Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

December 2017

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Ekspeditionstiderne har stabiliseret sig omkring 80 dage. Styrelsen har allerede nu behandlet mere end 1.000 sager flere i 2017 end i 2016, men på trods af dette vokser sagsbunken desværre lidt. Udviklingen skyldes, at det har været nødvendigt midlertidigt at overføre yderligere medarbejdere fra sagsbehandlingen til test i Matriklens Udvidelse. Ekspeditionstiden er dermed under pres, og der er desværre risiko for en svag stigning i ekspeditionstiden over de næste par måneder.

Efter sidste orienteringsbrev har styrelsen modtaget henvendelser om, hvordan punktet om ufuldstændige sager skal forstås. Det giver anledning til præcisere, at det alene er sager, der mangler centrale dokumenter som f.eks. dommerattest, skøde eller nødvendige tilladelser efter anden lovgivning, der vil blive betragtet som indsendt på det tidspunkt, hvor de er suppleret med de nødvendige dokumenter. Sager, hvor landinspektøren har glemt at tilknytte et dokument, er ikke omfattet heraf.

Når sager udarbejdes som sag-på-sag kan sag 2 (og eventuelle efterfølgende sager) blive uaktuel, når sag 1 registreres, hvis sag 1 indeholder systemfejl, fejl i temalinjer eller lignende, som GST er nødt til at rette i editor, før sagen kan godkendes. Derfor er det vigtigt, at det tydeligt fremgår af bemærkningsfeltet, når sag 1 indsendes i et sag-på-sag-kompleks, således GST's eventuelle rettelse af datafejl og lignende kan ske på grundlag af dialog med landinspektøren. 

Huskelisten for måleblade på hjemmesiden er opdateret, og kan findes her:

http://gst.dk/media/2918317/huskeliste_for_maaleblade_30-10-2017.pdf

Opdateringen vedrører navnlig baggrunden for kravet om anvendelse af retvinkel-/retlinjetegn.

GST har modtaget flere spørgsmål om udarbejdelse af vejudskillelsessager. Styrelsen har derfor besluttet at udarbejde såkaldt FAQ med de hyppigst stillede spørgsmål og styrelsens svar på dem. FAQ´en vil være tilgængelig på hjemmesiden ultimo januar 2018.

Der er udstedt en ny bekendtgørelse om matrikulære afgifter og gebyrer m.v. hvori gebyrtaksterne nedsættes med 4%. Bekendtgørelse nr. 1456 af 11. december 2017 træder i kraft den 1. januar 2018. Bekendtgørelsen findes i Retsinformation på: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=194686

Sagsbidraget for forbrug af matrikelarkivinformation forhøjes til 481 kr. med virkning for sager, der indsendes den 1. januar 2018 og derefter. Sagsbidraget er reguleret med GSTs generelle reguleringsprocent, der er baseret på Finansministeriets skøn over den generelle pris- og lønudvikling for perioden efter den 1. april 2016, hvor det gældende sagsbidrag trådte i kraft.

GST og PLF skal i 2018 genforhandle PLF Rammeaftalen, og forhandlingerne er planlagt påbegyndt i januar 2018.

GST undersøger mulighederne for at skifte den eksisterende serviceportal AdHoc It ud med en ny platform (JIRA Service Desk). Dette vil bl.a. give bedre mulighed for, at brugerne af systemet kan følge status for indsendte sager og for kommunikation mellem bruger og GST. Aktuelt testes JIRA Service Desk af såvel interne som eksterne brugere. Testen tegner lovende, og vi håber derfor, at den nye platform kan
implementeres i februar 2018.

GST har drøftet med Landbrugsstyrelsen, hvordan landinspektørens erklæringer efter landbrugsloven skal håndteres i de matrikulære sager, der indeholder flere ændringer af samme landbrugsejendom. Landbrugsstyrelsen har tilkendegivet, at der skal kunne afgives korrekt erklæring for hver enkelt forandring, og at den landbrugsejendom, der afgives erklæring om, skal være præcist beskrevet i sagens enkelte trin, så det er tydeligt at korrekt erklæring kan gives. Styrelserne er enige om, at dette bedst sikres ved faseopdeling af sagen, således at en ejendom for eksempel suppleres i medfør af landbrugslovens § 29 i fase 1 og udstykkes for oprettelse af en bygningsløs ejendom, jf. § 10 i fase 2. Hvis sagen ikke kan udarbejdes så det er tydeligt, at der kan afgives korrekt erklæring for hver enkelt forandring i de to faser, der er til rådighed i en matrikulær sag, må de samlede forandringer gennemføres i to på hinanden følgende sager. Alternativt må indhentes tilladelse fra Landbrugsstyrelsen. 

Landbrugsstyrelsen oplyser desuden, at de foretager stikprøvekontrol af landinspektørerklæringer med tilhørende ejererklæringer. Kontrollen har vist, at der desværre er adskillige tilfælde, hvor navnlig erhvervelsesbetingelserne ikke er opfyldt. Landbrugsstyrelsen opfordrer til, at der udvises omhyggelighed, når erklæringerne afgives, og at eventuel tilladelse indhentes før erhvervelsen/suppleringen.

GST holder lukket i perioden 23. december 2017 til 1. januar 2018, begge dage inkl. MIA-service vil være lukket i samme periode.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en Glædelig Jul samt et Godt Nytår.

Det er et af vores mål for 2018, at vi ved årets udgang har fået den gennemsnitlige ekspeditionstid ned på 50 dage. Vi mangler således stadigvæk et stykke for at komme ned på den ekspeditionstid, vi havde inden beslutningen om udflytning, men det går heldigvis den rigtige vej. Vi vil i den forbindelse takke for den forståelse, vi som regel møder hos jer, selv om stigningen i ekspeditionstiden medfører væsentlige gener for jer og jeres rekvirenter.

 

Jess Svendsen
Kontorchef
Ejendomme og Jura