Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

30. juni 2017

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Det går stadigt den rigtige vej. Ekspeditionstiden falder og sagsbunken svinder. Vi behandler flere sager end vi modtager. Sommerferieperioden må forventes at betyde et lille fald i det samlede antal afsluttede sager, men da der i sommerperioden også indsendes færre sager end normalt forventer vi ikke, at sagsbunken vokser i løbet af sommeren. Aktuelle oplysninger om ekspeditionstiden for matrikulære sager findes på Geodatastyrelsens hjemmeside, som opdateres ugentligt.

Med udgangen af 2017 vil Geodatastyrelsen ikke længere fremsende fakturaer med brevpost. Fakturaer vil herefter blive fremsendt elektronisk i overensstemmelse med bestemmelserne i Bekendtgørelse af lov om Digital Post  fra offentlige afsendere.

Vi anbefaler derfor, at firmaerne allerede nu udnytter muligheden for at modtage elektroniske fakturaer. Det kræver blot, at I sender oplysninger om enten EAN.nr., hvis fakturaen ønskes overført elektronisk, eller den e-mail adresse, som firmaet anvender til Digital Post, hvis fakturaen ønskes sendt pr. mail. Oplysningerne skal sendes til EJU@gst.dk. Angiv venligst firmaets CVR nr. og debitor nr. i mailen.

Oplysninger om navnebeskyttede parter skal håndteres så det sikres, at oplysningerne ikke senere videregives i MAO. Det betyder, at ejeren i skematisk redegørelse angives som ”Navnebeskyttet”, og at samtlige dokumenter, hvorpå den navnebeskyttede er anført (erklæringer, dommerattester m.v.) i MIA/miniMAKS skal placeres under ”Øvrige”. Denne dokumentgruppe udstilles ikke i MAO. 

Geodatastyrelsen er blevet opmærksom på, at ændringer i landinspektørfirmaernes ejerforhold, kontorsteder m.v. ikke altid oplyses og indberettes som krævet i bekendtgørelse om landinspektørselskaber. Oplysningspligten er beskrevet nærmere i notatet ”Landinspektørers- og landinspektørvirksomheders oplysningspligter”, der findes på vores hjemmeside: 
http://gst.dk/media/2916100/notat-om-oplysningspligt-040316.pdf

På Grøn Erklæring skal gives oplysninger om adgangsforhold til offentlig vej for såvel restejendommen som for overførte og fraskilte arealer. I en række tilfælde har styrelsen konstateret, at der i redegørelsen alene er anført ”uændrede adgangsforhold”. Det giver os anledning til at præcisere, at der i redegørelsen skal oplyses præcist om adgangsforholdene til offentlig vej for såvel restejendom som overførte areal, også i de tilfælde, hvor adgangsforholdene er uændrede.

Ifølge landbrugslovens § 6 kan landbrugspligten ophæves, uden tilladelse, på landbrugsejendomme, der er mindre end 2 ha. Styrelsen har hidtil administreret reglen således, at landbrugspligten kan ophæves, hvis ejendommen, efter fradrag af vejareal, er mindre end 2 ha. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har gjort os opmærksom på, at ophævelse af landbrugspligten på landbrugsejendomme, der er større end 2 ha, altid kræver tilladelse fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, også i de tilfælde, hvor ejendommen, efter fradrag af vejareal, er mindre end 2 ha. 

Folketinget vedtog den 24. januar 2017 ”lov om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen, lov om Geodatastyrelsen, lov om tinglysning og forskellige andre love” (Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning m.v.), som skal være det lovgivningsmæssige grundlag for realisering af grunddataprogrammets delaftale 1 om ejendomsdata, herunder matriklens udvidelse.

Loven fastsætter bl.a., at matriklen udover samlede faste ejendomme også skal indeholde notering af bygninger på fremmed grund, registrering af ejerlejligheder samt registrering af bygninger på forstranden eller på søterritoriet i øvrigt. Loven giver også Energi-, forsynings- og klimaministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler herom i bekendtgørelser. 

Geodatastyrelsen er i gang med at udarbejde forslag til nye bekendtgørelser og til reviderede bekendtgørelser som følge af de ændringer, der sker i forbindelse med implementering af matriklens udvidelse. Der afholdes løbende møder med PLF i forhold til bekendtgørelsesarbejdet, ligesom styrelsen er i dialog med Tinglysningsretten og Aalborg Universitet. Tilhørende vejledninger vil efterfølgende blive udarbejdet eller revideret.

MIA skal snart pensioneres. Geodatastyrelsen ansatte derfor i marts to nye medarbejdere, der skal arbejde med at indføre en afløser til MIA. Planerne er, at MIA i løbet 2-3 år udfases og processerne flyttes til den IT-arkitektur, der i øjeblikket opbygges i projektet Matriklens Udvidelse. Opgaven for de nye medarbejdere er i første omgang at udarbejde en kravspecifikation til det nye system. Arbejdet vil foregå i  samarbejde med de øvrige fageksperter i Geodatastyrelsen, og med stor inddragelse af landinspektørfirmaerne.

Projekterne ”Matriklens Udvidelse” og ”Ejerfortegnelsen” er i øjeblikket i gang med snitfladetesten, hvor registrene i Grunddataprogrammet tester hinandens tjenester – og om data kan hentes i et format, som er kompatibelt med de øvrige registre. Den næste testfase, Integrationstesten, igangsættes umiddelbart efter sommerferien. Her vil en række udvalgte processer blive gennemtestet i deres fulde omfang, f.eks. opdeling af jordstykke med (anden) fast ejendom.

Matriklens Udvidelse er herudover i gang med planlægningen af projektets slutbrugertest, hvor projektets primære brugere inddrages i testforløbet. Testen vil forløbe i efteråret, og PLF er i samarbejde med GST i gang med at finde repræsentanter fra landinspektørbranchen til at indgå i testen. 

I øvrigt henvises til følgende nyhed fra digitaliseringsstyrelsen
https://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2017/Omfattende-tests-skal-sikre-Grunddata

 

Projektets formål er at scanne nymålingssager og sagsdokumenter fra sønderjyske sager fra perioden 1985-2004 og at udstille data i MAO. Scanningen er afsluttet og arbejdet med at klargøre MAO til udstilling af projektets data i gang. Vi forventer, at de landinspektører, der ønsker at teste data, før data lægges i produktionssystemet, får mulighed for det i løbet af august. De firmaer, der ønsker at deltage i testen, kan kontakte styrelsen for nærmere information. Når data er testet og godkendt, udstilles disse via MAO. Vores forventning er, at data er klar til udstilling i løbet af efteråret.

Driften af GST´s egne systemer forløber normalt, og der er ikke planlagt større omlægninger, der vil kunne forstyrre driften i sommerperioden. Oplysninger om driftsforstyrrelser og tekniske problemer vil fremgå af adhocit.gst.dk eller på relevante websider som f.eks. webmatriklen, MAO, miadistribution, hvor der også vil være kontaktoplysninger. 

GST har kendskab til, at der ved installation af nye MIA-klienter, kan opstå problemer med adgang til en ftp server ftp1.kms.dk Ved sådanne problemer kan GST kontaktes på gst_it@gst.dk Der er desuden aktuelle vanskeligheder med at oprette brugere i MiniMAKS, MIA-distribution og MAO. Vi er opmærksomme på problemerne og forventer en snarlig
løsning.

 

God sommer

Med venlig hilsen

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura