Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

28. juni 2019

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om:

GST´s mål i 2019 for den matrikulære sagsbehandling er en gennemsnitlig ekspeditionstid på 120 dage målt i 2. kvartal og 90 dage målt i 4. kvartal. Vi nærmer os udgangen af 2. kvartal og meget tyder på, at vi når målet. Den gennemsnitlige ekspeditionstid målt på årets fem. første måneder var 118 dage. Samtidig har antallet af uekspederede sager stabiliseret sig selv om der fortsat indsendes mange matrikulære sager. Vi har samtidig ansat yderligere to matrikulære sagsbehandlere, hvilket giver os grund til optimisme i forhold til, at ekspeditionstiden vil falde yderligere.

GST har bemærket, at kravene iht. tinglysningsloven i nogle tilfælde først opfyldes efter at sagen er indsendt til GST. Da dokumentation for opfyldelse af tinglysningsmæssige forhold ikke længere skal sendes til GST, er dette uden betydning i forhold til vores sagsbehandling og den foreløbige registrering i matriklen. På grund af vores lange sagsbehandlingstid bruger nogle landinspektører den tid til at få bragt 
de tinglysningsmæssige forhold på plads. Landinspektøren skal dog være opmærksom på, at GST ind i mellem selv fremmer sager, enten fordi sagen spærrer for en anden matrikulær sag eller fordi styrelsen anvender en særlig sagstype i uddannelsesmæssig sammenhæng. Hvis de nødvendige dokumenter for Tinglysningsrettens behandling ikke er anmeldt på tinglysning.dk, inden GST foreløbigt godkender sagen og sender ændringerne til registrering i tingbogen, vil Tinglysningsretten afvise den pågældende sag. Når en sag afvises foreløbigt af Tinglysningsretten, vil området være låst for anmeldelse af andre matrikulære sager i fem dage. I den periode vil den foreløbigt afviste sag således ikke blive uaktuel som følge af registrering af andre matrikulære sager. Hvis manglerne ikke er udbedret, og sagen genanmeldt inden de  fem dage, vil sagen blive endeligt afvist og området vil blive åbnet for registrering af andre matrikulære sager. Det betyder, at den genanmeldte sag nu må afvente registreringen af eventuelle andre sager i området med deraf følgende risiko for uaktualitet. Sagen vil da stå med status ’ Afventer anden sag’. Hverken GST eller landinspektøren kan rykke sager, der ”afventer anden sag” frem i køen. 

Landinspektøren skal være opmærksom på, at der kun er låst for tinglysningsmæssige forandringer, mens sagen står i status ”afventer tinglysningsretten”. Når sagen er foreløbigt eller endeligt afvist er der intet til hinder for, at der tinglyses andre ændringer, vedr. f.eks. adkomst eller pant, som kan have betydning Tinglysningsrettens godkendelse af sagen.

Flytningen af ejerlejlighedsregistreringen fra Tinglysningsretten til GST, den ny bekendtgørelse om ejerlejlighedsregistrering samt nyt system til indberetning af ejerlejlighedsopdelinger m.v. har medført nye arbejdsgange i såvel landinspektørfirmaerne som GST. Vi har dog oplevet stor velvilje fra landinspektørfirmaerne til at indrette sig efter forandringerne, hvilket i høj grad har bidraget til, at vi syntes, at ejerlejlighedsregistreringen allerede nu er i god gænge. Vi modtager stadigt flere sager, og sagerne opfylder i stadigt stigende grad bekendtgørelsens krav til erklæringer og dokumentation ved indsendelse. Den forudsatte gennemsnitlige ekspeditionstid på tre uger er heller ikke udfordret. 

Den administrative praksis fastlægges og præciseres efterhånden som vi støder på specielle forhold og opdelingsvarianter. Vejledninger mv. vil løbende blive offentliggjort på GST.dk. Her kan du nu finde oplysninger om, hvordan du får adgang til det BBR-udtræk pr. 31. december 2003, der er nødvendigt i forbindelse med oprettelse af ejerlejligheder i medfør af ejerlejlighedslovens § 10a, og om hvordan BBR-enheder kan tilknyttes ejerlejligheder.

Risikoen for uaktualitet er minimal, når der i to samtidige sager gennemføres matrikulære ændringer hhv. oprettelse/ændringer af ejerlejligheder på samme samlede faste ejendom (SFE). Uaktualitet vil kun forekomme hvis følgende forhold begge er opfyldt:

  • I den matrikulære sag ændres den samlede faste ejendom. Dvs. SFEén udgår, hovednotering ændres eller SFEéns indhold af jordstykker ændres, og
  • I ejerlejlighedssagen bliver SFE’en enten en hovedejendom for ejerlejligheder eller eksisterende ejerlejlighedsfællesskaber nedlægges

En sag skal udarbejdes som en kombinationssag, hvis der på det areal, der overføres eller udstykkes, er opført en bygning som enten indgår i et ejerlejlighedsfællesskab eller har fået tildelt et bygningsnummer

I MIA er der en funktionalitet, som giver landinspektørerne mulighed for at optage og foretage ændringer af ikke-udskilt offentlig vej på matrikelkortet. Geodatastyrelsen modtager indimellem matrikulære sager med disse forandringer. Funktionaliteten i MIA hænger sandsynligvis sammen med, at det tidligere har været muligt at vise ikke-udskilt offentlig vej med tynde punkterede linjer på ændringskortet i en matrikulær  sag. Formålet med visningen af ikke-udskilt offentlig vej på ændringskortet var alene at dokumentere vejadgangen og i daværende KMS undlod sagsbehandlerne at optage ikke-udskilt offentlig vej i forbindelse med ajourføring af matrikelkortet.

De matrikulære regler indeholder ikke bestemmelser om registrering og forandring af ikke-udskilt offentlig vej på matrikelkortet. Geodatastyrelsen vil derfor ikke registrere optagelse af ikke-udskilt offentlig vej på matrikelkortet. Derudover kan eksisterende ikke-udskilte offentlige veje på matrikelkortet ikke udvides eller omlægges medmindre dette sker i forbindelse med vejens udskillelse.
I de tilfælde, hvor en offentlig vej ikke fremgår af matrikelkortet, og vejmyndigheden ikke ønsker vejen udskilt på det givne tidspunkt, kan vejens status dokumenteres på anden vis, fx på målebladet eller ved at landinspektøren indsender et kortbilag fra CVF, der viser, at adgangskravet til offentlig vej er opfyldt. 

Deludskillelse af offentlig vej
Ifølge § 42, stk. 4, i bekendtgørelse om matrikulære arbejder skal en landinspektør søge en offentlig vej udskilt, hvis den fører over en ejendom som udstykkes eller ændres ved arealoverførsel, når det kan ske uden væsentlig arbejdsforøgelse. Hvorvidt bestemmelsen i en konkret sag medfører krav om udskillelse af en del af en offentlig vej beror i vid udstrækning på landinspektørens skøn, om det kan ske uden et væsentligt merarbejde. I vores sagsbehandling finder vi normalt ikke grund til at betvivle landinspektørens skøn. Det er vores opfattelse, at bestemmelsen stadigvæk tjener er godt formål, da den kan medvirke til at få registreret de korrekte ejendomsforhold på matrikelkortet, og der er situationer, hvor vi finder det oplagt, at der foretages deludskillelse. Det kan eksempelvis være ved udstykning eller arealoverførsel, hvor nyt skel fastlægges langs den ene vejside af en offentlig vej, og den anden vejside grænser til dyrkningsjord for en landbrugsejendom med samme ejer. Styrelsen vil ikke kræve, at hele vejen udskilles

GST skal endnu engang henlede opmærksomheden på, at reglerne om optagelse af vej i § 5, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om matrikulære arbejder, også gælder ved omlægning af privat fællesvej på matrikelkortet, hvis vejen samtidig udvides, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 3 samt § 8, stk. 5. Det blev præciseret i bekendtgørelsen i forbindelse med ændringen i maj 2018, og videreført uændret i den nugældende
bekendtgørelse om matrikulære arbejder. Udkast til vejledning om bekendtgørelsens §§ 5-10 kan ses her

Det digitale udstykningskontrolskema er nu obligatorisk, og overordnet set er det GST's opfattelse at anvendelsen af skemaet ikke giver anledning til problemer. I flere af de indsendte skemaer er der ikke er redegjort for adgangen til offentlig vej. Det skal derfor præciseres, at overgangen til det digitale udstykningskontrolskema ikke har medført ændringer i forhold til, at landinspektøren skal oplyse om adgangen til offentlig vej og at oplysningerne fortsat skal omfatte alle fraskilte, overførte arealer samt restejendommen.

GST modtager en del henvendelser grundejere, kommuner, landinspektører o.a. som ønsker oplysninger om ejendommes aktuelle og historiske registrering i matriklen, herunder ikke mindst redegørelser for vejadgang. Redegørelserne er udarbejdet på baggrund af oplysningerne i matrikelarkivet. Indtil de matrikulære sager mv. blev skannet og gjort tilgængelige i MAO var det i realiteten kun GST, der havde let adgang til oplysningerne og som derfor var i stand til at udarbejde redegørelserne. Tilmed tog vi ikke betaling for vores arbejde. GST har besluttet, at vi ikke længere vil yde denne service, da vi ikke anser det for at være en myndighedsopgave, og da oplysningerne, som anvendes til redegøreserne, nu er tilgængelige for landinspektørfirmaerne i MAO. Vi vil derfor fremover henvise grundejere o.a., der ønsker oplysninger om f.eks. vejadgang, til landinspektørfirmaerne. Beslutningen skal blandt andet også ses i lyset af den politiske aftale, som regeringen i 2017 indgik med en række partier om ”Fair og lige konkurrence”, der blandt andet omhandler opgaver, som løses af offentlige myndigheder, men som kan løses af private virksomheder. Kun i særlige tilfælde vil GST udarbejde redegørelserne og da kun mod betaling efter medgået tid. GST vil naturligvis fortsat foretage undersøgelser, hvis der rejses tvivl om rigtigheden af registreringen i matriklen.

Med idriftsættelsen af Ejendomsbeliggenhedsregistret bliver Matriklens Udvidelse lukket som projekt. Systemet er nu overgået til almindelig drift, men der vil fortsat blive gennemført rettelser og ændringer af systemet. Af særlig interesse for mange landinspektører kan nævnes, at rettelsen der skal muliggøre sag-på-sag-funktionaliteten p.t. forventes implementeret inden udgangen af 2019. Du kan læse mere om 
projektets afslutning, udfordringer med tildeling af BFE-nr. til bygninger på fremmed grund og ejerlejligheder i det sidste MU-nyhedsbrev, der udsendes. Her kan du også læse, at det fra og med 1. august vil blive obligatorisk at tilknytte adressevektorer i matrikulære sager og ikke mindst om vigtigheden af, at landinspektøren husker at sætte flueben ved adressevektorerne i sagsoversigten i ERPO før sagen uploades.

Selvom landinspektøren selv kan slette overflødige og forældede sagsudtræk i ERPO, modtager GST regelmæssigt mails med anmodning om at et sagsudtræk slettes. Fremgangsmåden ved sletning, annullering og aflysning af en overflødig eller forældet sag fremgår af side 86 i Brugervejledningen til ERPO.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: http://landinspektoernaevnet.dk/ under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelse er:

  • Kendelse af 13. juni 2019 om en landinspektørs handlemåde i forbindelse med afholdelse af skelforretning og telefonisk besvarelse af en skriftlig henvendelse (sag nr. 453)


God sommer

 

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura