Geodatastyrelsen tilstræber at gennemføre udflytningen til Aalborg under hensyntagen til opretholdelsen af det faglige miljø og en effektiv drift, således der fortsat kan sikres høj faglighed og kvalitet i ejendomsregistreringen. Geodatastyrelsen rekrutterer bl.a. nye sagsbehandlere, der skal være med til at opbygge den nye arbejdsplads i Aalborg sammen med kollegaer, der enten flytter fra København til Aalborg eller pendler fra deres nuværende bolig. Styrelsen vil i en tidsbegrænset periode efter udflytningen gøre det økonomisk muligt for medarbejdere i København at pendle til Aalborg for at sikre driften og medvirke til oplæringen af de nye medarbejdere der.
Der er den 17. marts 2016 foretaget varsling af de medarbejdere, som er omfattet af udflytningen. Der kan imidlertid endnu ikke siges noget sikkert om, hvor mange medarbejdere, som agter at flytte med Geodatastyrelsen fra København til Aalborg. Det er styrelsens vurdering, at der er erfarne medarbejdere, der har lyst til at flytte eller pendle med, således oplæring og undervisning af nye kolleger kan fortsætte i en periode efter flyttetidspunktet. Dette for at sikre høj faglighed og kvalitet i ejendomsregistreringen.
Ud af de 96 arbejdspladser, der er omfattet af udflytningen, er knap 40 medarbejdere direkte knyttet til arbejdet med Matriklen og ejendomsregistreringen. Der er 12 medarbejdere, der på nuværende tidspunkt har sagt op, hvoraf de ti er fratrådt. Til erstatning for disse personer har styrelsen ansat ni medarbejdere i Aalborg, som er under oplæring af kolleger i København. Den 1. maj 2016 påregnes yderligere fem medarbejdere ansat i Aalborg til at dække den afgang, som sker i København.
Fratrædelserne af erfarne sagsbehandlere har medført længere ekspeditionstider for matrikulære sager. Men styrelsen holder løbende ekspeditionstiden under observation og håber, at den kan holdes nede i takt med at de nye medarbejdere bliver oplært.
Opgørelse over den aktuelle sagsbehandlingstid, som opdateres ugentligt, findes på Geodatastyrelsens hjemmeside.