GST har konstateret, at kommunerne ved afgivelse af erklæring i Udstykningskontrolskemaet i nogle tilfælde har misforstået spørgsmålet, f.eks. fordi der er svaret ”ja” i skemaets pkt. 3.1.1 ”Afventer den matrikulære forandring eller den tilsigtede arealanvendelse vejmyndighedens tilladelse i relation til adgang til offentlig vej?”. GST må her forstå svaret således, at en nødvendig tilladelse endnu ikke er meddelt, hvorfor GST ikke kan registrere den matrikulære forandring. GST skal hertil bemærke, at det påhviler landinspektøren at sikre, at samtlige nødvendige tilladelser er indhentet før en sag indsendes til registrering i matriklen. Landinspektøren skal derfor sikre, at der i forhold til kommunens besvarelse af skemaet ikke er noget til hinder for registrering af de matrikulære ændringer i matriklen og, om nødvendigt, enten indhente manglende tilladelser, eller afklare eventuel usikkerhed i kommunens besvarelse, inden sagen indsendes til GST. For allerede indsendte sager vil GST acceptere, at eventuelle uklarheder i besvarelsen af Udstykningskontrolskemaet afklares i en mailkorrespondance mellem kommune og landinspektør.
Landinspektøren behøver således ikke at genfremsende Udstykningskontrolskemaet til kommunen. Sager, der er indsendt efter udsendelse af dette orienteringsbrev, kan ikke forventes registreret, hvis det ikke tydeligt fremgår af kommunens erklæring, at de matrikulære forandringer ikke er i strid med anden lovgivning. Det kan oplyses, at GST har etableret en følgegruppe med deltagelse af KL og PLF der følger udvikling og drift af Udstykningskontrolskemaet. I denne følgegruppe vil løbende følge op på, hvordan skemaet fungerer og kan forbedres.