Når vi i GST ser tilbage på 2020 kommer vi naturligvis ikke uden om corona. Selvfølgelig mest for det negative, herunder bl.a. de begrænsninger det har givet os i tilrettelæggelsen af arbejdet. Men da vi i foråret skulle arbejde hjemmefra, viste det sig, at vi på driftsopgaverne, bl.a. sagsbehandlingen faktisk kunne arbejde meget effektivt hjemmefra. I slutningen af 2019 ansatte vi flere sagsbehandlere for at få nedbragt ekspeditionstiden for den matrikulære sagsbehandling, som var over 100 dage. Dette sammen med et mere driftssikkert sagsbehandlingssystem og fokuseret arbejde hjemme fra stuerne medførte, at vi allerede i foråret nåede langt under de 80 dage, som var det fastsatte mål i Q4 2020. Vi justerede derfor vores mål til 40 dage, hvilket vi nåede omkring sommerferien. Ekspeditionstiden ligger nu omkring 30 dage, og det er vores mål at holde den der under i 2021.
Coronaen gav også anledning til bekymringer om den fremtidige aktivitet på ejendomsmarkedet, men de er indtil videre gjort til skamme. Vi håber selvfølgelig, at de gode konjunkturer på ejendomsmarkedet fortsætter – og det håb er vi nok fælles om. Vi er naturligvis klar over, at de nye parcelhusgrunde og ikke mindst de nye ejerlejligheder, der pt. bliver registreret i matriklen, kan have været længe undervejs, inden de når os.
Grunddataprogrammet er afsluttet og vi er overgået til Grunddata i drift. Denne opgave er noget større og mere kompliceret end vi havde forestillet os. Vores data – både matriklens og ejerfortegnelsens – er nu for alvor kommet i spil hos mange forskellige anvendere af ejendoms- og ejerdata. Overgangen fra Kortforsyningen til Datafordeleren har givet problemer, hvorfor vi har forlænget paralleldriftsperioden til 1. juli 2021.
Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en Glædelig Jul samt et Godt Nytår.
Med venlig hilsen
Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura