Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaerne - Sådan påvirker COVID-19 den matrikulære sagsbehandling og behandling af ejerlejlighedsopdelinger.

19. marts 2020

Geodatastyrelsen har valgt at følge regeringens anbefaling, og alle medarbejdere har derfor arbejdet hjemmefra siden fredag den 13. marts 2020.

Sagsbehandlerne kan udføre matrikulær sagsbehandling og behandling af ejerlejlighedsopdelinger hjemmefra. På grundlag af den forholdsvis begrænsede erfaring vi indtil videre har, konstaterer vi, at det ikke har nogen negativ indvirkning på ekspeditionstiden for den altovervejende del af sagerne. Store og/eller komplicerede sager, herunder også sager med store måleblade, kan dog være vanskelige at behandle på de skærmløsninger mv., som sagsbehandlerne har hjemme. Det betyder, at ekspeditionstiden for sådanne sager kan blive forlænget, mens ekspeditionstiden for mindre og ukomplicerede sager forventes at blive kortere end den nuværende gennemsnitlige ekspeditionstid på ca. 85 dage for matrikulære sager. Det betyder også, at landinspektøren efter indsendelse af den matrikulære sag til Geodatastyrelsen ikke kan forvente at have 2-3 måneder til rådighed til at håndtere pant og servitutter.

Tinglysningsretten har meddelt, at de fortsat vil tinglyse alle de dokumenter, der anmeldes, men at der må påregnes længere sagsbehandlingstid for dokumenter, der udtages til manuel behandling - herunder især sager om matrikulære ændringer. Se Nyhed fra Tinglysningsretten - Danmark lukker ned.

Der er derfor risiko for, at sagerne efter sagsbehandling i Geodatastyrelsen ophober sig hos Tinglysningsretten. Vi har dog konstateret, at Tinglysningsretten behandler både ejerlejlighedssager og matrikulære sager i et vist omfang. Bemærk, at I forsat kan følge sagens status via opslag i ERPO.

Rekvisitioner fra Rigsarkivet
Rigsarkivets medarbejdere arbejder også hjemmefra, men de vil forsøge at behandle Geodatastyrelsen bestillinger så hurtigt som muligt.

Da adgangen til magasiner og højlagre er forhindret, kan Rigsarkivet ikke garantere, at de er i stand til at besvare henvendelsen, inden for vores normale tidsfrister.

Information om Udstykningskontrolskemaet
Geodatastyrelsen her netop oprettet en ny side på gst.dk, hvor vi informere om Udstykningskontrolskemaet. Informationen er navnlig henvendt til kommunerne, men vi tror, at landinspektørerne også kan have interesse i den. Se Information om Udstykningskontrolskemaet.

 

Med venlig hilsen
Jess Svendsen
Kontorchef