Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

April 2019.

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Den 25. februar 2019 overgik registreringen af ejerlejligheder fra Tingbogen til Matriklen. GST har kun modtaget få ejerlejlighedssager efter den 25. februar, hvilket måske skyldes, at Tinglysningsretten i perioden inden modtog betydeligt flere anmeldelser end normalt. Der blev bl.a. anmeldt ca. 80 sager til Tinglysningsretten i weekenden op til den 25. februar 2019, som ikke blev tinglyst inden tingbogens oplysninger  blev overført til matriklen. Vi er derfor i gang med en manuel registrering af disse ejerlejligheder i matriklen. Vi får mange henvendelser af såvel teknisk som formel/juridisk karakter om ejerlejligheder. Vi tilstræber at besvare de tekniske henvendelser inden for 1 uge. De formelle/juridiske henvendelser besvares naturligvis også så hurtigt som muligt, men her må der i visse tilfælde forventes en lidt længere svartid. 

Henvendelserne indgår i vores fastlæggelse af administrativ praksis, ligesom de bidrager til fastlæggelse af snitfladen mellem de spørgsmål GST kan vejlede i og de der må henvises til Erhvervsstyrelsen. Du kan læse mere om ejerlejlighedsregistreringen i det seneste Nyheder fra Matriklens Udvidelse og Ejerfortegnelsen her.

 

Gennem det seneste år har antallet af indsendte matrikulære sager været stigende og udviklingen er fortsat i første kvartal af 2019, hvor GST har modtaget godt 2000 sager til behandling. På trods af stigningen har vi i marts 2019 behandlet lige så mange matrikulære sager, som der er indsendt i måneden. Samtidigt kan vi konstatere et beskedent fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Ved udgangen af marts er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid opgjort til 128 dage mod 134 dage ved udgangen af februar. Skønt faldet er beskedent tilskriver vi det de administrative tiltag, der er sat i værk for at gøre sagsbehandlingen mere effektiv og ensartet, ligesom vi forsigtigt konstaterer at indskrænkningen af telefontiden, ændrede rykker- og hjemsendelsesprocedurer allerede har haft en gunstig virkning på sagsbehandlingstiden. Herudover er der truffet beslutning om at ansætte yderligere en ny matrikulær sagsbehandler, som forventes at kunne tiltræde maj eller juni 2019. Vi er derfor optimistiske i forhold til at nå målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 120 dage målt i 2. kvartal 2019. Du kan læse mere om målene for sagsbehandlingstiden i Orientering til landinspektører, februar 2019

Gennem den seneste tid har vi med bekymring set, at antallet af ubehandlede sager voksede voldsomt, og at det i februar kunne opgøres til næsten 4500. Heldigvis har det vist sig, at stigningen skyldes en beregningsfejl i det statistikmodul, der trækker oplysninger om sagsantal m.v. Fejlen er formentligt sket ved idriftsættelsen af ERPO/SER, idet det tyder på at også landinspektørernes sagsudtræk til endnu ikke  indsendte sager og sager i tinglysningssløjfen er medregnet ved opgørelsen af antallet af ubehandlede sager. Fejlen er rettet og antallet af ubehandlede sager er opgjort til ca. 3000 ved udgangen af marts. 

Medio maj etableres Ejerfortegnelsen, som det sidste register i Ejendomsdataprogrammet. Ejerfortegnelsen skal erstatte ejeroplysningsmodulet i kommunernes Ejendomsstamregister (ESR), og i perioden 10. – 20. maj 2019 konverteres ESR-data til Ejerfortegnelsen. For at begrænse omfanget af manuel opdatering af Ejerfortegnelsen, vil GST undgå at registrere sager, hvor der dannes nye ejendomme og ejerlejligheder, i konverteringsperioden ligesom vi vil søge at sikre, at alle GST-godkendte sager med nye ejendomme er nået sikkert gennem tinglysningssløjfen inden den 10. maj. 

GST vil derfor ikke godkende sager, hvor der oprettes nye ejendomme eller ejerlejligheder i perioden mellem 1. maj og 20. maj. For at undgå at behandlingstiden for disse sager forlænges, vil vi indtil 1. maj prioriterer sagsbehandlingen af disse.

GST har konstateret systemmæssige udfordringer når meget store PDF-dokumenter importeres til ERPO/SER. Vi vil derfor indføre en begrænsning, således PDF-dokumenter, der er større end 50 MB, ikke kan importeres. De systemmæssige forandringer forventes implementeret juni 2019, men for at undgå fejl i ERPO/SER opfordres landinspektørerne til allerede nu at dele komprimere store dokumenter. 

Det skal nævnes, at Digital Post ikke kan håndtere mere end 10 PDF dokumenter, som samlet set ikke må fylde mere end 99,5 MB. Det har pt. den konsekvens, at afsendelsen fejler, hvis et UKS-skema enten er vedhæftet mere end 9 dokumenter eller hvis den samlede datamængde overstiger 99,5 MB. GST forventer, at systemerne fra juni 2019 vil kunne håndtere afsendelsen af Digital Post med store PDF-dokumenter. Problemet løses ved, at der i den Digitale Post kun medtages bilag, som overholder begrænsningen, og at der i meddelelsen kan indsættes et link til sagen i ERPO, hvor de ikke medsendte dokumenter kan hentes.

 

Sagsbehandlingstiden for henvendelser til GST-support har desværre været utilfredsstillende lang for nogle henvendelser i perioden efter i idriftsættelsen af ERPO/SER. De værste børnesygdomme i det nye system er nu kureret, og vi kan derfor konstatere et fald i antallet af henvendelser og dermed følger også et fald i sagsbehandlingstiden. Vores forventning er, at vi fremover kan besvare de fleste henvendelser i løbet af ca. en til to uger

Den nye bekendtgørelse om udstykningskontrollen trådte i kraft den 1. januar 2019 og dermed blev det obligatorisk at anvende det digitale udstykningskontrolskema (UKS). For at sikre en smidig overgang til systemet, har det ifølge bekendtgørelsens overgangsbestemmelse i perioden fra 1. januar til 31. marts været muligt at fremsende sager til registrering, hvor den grønne erklæring er anvendt til kommunal høring. Overgangsperioden er udløbet og det er nu obligatorisk at anvende UKS. Styrelsen er dog indstillet på at behandle sager, hvor den grønne erklæring er anvendt, når disse sendes til GST senest den 30. april 2019. Efter udgangen af april skal den kommunale høring i de indsendte matrikulære sager være gennemført ved brug at det digitale udstykningskontrolskema.

Som led i ibrugtagningen af de nye IT-systemer har GST ændret registreringsmeddelelsens layout. Bl.a. skal de berørte ejendommes beliggenhedsadresse fremover fremgå. 

Når Ejendomsbeliggenhedsregistret (EBR) er etableret i slutningen af april, vil beliggenhedsadresserne på registreringsmeddelelserne blive hentet herfra. Indtil da vil systemet forsøge at hente adresserne fra Danmarks Adresse Register (DAR), hvor en ejendom imidlertid kan været registreret med flere adresser. Det betyder, at de adresser, der siden marts er angivet på registreringsmeddelelsen kan være misvisende, og i visse tilfælde mangler. GST har derfor midlertidigt fjernet adresseoplysningerne fra registreringsmeddelelsen. Når EBR er etableret vil de igen blive angivet. GST beklager den forvirring de misvisende adresser har givet anledning til.

I Orientering til Landinspektører, december 2018 oplyste vi, at henvendelser om MAO og måloplysninger fra 1. februar 2019 skulle ske gennem GST-support. For god ordens skyld skal præciseres, at GST-support også skal anvendes ved henvendelser om tekniske forhold i MAO.

FAQ´en med svar på de hyppigst forekommende spørgsmål om sikker geografisk stedbestemmelse af bygninger og anlæg, der er optaget i BBR, er blevet opdateret i forhold til de ændringer i bekendtgørelsen, der trådte i kraft den 25. februar 2019. 

Se den opdaterede FAQ her.

GST holder lukket i perioden 15. april 2019 til 22. april 2019, begge dage inkl.

GST-support vil være lukket i samme periode.

 

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura