Orientering fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer

15. december 2011

Orientering om matrikulær sagsbehandling m.v.

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 23 dage for sager afsluttet i november måned. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hele 2011 ender på ca. 31 dage. Det politiske fastsatte mål er gennemsnitligt 60 dages ekspeditionstid fraregnet tid hos landinspektøren.

Oplysninger omkring den aktuelle sagsbehandlingstid kan altid læses på:
http://www.kms.dk/Matrikelogejendomsdannelse/Ekspeditionstid.htm. Siden opdateres ugentligt.

Ved anmodning om hasteprioritering af matrikulære sager skal det oplyses, hvorfor sagen haster (økonomi, efterfølgende sag i MIA o.a.). Forklaring kan ved indsendelsen af sagen skrives i kommentarfeltet i MIA.

De sidste 10 % af de vandskadede sager er stadig til frysetørring. De forventes færdige primo januar. De frysetørrede sager opbevares eksternt de første måneder af 2012, hvorfor ekspeditionstiden for disse sager vil være 1-2 dage længere end for andre sager.

Ekspeditionstiden for rekvisition af måloplysninger er p.t. på otte dage.

KMS starter nu indsatsen for at få bestillings- og indberetningssystemet til at fungere bedre. Vi har en lang liste over forbedringsønsker - eksempelvis at få mails og oplysninger de rigtige steder hen.

Vi er sammen med leverandøren i gang med at prioritere og planlægge forbedringerne, så vi kan få dem implementeret primo 2012. 

KMS har udarbejdet et notat om oplysningspligter for landinspektører og landinspektørvirksomheder, som er vedlagt som bilag. Notatet gennemgår de forskellige oplysningskrav, der gælder efter landinspektørloven, samt de forskellige oplysningsbehov i forhold til adgang til KMS’ systemer. Notatet vil blive lagt på styrelsens hjemmeside ved en kommende opdatering.

Med den seneste miniMAKS-release, som blev taget i brug ca. 1. november, blev det muligt for KMS at foretage udtræk til jordforureningssager, således at sagen kommer på advarselslisten allerede ved oprettelse af sagen. Hvis et udtræk til registrering af jordforurening overlapper et udtræk til en matrikulær sag, vil landinspektøren modtage en mail fra advarselssystemet, hvor regionen vil stå som rekvirent.

I tilfælde af overlap vil KMS vente ca. 3-5 dage med at lave jordforureningssagen for at give tid til, at landinspektøren kan kontrollere, om der foretages matrikulære ændringer på det overlappende jordstykke. Hvis der er over\u0002lappende aktivitet, vil jordforureningsregistreringen gøre den matrikulære sag uaktuel.

Hvis jordforureningen ikke har matrikulær betydning og den matrikulære sag kan indsendes og registreres indenfor en uges tid, kan landinspektøren kontakte enhedslederen for at aftale, at KMS venter med at registrere jordforureningen. KMS tager ikke kontakt til landinspektøren.

Der henvises desuden til muligheden for at beskytte større sager, som meddelt i nyhedsbrevet af 8. april 2011.

Justitsministeriet har gjort KMS opmærksom på, at reglen i tinglysningsbekendtgørelsens § 43, stk. 1, nr. 3, (om 5-årsfristen) skal fortolkes absolut, hvilket betyder, at 5-årsfristen nu også omfatter uskadelighedsattester udstedt før reglen blev indført den 8. september 2009. Dette er en ændring af den hidtidige praksis i KMS.

Skal landinspektøren f.eks. afgive erklæring om overholdelse af femårsfristen den 24. december 2011, så skal erklæringen omfatte perioden tilbage til den 24. december 2006. Desuden skal erklæringen omfatte alle uskadelighedsattester, uanset om de er anvendt i forbindelse med udstykning, arealoverførsel eller ændring af ejerlejligheders arealer. KMS sen\u0002der snarest en nærmere orientering om den ændrede  fortolkning af femårsfristen.

Endelig skal KMS gøre opmærksom på, at hvis der i en ejendoms grundværdi indgår arealer, der er vurderet efter forskellige satser, så er det som udgangspunkt den gennemsnitlige vurderingspris pr. m², som skal lægges til grund. Ved beregning af den gennemsnitlige vurderingspris pr. m² skal også medregnes en eventuel ’byggeretsværdi’.

Hvis I mener, at der i en sag gør sig særlige forhold gældende, skal der sammen med uskadelighedsattesten vedlægges en redegørelse om de særlige forhold. Redegørelsen skal suppleres med jeres beregning af værdien af det afgivne areal.

Den gældende praksis for afregning af rekvisitioner på mål til skel mv. dækker ikke de omkostninger, der er forbundet med at levere måloplysningerne. Der afregnes p.t. med et grundbeløb for undersøgelse, samt et tillæg for fotokopi/skanning af dokumenter.

Da KMS’ ydelser på denne opgave skal være fuldt brugerfinansierede, har styrelsen valgt at ændre prismodellen, så der opkræves et grundbeløb, som dækker tidsforbruget for en gennemsnitlig normal rekvisition, forsikringsdækning og systemvedligeholdelse. Grundbeløbet bliver 1.144 kr. Det skønnes at 75 % af rekvisitionerne fremover vil kunne afregnes til denne pris. Hvis arbejdet med rekvisitionen tager mere end to timer, opkræves der yderligere pr. påbegyndt halve time (prisen for dette er p.t. 290 kr. pr. ½ teknikertime ekskl. moms). Hastegebyret fortsætter uændret.

For at give mulighed for at landinspektørfirmaerne kan orientere deres kunder, gives en måneds varsel. Det vil sige, at prisstigningen træder i kraft pr. 1. februar 2012. Prisen vil i det nye år fremgå af prislisten, som indeholder priser på KMS’ standardprodukter og ydelser. Prislisten kan findes på styrelsens hjemmeside.

Lovforslag L 42 vedrørende ændring af landinspektørloven (partnerselskaber og holdingselskaber m.v.) er blevet fremsat i Folketinget, og har nu været igennem 1. behandlingen. Det er p.t. henvist til behandling i Miljøudvalget, som forventes at afgive betænkning den 9. februar 2012. Lovforslaget forventes at træde i kraft pr. 1. april 2012. Der henvises til Folketingets hjemmeside: www.ft.dk

Som følge af almindelig prisregulering er der udstedt en ny bekendtgørelse om matrikulære afgifter og gebyrer m.v.: Bekendtgørelse nr. 1136 af 2. december 2011. Bekendtgørelsen kan findes i Retsinformation: www.retsinfo.dk

2011 har ikke været et år med sprudlende matrikulær aktivitet, men det har dog været stabilt. Vi håber at alle firmaerne er kommet godt gennem året og sender fra det samlede Matrikel og Jura mange ønsker om en glædelig jul og et godt nytår.


Med venlig hilsen

Søren F. Christensen og Pia Dahl Højgaard
Udstykningschefer