter 1. juni 2018. De nye bestemmelser om CVR.nr. på skematisk redegørelse og om geografisk stedbestemmelse af bygninger i BBR  betød hver især fejl og mangler i 15% af sagerne. Målebladet er dog fortsat den største kilde til fejl og mangler i sagerne. 

Samlet set viste undersøgelsen, at det fortsat kun er ca. halvdelen af sagerne, der kan registreres som indsendt. Trods det nedslående resultat giver undersøgelsen dog anledning til en vis optimisme. Vi kan allerede nu konstatere en markant nedgang i antallet af sager, der må hjemsendes eller suppleres på grund af manglende CVR.nr. eller BBR-meddelelse, og vi forventer derfor, at antallet af sager, der kan godkendes som indsendt, stiger i løbet af foråret.

Med virkning fra 1. marts 2019 indskrænker GST- Ejendomme og Jura (EJU) telefontiden til 13.00 – 16.00 fra mandag til torsdag, og 13.00 – 15.00 fredag. 

EJU modtager dagligt mange telefoniske henvendelser ikke mindst fra borgere, ejendomsmæglere og andre professionelle rådgivere. Den indskrænkede telefontid gør det muligt, at lade flere ukomplicerede henvendelser besvare af vores studenter og sikre at sagsbehandlerne i højere grad kan arbejde uforstyrret med sagsbehandlingen. Uden for telefontiden kan man bede om at blive ringet op ved at sende en mail til eju@gst.dk eller den pågældende medarbejder.

November 2018 orienterede vi om arbejdet med at opfylde kravene om sikker og krypteret kommunikation i lov om Digital Post fra offentlige afsendere og databeskyttelsesforordningen Kravene er stadigvæk ikke fuldt implementeret i vores kommunikation.

Fra 1. januar 2019 er al post fra SER/ERPO – blandt andet anmodninger om indsendelse af supplerende dokumenter, hjemsendelsesmeddelelser og registreringsmeddelelser - sendt til såvel landinspektørens personlige firmamailboks som til den e-boks, der er tilknyttet firmaet cvr.nr. Alle mails sendes altså ”dobbelt” pt. Dobbeltafsendelsen vil fortsætte indtil 1. juni 2019.

Herefter sendes post fra GST kun til virksomhedernes e-boks. Den eneste undtagelse vil være kommunikation vedr. revisionsudsættelse. Disse mails vil fortsat komme direkte i landinspektørens mailboks. GST beklager den ulejlighed de dobbelte mails medfører, men hå\u0002ber samtidigt, at de har givet landinspektørfirmaerne anledning til at planlægge, hvordan kommunikationen med GST fremover skal håndteres internt i firmaerne. 

Du kan læse november måneds orienteringsbrev her.

Orientering til landinspektørfirmaer er hidtil udsendt fire gange om året. Mange af orienteringerne har været meget lange og oplysningerne i dem har ind i mellem været forsinkede. Vi vil udsende Orientering til Landinspektørfirmaerne hver anden måned i en forhåbentligt forkortet og mere aktuel version.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt har udpeget to nye medlemmer og en stedfortræder til Landinspektørnævnet.

Den 1. januar 2019 overtog landinspektør Poul Moesgaard posten som nævnsmedlem fra landinspektør Lars Bakholm Pedersen, og landinspektør Jakob Lambrethsen overtog posten som stedfortræder fra landinspektør Lars Birk Jensen. Poul Moesgaard og Jakob Lambrethsen er begge indstillet af Den danske Landinspektørforening.

Den 1. februar 2019 overtog landsdommer Jon Esben Hvam formandsposten fra landsdommer Hanne Kildal. Jon Esben Hvam er indstillet af Justitsministeriet.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelser er:

  • Kendelse af 10. januar 2019 om to landinspektørers handlemåde i en matrikulær sag, hvor en landinspektør overdrager en sag til en anden landinspektør (sag nr. 450).
  • Kendelse af 20. december 2019 om en landinspektørs forslag til skelafsætning som klager ikke ville godkende (sag nr. 451).

 

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura