Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

September 2020

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Fredag den 18. september 2020 anbefalede regeringen, at offentlige myndigheder i videst muligt omfang arbejder hjemmefra indtil 4. oktober. GST har igen valgt at følge regeringens anbefaling. Erfaringerne fra foråret viser, at hjemmearbejdet ikke påvirker løsningen af driftsopgaverne, men at det kan være udfordrende at igangsætte nye projekter. Blandt andet derfor har GST valgt, at det skal være muligt at afholde såvel interne som eksterne møder i det omfang, det er af afgørende betydning for fremdriften af udviklingsprojekter. Møderne vil dog blive begrænset til et minimum i perioden frem til 4. oktober.

I både april og maj registrerede vi rekord mange nye ejerlejligheder, men allerede i juni satte vi igen en ny rekord med 1699 nye ejerlejligheder. Hverken i juli eller august nåede ejerlejlighedsregistreringen tilsvarende højder, men der er fortsat høj aktivitet på ejerlejlighedsområdet. Den høje aktivitet har ikke påvirket ekspeditionstiden, der fortsat er lav. I august blev den gennemsnitlige ekspeditionstid opgjort til otte dage.

Ekspeditionstiden for matrikulære sager udvikler sig også fortsat positivt. Ved udgangen af august var den gennemsnitlige ekspeditionstid 37 dage mod 57 ved udgangen af maj. Vi nærmer os således en ekspeditionstid, der svarer til forholde før beslutningen om udflytning af Geodatastyrelsen i oktober 2015. Antallet af indsendte matrikulære sager har indtil videre i hele 2020 ligget stabilt på omkring 700 sager pr.  måned, men som altid, med et mindre fald i ferieperioderne.

Den væsentligt reducerede ekspeditionstid for matrikulære sager betyder, at behandling af sager normalt kan forventes påbegyndt i løbet af fire uger efter indsendelsen. GST har samtidig som mål, at den gennemsnitlige ekspeditionstid fremover vil være højst 30 dage.

På den baggrund har Geodatastyrelsen valgt at skærpe betingelserne for hastebehandling af sager. Hertil kommer, at det nu igen i et vist omfang er muligt at anvende sag-på-sag funktionaliteten ved udarbejdelse af efterfølgende sager. En sag vil fortsat undtagelsesvis kunne fremmes, hvis helt særlige forhold gør sig gældende. Det vil imidlertid ikke længere være tilstrækkeligt blot at henvise til en efterfølgende sag, uden nærmere oplysning om status for den efterfølgende sag og hvilke helt særlige forhold i øvrigt, der kan begrunde behovet for en kortere ekspeditionstid. Eventuelle anmodninger om hastebehandling skal sendes til eju@gst.dk.

Den gennemsnitlige svartid for henvendelser til GST-support har stabiliseret sig på omkring fem dage og cirka 82 % af alle henvendelser er løst inden fem dage. Siden juni har vi konstateret et fald i henvendelserne fra landinspektørfirmaerne, hvilket vi tilskriver det forhold, at systemdriften har været stabil i perioden. I samme periode har der været en væsentlig stigning i kommunale henvendelser, navnlig vedrørende EBR. Disse henvendelser er årsagen til at den gennemsnitlige svartid fortsat er på fem dage og ikke kortere. 

Ekspeditionstiderne for såvel matrikulære sager som ejerlejlighedssager har nu et niveau, som vi mener ”giver luft” til, at vi kan igangsætte aktiviteter, der har til formål at forbedre matriklens kvalitet. Ekspeditionstiderne har dog fortsat højeste prioritet.

Et af de projekter vi planlægger at sætte i gang, er at skabe overensstemmelse mellem matrikelkort og matrikelregister således de vejarealer, der i registret er anført som ”ukendt”, anføres med vejens areal på matrikelkortet. I dag findes ca. 383.000 jordstykker, hvor vejarealet er registreret som ”ukendt”. Heraf er 24.429 jordstykker registret med vejlinjer.

Ved de projekter vi sætter i gang for at forbedre matriklens kvalitet, vil vi naturligvis tage hensyn til aktuelle sagsudtræk.

GST har genindført rykkerproceduren for hjemsendte sager, således vi nu rykker for sager, der har været hjemsendt i mere end tre måneder. Formålet er dels at minde om eventuelle oversete sager hos landinspektøren, dels at sikre at sager, der alligevel ikke skal gennemføres, bliver aflyst således advarselslisten ikke ”forurenes” af uaktuelle og irrelevante sagsudtræk. Af samme årsag er igangsat et arbejde, der har til formål at sikre, at meget gamle sagsudtræk, der ikke længere er relevante, aflyses eller annulleres. I løbet af sommeren har flere landinspektører derfor modtaget henvendelser vedrørende sagsudtræk, der er mere end to år gamle. GST vil fremover gennemgå og rykke for sager hvert kvartal.

GST har igangsat arbejdet med konsolidering af MIA. Dette indebærer, at MIA-funktionaliteten overføres til ERPO i tre faser. Efter en kort paralleldriftsperiode vil MIA i sin nuværende form derefter blive udfaset. Projektets fase et vil ifølge planen kunne idriftsættes maj 2021, hvorefter det vil være muligt at udarbejde sager i ERPO, der alene omfatter noteringsændringer.

Fase to omfatter sammenlægningssager og sager, hvor hele jordstykker arealoverføres. Fase tre omfatter sager, der forudsætter CAD-arbejder, og denne sidste fase forventes idriftsat juni 2022. PLF er repræsenteret i projektets styregruppe og bliver inddraget i testarbejdet. Projektet om konsolidering af MIA er ikke en aflysning af planen om et ”nyt MIA”, men derimod en erkendelse af, at GST ikke inden for en rimelig tidshorisont vil  ave fornødne ressourcer til gennemførelse af et ”nyt MIA”-projekt.


Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura