Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

Marts 2018

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Siden nytår er ekspeditionstiden som forventet steget en smule og er nu omkring 95 dage. Sagsbunken har stabiliseret sig, men vi forventer ikke et fald i ekspeditionstiden før Matriklens Udvidelse er sat delvist i drift i juni 2018 med de ændringer, der vedrører samlet fast ejendom. På det tidspunkt vil flere af de sagsbehandlere, der har udført testarbejde i Matriklens Udvidelse, igen udføre matrikulær sagsbehandling.

Som i de foregående år gennemførte GST i slutningen af 2017 en detaljeret gennemgang af fejl og mangler i afsluttede matrikulære sager. Formålet er blandt andet at skabe et grundlag for at udpege særlige fokusområder for det videre arbejde med at sikre en bedre kvalitet i sagerne. Undersøgelsen i 2017 viser, at kun 40 % af de matrikulære sager kan godkendes som indsendte. En detaljeret gennemgang af undersøgelse findes i vedhæftede notat: ”Kvalitetsstatistik november 2017”

På grundlag af undersøgelsen har PLF og GST´ Kvalitetsudvalg besluttet, at der skal sættes særligt fokus på følgende forhold:

  • Vejerklæringer
  • Undgå, at sager skal hjemsendes flere gange
  • Flere automatiske kontroller, der afslører tekniske fejl og manglende dokumenter ved sagens indsendelse

Når sager skal hjemsendes pga. fejl eller mangler anvender GST mere tid på sagsbehandlingen end det burde være nødvendigt. Sagsbehandleren skal bruge ekstra tid på at sætte sig ind i sagen igen, når den genindsendes. Tilsvarende må landinspektørfirmaerne også bruge ekstra ressourcer på at rette fejl og mangler. GST må derfor henstille, at man i landinspektørfirmaerne udfører et ekstra kvalitetstjek inden en sag indsendes, således åbenbare mangler kan undgås. Det vil lette arbejdet for os alle og have en gunstig virkning på vores ekspeditionstid.

På baggrund af erfaringer fra sagsbehandlingen skal GST præcisere, at reglerne om optagelse af vej i § 5, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om matrikulære arbejder, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 4, også gælder ved omlægning af privat fællesvej på matrikelkortet, hvis vejen samtidig udvides. Der er tale om en udvidelse, hvis vejens bredde ændres fra f.eks. 3,77 m til 5,00 m. I sådanne tilfælde skal der derfor foreligge erklæring fra ejeren af den ejendom, vejen ønskes optaget på, om godkendelse af vejens optagelse på matrikelkortet.

Geodatastyrelsen har udarbejdet udkast til bekendtgørelse om matrikulære arbejder samt udkast til bekendtgørelse om udstykningskontrollen, der begge har været i offentlig høring i perioden 1. februar 2018 til 15. marts 2018. Høringsmaterialet kan findes på Høringsportalen via følgende link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/61498

De nye bekendtgørelser indeholder ændringer, der er afstedkommet af, at første etape af lov nr. 80 af 24. januar 2017 træder i kraft. Denne etape vedrører ejendomsdataprogrammets ændringer af samlet fast ejendom, herunder bl.a. indførsel af tinglysningssløjfen, samt krav om anvendelse af Geodatastyrelsen nye indberetningssystem (Ejendomsregistreringsportalen) i forbindelse med udstykningskontrollen.

Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft den 1. juni 2018 og erstatter bekendtgørelse nr. 1676 af 20. december 2013 om matrikulære arbejder samt bekendtgørelse nr. 1089 af 17. september 2010 om udstykningskontrollen.

GST og PLF har indledt forhandlinger af en ny rammeaftale, der bl.a. vil omfatte delaftale om PLF-medlemmers adgang til de matrikulære arkivalier online (MAO). Forhandlingerne forventes afsluttet medio 2018.

Efter planen sættes den del af Matriklens Udvidelse, som omfatter samlet fast ejendom, i drift den 7. juni 2018. I slutningen af februar blev gennemført en vellykket slutbrugertest. I testen deltog repræsentanter fra landinspektørfirmaer, kommuner og GST.

GST udgiver et særligt Nyhedsbrev om Matriklens Udvidelse og Ejerfortregnelsen. Næste nyhedsbrev forventes udsendt umiddelbart efter påsken. Læs udsendte nyhedsbreve og abonner på kommende her:
http://gst.dk/matriklen/ejendomsdataprogrammet/nyhedsbrev/

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser”.

Landinspektørnævnets seneste kendelser er:

  • Kendelse af 18. december 2017 om en landinspektørs manglende inddragelse af grundejer i forbindelse med afmærkning af skel (sag nr. 438).
  • Kendelse af 21. december 2017 om en landinspektørs manglende besvarelse af henvendelse fra Geodatastyrelsen og afgivelse af urigtig erklæring (sag nr. 439).
  • Kendelse af 21. december 2017 om en landinspektørs manglende besvarelse på henvendelse fra grundejer (sag nr. 440)
  • Kendelse af 13. marts 2018 ”Om en landinspektørs håndtering af principforespørgsel om udstykning, der blev offentlig tilgængelig via kommunens byggesagsarkiv” (sag nr. 442)

Den 12. februar 2018 gik den nye indberetningsportal for MIA-support i luften. Vores erfaringer med portalen har kun været positive. Modtagere af Orientering til Landinspektører har tidligere modtaget særskilt orientering om portalen. Læs mere og få vejledning i at oprette brugerprofil her:
http://gst.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/feb/ny-indberetningsportal-for-mia-support/

 

GST holder lukket i perioden 26. marts 2018 til 2. april 2018, begge dage inkl.

MIA-service vil være lukket i samme periode.

 

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura