Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

2. november 2018

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Selvom overgangen til ERPO/SER ikke var uden problemer, gik det overordnet set godt, og i dag fungerer systemet generelt tilfredsstillende for de fleste brugere. Der er dog fortsat er enkelte ”børnesygdomme”, der kræver behandling, herunder også svartiderne. I samarbejde med IBM, som har leveret systemet, arbejder GST på at forbedre systemet og ændre uhensigtsmæssigheder.

Information om ERPO, systemforbedringer og anvendelse af systemet findes i MU-Nyhedsbrevene på: http://gst.dk/matriklen/ejendomsdataprogrammet/nyhedsbrev/
Her kan du også finde tjeklister og brugervejledninger, ligesom du kan holde dig orienteret i forhold til det kommende krav om adressevektorer og om ibrugtagningen af det nye digitale udstykningskontrolskema.

Herudover kan du holde dig orienteret om kendte fejl og deres rettelse på GST-support: https://geodatastyrelsen.atlassian.net/servicedesk/customer/user/login?destina\u0002tion=portals

Den 1. juni 2018 blev sikker geografisk stedbestemmelse af bygninger og anlæg, der er optaget i BBR, indført som krav i bekendtgørelse om matrikulære arbejder. Opgaven er ny for både sagsbehandlere i GST og landinspektører. GST har udarbejdet en FAQ, der besvarer de hyppigst forekommende spørgsmål og som beskriver den administrative praksis i vores sagsbehandling. FAQ´en kan ses her:
https://gst.dk/media/2919101/faq-bbr_12-10-2018.pdf

Ekspeditionstiden er desværre nu på næsten fem måneder. Driftsproblemer ved overgangen til det nye sagsbehandlingssystem, den planlagte korte lukkeperiode og ”tinglysningssløjfen” medførte, at ekspeditionstiden ved udgangen af juni 2018 var steget til 122 dage. Ved udgangen af september 2018 var ekspeditionstiden steget yderligere til 134 dage, hvilket primært skyldes fortsatte problemer med  sagsbehandlingssystemet. Problemerne med manglende stabilitet og lange svartider i sagsbehandlingssystemet er desværre ikke løst endnu og påvirker derfor produktiviteten negativt. Der er nedsat en taskforce med IBM, der skal finde en løsning på problemerne.

For at forbedre situationen udfører de matrikulære sagsbehandlere fortsat overarbejde, og vi ansætter yderligere to sagsbehandlere. Vi forventer dog først, at ekspeditionstiden for alvor vil falde, når de sagsbehandlere, der tester Matriklens Udvidelse, kommer tilbage til sagsbehandlingen i løbet af første halvdel af 2019.

Midt i oktober afholdt sagsbehandlerteamet ”store arealoverførselsdag”. Målet var primært at sætte fokus på én sagstype og de særlige problemstillinger, der knytter sig til den. Herudover håbede vi at komme af med sager med uskadelighedsattest. På dagen behandlede vi ca. 90 sager. Af disse blev 43 hjemsendt eller bedt suppleret pga. manglende dokumenter. Det er ærgerligt, at kvaliteten af sagerne ikke  bliver bedre, selv om PLF og vi i mange år har haft fokus på det. Vores sagsbehandlere spilder tiden på at få rettet fejl eller mangler, der ikke burde være i sagen, når den indsendes – tid som de kunne anvende på at få ekspederet flere sager og dermed nedbringe ekspeditionstiden. Vi vil fortsat have fokus på at få kvaliteten af sagerne forbedret, og vil vi drøfte med PLF om der kan være nye veje at gå for at opnå den ønskede effekt.

Registreringen af ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund overgår i foråret 2019 til GST. Vi er i fuld gang med at forberede os på opgaven. Vores sagsbehandlingssystem og ERPO er ved at få foretaget de sidste ændringer og rettelser således systemerne er helt klar. Vi er også ved at lægge sidste hånd på den bekendtgørelse, som bl.a. fastsætter kravene til de data, dokumenter og erklæringer for registrering af ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund. Vi vil meget snart informere nærmere herom.

Som det tidligere er oplyst er der i udstykningsloven indført hjemmel til, at GST kan opkræve gebyr for registreringen af ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund. Den beregning af de omkostninger, der vil være forbundet med registreringen af disse ejendomstyper, herunder udgifter til bl.a. de nye it-systemer, er ligeledes ved at være afsluttet. Vi regner også med, at vi snart kan informere nærmere herom.

Der indføres ikke en afgift for oprettelse af nye ejerlejligheder eller bygninger på fremmed grund. 

Sager, der indeholder matrikulære ændringer som følge af ekspropriation, skal indsendes under sagskategorien ”Ekspropriation”, selvom de fleste matrikulære forandringer sker ved frivillig overdragelse. Anvendelsen af sagskategorien ”Ekspropriation” sikrer, at SKAT efter udfasningen af ESR automatisk modtager oplysning, når matrikulære ændringer som følge af ekspropriation bliver registreret i matriklen.
Vi har allerede gennem nogen tid hjemsendt sager med anmodning om genindsendelse som Ekspropriationssag. Der er nu tilsluttet en ny automatisk kontrol, der sikrer at sager, der indeholder dokumenter af typen ”Erklæringer fra ekspropriationsmyndighed”, kun kan indsendes under kategorien ”Ekspropriation”.

Ifølge PLF-rammeaftalen skal der ikke betales sagsbidrag i sager, som udelukkende indeholder ejendomsberigtigelse eller udskillelse af offentlig vej efter 20 års reglen. Hvis landinspektøren vælger selv at tildele matrikelnummer til afskårne lodder (DELING), vil der ved den automatiske beregning af afgifter og gebyrer også blive opkrævet et sagsbidrag.
Hvis landinspektøren i stedet lader MIA tildele matrikelnummer i forbindelse med areal/lodkontrol (TML) vil sagsbidrag ikke blive udløst.

Landinspektørerne skal selv være opmærksomme herpå. Det indgå ikke i den manuelle kontrol, som foretages af vores sagsbehandlere at undersøge om landinspektøren kunne have udarbejdet sagen på en anden måde og dermed sparet afgift, gebyr eller sagsbidrag. GST registerer som udgangspunkt sagerne, som de er udarbejdet af landinspektørerne og fakturerer sagerne i overensstemmelse hermed.

Med virkning fra 1. juli 2018 er lov om stormflod og stormfald ændret. Hermed bortfaldt kravet om opretholdelse af basisforsikring i 15 år efter udbetaling af tilskud til gentilplantning, der var årsagen til stormfaldsnoteringerne i matriklen. Miljøstyrelsen har derfor bedt GST om at slette samtlige stormfaldsnoteringer i matriklen. Sletningen er påbegyndt og vil blive afsluttet så hurtigt som muligt, men naturligvis på en måde der sikrer, at sagsudtræk og indsendte matrikulære sager ikke gøres uaktuelle. Idet stormfaldsnoteringen udgår af matriklen, er det ved udstykning og arealoverførsel ikke længere nødvendigt at afklare, hvilken del af et jordstykke noteringen vedrører. GST vil påskønne at eventuelle stormfaldsnoteringer er slettet i de matrikulære sager, der indsendes. Er det ikke sket vil GST selv slette dem i forbindelse med registreringen af de matrikulære ændringer i matriklen.

For at opfylde lov om Digital Post fra offentlige afsendere og Persondataforordningens krav om sikker og krypteret kommunikation, vil al vores e-post, der indeholder personoplysninger, fremover blive sendt som ”sikker digital post” til modtagerens e-boks.
GST har delvist implementeret kravet. Alle henvendelser, der sendes til vores officielle postkasser eller medarbejderes postkasser, f.eks. om aktindsigt, landinspektørbeskikkelse, ændring af virksomhedsforhold, spørgsmål til matriklens oplysninger, anmodninger om sagsfremme, dispensationer og lignende, og hvor vores svar indeholder personoplysninger, vil fremover blive sendt som ”sikker digital post” til firmaets hovedpostkasse.
Kommunikation i de indsendte matrikulære sager vil dog fortsat ske som hidtil. GST har igangsat et arbejde, der skal afklare muligheden for, at kommunikationen i ERPO/SER kan foregå sikkert inde i systemerne, således personoplysninger ikke sendes pr. mail. Indtil afklaringen foreligger vil GST udvise stor påpasselighed med ikke at sende personoplysninger pr. mail i de matrikulære sager. Det betyder blandt andet, at hele sagen i højere grad end hidtil vil blive hjemsendt, når der er behov for at udskifte eller flytte et dokument, således dokumenter, der indeholder personoplysninger, ikke sendes pr. mail.

GST har igangsat et pilotprojekt om forbedring af matrikelkortet langs kysten. Der er i samarbejde med Thisted og Frederikshavn kommuner valgt i alt syv strækninger. I begge kommuner er det ca. 20 km lange kyststrækninger og ca. 100 jordstykker ud mod kysten, der indgår i projektet. Landinspektørcentret Nykøbing Mors og Holstebro vil stå for arbejdet i Thisted Kommune og LE34 Frederikshavn vil stå for arbejdet i Frederikshavn Kommune. I projektet indgår både kyststrækninger med fraskylning og tilvækst. På de syv strækninger vil forskellige tilgange til arbejdet med lodsejerinddragelse, skelfastlæggelse, ejendomsberigtigelse og kortforbedring blive prøvet af. De anvendte metoder vil blive evalueret ved projektets afslutning.

Under Ejendomsdataprogrammet har GST i samarbejde med Kommunernes Landsforening identificeret en række umatrikulerede arealer, der er registreret i ESR, og som det er nødvendigt at registrere i matriklen, hvis sikker inddrivelse af ejendomsskatter m.v. skal kunne opretholdes, når ESR efter implementeringen af Grunddataprogrammet bliver udfaset. Opgaven med matrikulering af de i alt 39 udpegede arealer har været sendt i udbud: Matrikuleringerne forventes senest registreret i matriklen i løbet af 1. kvartal 2019.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelser er:

  • Kendelse af 3. juli 2018 om en landinspektørs rådgivning til at foretage en arealoverførsel i forbindelse med nybyggeri samt orientering af nabo (sag nr. 444).
  • Kendelse af 12. oktober 2018 om en landinspektørs manglende inddragelse af grundejer i forbindelse med afsætning af skel (sag nr. 446).
  • Kendelse af 12. oktober 2018 om en landinspektørs manglende fremsendelse af koordinater til de foreløbigt afmærkede skelpunkter (sag nr. 447).
  • Kendelse af 19. oktober 2018 om en landinspektørs orientering i forbindelse med afsætning af skel mod et jordstykke der er noteret som ”byens gade” (sag nr. 449).

Opdateret statistik for Landinspektørnævnets sager kan ses under ”Statistik” på nævnets hjemmeside.


Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura