Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

18. december 2015

 

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Udviklingen af systemløsningen er godt undervejs hos IBM og deres underleverandører. På nuværende tidspunkt er der fokus på at forberede test-cases til brug for fabriksprøve hos leverandøren februar 2016.

Læs mere på www.ejendomsdataprogrammet.dk

Geodatastyrelsen kan tilbyde at fremsende fakturaer elektronisk eller pr. mail. Derved kan bl.a. forlodsopkrævninger fremsendes hurtigere, således at de færdigbehandlede sager, som afventer betaling, hurtigt kan ekspederes. Samtidig vil det også være let at videresende en faktura fra et af firmaets kontorer til et andet.

Vi anbefaler, at firmaerne udnytter muligheden for elektronisk fremsendelse af fakturaer, som vi med godt resultat har testet sammen med et par firmaer. Hvis I ønsker at benytte jer af muligheden, skal vi bede jer om at sende oplysning om enten EAN.nr, såfremt faktura ønskes overført elektronisk, eller den e-mail adresse, som firmaet anvender til Digital Post, såfremt fakturaen ønskes sendt pr. mail. Informationerne skal sendes til Lone Ingvordsen loing@gst.dk. Angiv venligst firmaets CVR nr. og debitor nr. i mailen.

Geodatastyrelsen skal gøre opmærksom på, at der på de erklæringer, som landinspektøren skal afgive i henhold til bestemmelser i bekendtgørelse om matrikulære arbejder, skal være læsbart navn på beskikket landinspektør. Af hensyn til dokumentets troværdighed overfor grundejere anbefaler Geodatastyrelsen, at erklæringen ved f.eks. berigtigelser også underskrives. De generelle retningslinjer for underskrift af dokumenter fremgår bl.a. af Orientering fra Geodatastyrelsen marts 2014.

Selv om erklæringen indgår i en sagspakke omfattet af en beskikket landinspektørs digitale signatur, må erklæringen ikke underskrives af andre medarbejdere i firmaet end beskikkede landinspektører.

Automatiske kontroller, der hindrer sager i at blive indsendt til registrering i matriklen, er i miniMAKS hidtil kun anvendt i tilfælde, hvor den fejl, som stopper sagens indsendelse, kan rettes i MIA. Fremover vil kontroller til STOP også blive anvendt for små sager med tekniske fejl, hvor fejlen skal rettes i CAD-systemet. Mindre sager defineres i denne forbindelse som sager med mindre end ti sagsoperationer.  Geodatastyrelsen planlægger at sætte de første af sådanne kontroller i drift i løbet af februar 2016.

De matrikulære gebyrtakster vil ikke reguleret for 2016. 

Sagsbidraget til PLF-rammeaftalen pristalsreguleres og er med virkning fra 1. januar 2016 382,00 kr. ekskl. moms.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under "Landinspektørnævnets kendelser".

Landinspektørnævnets seneste kendelse er:

  • Kendelse af 27. november 2015 om en landinspektørs håndtering af en sag om arealoverførsel (sag nr. 415).

Geodatastyrelsen holder lukket i perioden 24. december 2015 til 3. januar 2016, begge dage inkl. Endvidere vil der kun være få medarbejdere på arbejde tirsdag den 22. og onsdag den 23. december 2014. Styrelsen vil tilstræbe, at alle sager indsendt før den 15. december 2015, og som er bedt fremmet, bliver behandlet inden ferien.

MIA-service vil være lukket i perioden 21. december til 3. januar 2014, begge dage inkl.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en glædelig jul samt et godt nytår.

 


Med venlig hilsen

Pia Dahl Højgaard
Udstykningschef
Ajourføring - Ejendomme