Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

21. december 2018

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Ved udgangen af november var den gennemsnitlige ekspeditionstid faldet til 126 dage mod 134 dage i oktober. Faldet må tilskrives ekspeditionen af et stort antal hastesager.
Den 12. november tog vi mod to nye sagsbehandlere. Oplæringen er i fuld gang og vi forventer, at opnormeringen vil afspejle sig i ekspeditionstiden i løbet af foråret. Tilsvarende forventer vi, at de skete forbedringer af ERPO/SER, og den fokuserede indsats, som vi sammen med vores it-leverandør har på forbedring af svartider, vil have en gunstig virkning på ekspeditionstiden. 

Sagsbehandlerne modtager mange spørgsmål fra landinspektørerne om ændringerne i bekendtgørelse om matrikulære arbejder, herunder særligt ændringerne vedrørende samspillet med Tinglysningsretten (tinglysningssløjfen) og reglerne i § 41 om dokumentation i forhold til BBR. Vi hjælper og vejleder naturligvis gerne, men det er vores opfattelse, at der kan findes svar på den altovervejende del af spørgsmålene i det vejledningsmateriale om ændringerne, der er tilgængeligt på GST's hjemmeside: https://gst.dk/matriklen/matrikulaer-sagsbehandling/

Hvis vores vejledningsmateriale er mangelfuldt eller uklart, hører vi det gerne. Kun på den måde kan vi forbedre det, og gøre landinspektørens og sagsbehandlernes arbejde lettere.

Anvendelse af det nye digitale udstykningskontrolskema bliver obligatorisk fra 1. januar 2019. Der vil være en overgangsordning på fire måneder, således matrikulære sager kan indsendes med det nuværende grønne skema til og med den 30. april 2019. Herefter modtager GST kun det nye digitale udstykningskontrolskema. Forud for idriftsættelsen er skemaet testet af 4 udvalgte kommuner og nogle af de landinspektørfirmaer, der udfører matrikulært arbejde i de pågældende kommuner. 

I begyndelsen af januar afholdes tre orienteringsmøder for de kommunale medarbejdere, så det sikres at kommunerne er klædt helt på til overgangen. Du kan læse mere om det digitale udstykningskontrolskema i MU-Nyhedsbrevene https://gst.dk/media/2919192/6-nyhedsbrev-november-2018.pdf 
Her finder du også den nye bekendtgørelse om udstykningskontrollen og videovejledninger i brug af det digitale skema.

Registreringen af ejerlejligheder og stedfæstelse af bygninger på fremmed grund forventes overført til GST den 25. februar 2019. Ejerlejlighedsopdelinger m.v. behandles af Tinglysningsretten efter de gældende regler, hvis anmeldelse til tinglysning sker senest den 24. februar 2019.

Der bliver afholdt informationsmøder om, hvordan registreringen af ejerlejligheder m.v. fremover skal foregå, når registreringen flyttes til GST. 

Læs mere om status for registrering af ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund i MU-Nyhedsbrevene på https://gst.dk/matriklen/ejendomsdataprogrammet/nyhedsbrev-december/#fire hvor du også kan tilmelde dig informationsmøderne.

Det er ikke længere nødvendigt at kontakte GST, hvis en sag, der er afvist af Tinglysningsretten, skal genanmeldes. Landinspektøren kan selv gøre det. Sagens status kan følges i ERPO. Når GST har godkendt en sag, vil dens status i ERPO være ”Afventer Tinglysningsretten”. Hvis sagen afvises af Tinglysningsretten skifter sagens status i ERPO, i første omgang til ”Foreløbigt afvist af Tinglysningsretten” og efter fem dage til ”Afvist af Tinglysningsretten”. Når de mangler vedrørende f.eks. pant, adkomst eller servitutter, der har ført til afvisning, er bragt på plads, kan landinspektøren genanmelde sagen til Tinglysningsretten gennem ERPO.

Genanmeldelse sker således: Sagen åbnes og der anmodes om endelig registrering på samme måde som det sker, når sagen indsendes til GST til registrering. Idet sagen allerede er godkendt af GST, sendes den direkte i tinglysningssløjfen og til registrering i Tinglysningsretten. Hvis genanmeldelsen sker efter mere end fem dage, og sagens status er skiftet til ”Afvist af Tinglysningsretten” sker en automatisk  aktualitetskontrol af sagen inden den sendes i tinglysningssløjfen

Hvis aktualitetskontrollen viser, at sagsudtrækket er blevet uaktuelt, vil sagens status skifte til ”Påbegyndt revision”. I det tilfælde skal landinspektøren kontakte GST og anmode om, at sagen enten hjemsendes med henblik på omarbejdelse på nyt sagsudtræk, eller at sagen aflyses. 

Det digitalt signerede udstykningskontrolskema vil knytte sig til den sag/SagsID, der er indsendt til kommunen. Efter idriftsættelsen af det digitale udstykningskontrolskema er det derfor vigtigt at genbruge SagsID'et, hvis sagen skal omarbejdes efter, den er godkendt hos kommunen. Det digitalt signerede dokument kan ikke flyttes til en anden sag/sagsID. Det betyder, at en sag skal godkendes på ny hos kommunen, hvis sagsID´et ændres i forbindelse med eventuel omarbejdelse af sagen.

Ifølge bestemmelsen i § 39, stk. 4 i bekendtgørelse om matrikulære arbejder skal CVR-nr. angives på skematisk redegørelse, hvis ejeren er en juridisk person, og CVR-nr. findes. Formålet med bestemmelsen er at sikre en mere entydig identifikation af firmaer. Mange landinspektører har ikke været opmærksomme på det nye krav om CVR-nr. Af hensyn til sagsbehandlingstiden vil GST ikke på nuværende tidspunkt sende sager hjem til omarbejdelse, hvis et manglende CVR-nr. er den eneste fejl i sagen.

GST har udarbejdet en automatisk kontrol, som kontrollerer, at skel omkring vejlodder har den rigtige skelstatus. Kontrollen har i nogle måneder været i test som advarsels-kontrol ved indsendelse af sagen. Da testen viser, at kontrollen fungerer efter hensigten, er den nu sat til STOP ved indsendelse af en sag. På kvalitetsudvalgets anbefaling vil GST målrettet udvikle nye automatiske kontroller, der kan bidrage til at forbedre kvaliteten af de indsendte sager.

Matrikulære ændringer, der medfører kommunegrænseændringer, skal altid godkendes af begge de berørte kommuner. Det gælder også, når der er tale om overførsel af ubeboede/bebyggede arealer, der er mindre end 3000 m2, og hvor tilladelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke er nødvendig. Hvis den kommunale godkendelse er indarbejdet i grøn erklæring, skal dette fremgå tydeligt af bemærkningsfeltet, ligesom der naturligvis skal foreligge grøn erklæring fra begge berørte kommuner.

Geodatastyrelsen og PLF har i november 2018 indgået en ny PLF-rammeaftale. Aftalen betyder at sagsbidraget stiger til 647 kr. med virkning fra 1. januar 2019. Det er desuden aftalt, at der fremover også skal betales sagsbidrag i sager, der omfatter ejendomsberigtigelse.

Fra og med 1. februar 2019 lukker AdHoc-it. Henvendelser om MAO og måloplysninger skal herefter indsendes via GST-support på samme måde, som henvendelser om MIA og ERPO indsendes i dag. Det samme login kan benyttes uanset om henvendelsen drejer sig om MAO, måloplysninger, MIA og ERPO. Hvis du ikke allerede er oprettet som bruger på GST-support kan du finde Vejledning i brugeroprettelse på GST's hjemmeside: https://gst.dk

GST holder lukket i perioden 22. december 2018 til 1. januar 2019, begge dage inkl. Henvendelser til GST-Support vil hverken blive læst og besvaret i perioden.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en glædelig jul samt et godt nytår.

2018 har været præget af idriftsættelsen af 1. fase af ejendomsdataprogrammet og dermed indførelsen af Ejendomsregistreringsportalen, tinglysningssløjfen, stedfæstelse af BBR-enheder m.v. i de matrikulære sager. Overgangen var ikke uden problemer, hverken i landinspektørfirmaerne eller hos sagsbehandlerne i GST. I starten kunne flere landinspektører ikke indsende sager, men denne fejl blev heldigvis forholdsvis hurtigt rettet for de fleste. Der var også begyndervanskeligheder ved indførelsen af tinglysningssløjfen. Svartiderne i systemerne er stadigvæk for lange, selv om der er sket mærkbare forbedringer siden starten. Svartiderne er et område, som vi sammen med vores it-leverandør, har stor fokus på at forbedre. Stedfæstelse af BBR-enheder har givet anledning til en del usikkerhed i  landinspektørfirmaerne og i GST, og GST vil derfor sammen med PLF holde et møde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i starten af 2019 for at få bedre vejledning mv. af brugerne.

Vi er ikke i mål med at få gjort systemerne ”toptunede”, og vi vil i den forbindelse takke for den forståelse, vi som regel møder hos jer, selv systemerne driller. Vi får sandsynligvis også brug for jeres forståelse, når 2. fase af ejendomsdataprogrammet bliver sat i drift hen over foråret 2019. Selv om registreringen af ejerlejligheder kommer til at ske på de systemer vi tog i brug i juni 2018, kan vi nok heller ikke her undgå, at der vil forekomme ”børnesygdomme”, selv om vi tester grundigt.

Ekspeditionstiden udviklede sig desværre ikke, som vi havde regnet med. Problemerne med de nye systemer, herunder lange svartider, medførte desværre, at ekspeditionstiden steg yderligere hen over sommeren. Som nævnt har vi ansat yderligere to matrikulære sagsbehandlere, og i løbet af foråret kan de sagsbehandlere, der har udført testarbejde i Matriklens Udvidelse, vende tilbage til sagsbehandlingen. Vi forudser derfor, at ekspeditionstiden i 2019 vil falde.

 

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura