Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

27. marts 2015

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Procentdelen af anmærkningsfrie sager er opgjort til 52, 54, 57 og 53 % for henholdsvis 1., 2., 3. og 4. kvartal i 2014.

Der var en positiv stigning fra 1. til 3. kvartal, og vurderingen er, at nye interne kontroller øger kvaliteten af de registrerede data. Faldet fra 3. til 4. kvartal i sager, som kan registreres som indsendt, kan skyldes nye kontroller internt i Geodatastyrelsen, som skal sikrer en bedre datakvalitet. Proceduren i forbindelse med fejlrettelser er forsat at give besked, så firmaerne kan bruge tilbagemeldingerne i deres kvalitetssikringsarbejde.

Geodatastyrelsen har desuden undersøgt kvaliteten af sager, som udelukkende indeholdt sammenlægninger. Opgørelsen viser, at der i 2014 blev afsluttet 44 sammenlægningssager. Heraf var der fejl i 9, dvs. at kun ca. 80 % kunne registreres som indsendt.

Kvaliteten i de matrikulære sager er dermed langt fra det ønskede mål. Især registrerer vi, at der er mange fejl i sager, som udelukkende indeholder sammenlægninger, hvilket ellers er blandt de mest enkle sager. Der er fortsat behov for, at vi i fællesskab arbejder videre med tiltag, der kan forbedre kvaliteten i sagerne.

Geodatastyrelsen henleder opmærksomheden på, at en ekspropriationsbeslutning bør være tinglyst på ejendommen som servitut, inden sagen indsendes.

Såfremt ekspropriationsbeslutningen ikke er tinglyst, er det først i forbindelse med modtagelse af den matrikulære sag, at Tinglysningsretten foretager en prøvelse af, hvorvidt ekspropriationsbeslutningen stadig er gyldig. Hvis der fx er tinglyst nye rettigheder på de afgivende ejendomme efter ekspropriationsbeslutningen, vil den kunne være ekstingveret (udslukt) i forhold til en sådan ny rettighed.

Er ekspropriationsbeslutningen ekstingveret, vil den matrikulære sag ikke kunne registreres i Tingbogen, medmindre den nye rettighedshaver accepterer ændringen, eller der gennemføres en ny ekspropriation.

Den 27. februar 2015 forsvarede landinspektør Tanja L. Skovsgaard sin Ph.d.-afhandling ”Skelforretningsprocessen evalueret – regler, praksis og partsevaluering”, som var finansieret af Geodatastyrelsen med støtte fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Tanja L. Skovsgaard kommer med en række anbefalinger til forbedringer i skelforretningsreglerne, landinspektørernes praksis ved afholdelse af skelforretninger og Geodatastyrelsens behandling af skelforretningssagerne.

Afhandlingen kan findes på Geodatastyrelsens hjemmeside (afhandlingen kan findes her), og Tanja L. Skovsgaard har i tre artikler, som er offentliggjort i Tidsskrift for Kortlægning og Arealforvaltning, gengivet anbefalingerne fra afhandlingen (artiklerne kan findes her). Vi anbefaler alle, som arbejder med skelforretninger, til at læse de tre artikler.

Geodatastyrelsen planlægger at foretage et eftersyn af skelforretningsreglerne, og i dette arbejde vil anbefalingerne fra afhandlingen indgå. Tidshorisonten for arbejdet er endnu ikke fastlagt. Anbefalingerne til, hvordan Geodatastyrelsen kan forbedre sin behandling og kontrol af skelforretningssagerne, vil allerede nu indgå i styrelsens administration af de nuværende skelforretningsregler. I Geodatastyrelsen vil vi have særlig fokus på overholdelse af de indholds- og formkrav, som i udstykningsloven og bekendtgørelse om skelforretninger er fastsat for afholdelse af skelforretninger. Manglende overholdelse af disse regler kan i yderste konsekvens medføre, at Geodatastyrelsen nægter at registrere skelforretningen i matriklen, jf. udstykningslovens § 37, stk. 2.

Det kan oplyses, at styrelsen i løbet af det seneste år har nægtet at registrere to skelforretninger. I det ene tilfælde havde landinspektøren ikke indkaldt alle tinglyste ejere til skelforretningen, og i det andet tilfælde tog landinspektøren først stilling til ejendomsgrænsens beliggenhed, efter at skelforretningen på stedet var afsluttet. Det er kendetegnende for skelforretninger, at fejl og mangler kan have en karakter, som ikke udbedres efterfølgende.

Geodatastyrelsen har forbedret indlægningen af den såkaldte o-linje i Nissum Fjord, som ikke må overskrides, når der ved opgrøde i fjorden kan foretages ejendomsberigtigelse1. Linjen er nu indlagt i matrikelkortet efter den oprindelige måling fra slutningen af 1930’erne. Når et ejendomsskel mod Nissum Fjord fastlægges i o-linjen, skal det være i overensstemmelse med målingen, som findes i Matrikelarkivet (MCJ1941/03410), og som er tilgængeligt gennem MAO.

1Cirkulære af 29. maj 1947 til Landinspektørerne vedrørende Statens Ejendomsret til Arealer i Nissum Fjord m. m., jf. lov nr. 143 af 17. juni 1929 om Ordning af Afløbsforholdene ved Nissum Fjord m.m.

Geodatastyrelsen og PLF har den 24. februar 2015 underskrevet ny aftale om adgang til MAO for medlemmerne af PLF. Aftalen træder i kraft 1. april 2015.

Den nye aftale er bygget op omkring den eksisterende aftale, der har dækket forsøgsperioden 1. maj 2014 - 1. april 2015, men er ændret og præciseret flere steder. Dette betyder blandt andet, at måloplysninger fra før 1950 faktureres særskilt med kr. 360 per arkivsag med halvårlig fakturering af de enkelte virksomheder, og at det er præciseret, at PLF’s medlemsvirksomheder skal sikre, at personoplysninger og fortrolige oplysninger fra matrikulære sager og akter, behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning.

I den kommende tid vil vi justere Ad Hoc IT med henblik på at sikre grundlag for at fakturere for fremfinding af arkivsager fra før 1950, ligesom vi arbejder på at etablere en samordnet supportstruktur for MAO.

Derudover er der følgende forbedringer i MAO:

  • Der er nu adgang til flere dokumenter fra miniMAKS, bl.a. uskadelighedsattester. De kan fremsøges i sagsvinduet på sager efter 2008.
  • Søgning på udgåede matrikelnumre virker nu. Der står ”(Udg.)” bag den beskrivende tekst.
  • De sønderjyske sager og måleblade er nu tilgængelige i MAO. Undtaget er markrids og ø-kort, som senere vil blive vist i MAO.

Udviklingen er nu i gang. Opgaven var i udbud i slutningen af 2014 og blandt tilbudsgiverne blev IBM den 23. januar 2015 valgt som vinder og kontrakt indgået den 4. februar. Til at løse opgaven samarbejder IBM med Niras, Intergraph, GISTalk og LE34 som underleverandører. Sidstnævnte skal bidrage med forretningsmæssig viden og dermed bidrage til en velfungerende brugergrænseflade for de praktiserende landinspektører og kommunerne.

Systemløsning afleveres til Geodatastyrelsen i sensommeren 2015, hvorefter der følger en lang række test af systemet og sammenhængen med resten af Ejendomsdataprogrammet og Datafordeleren inden systemet i henhold til den fælles implementeringsplan i Ejendomsdataprogrammet sættes i drift i efteråret 2016 i sammenhæng med idriftsættelsen af de andre projekter.

Praktiserende Landinspektørers Forening er fortsat repræsenteret i styregruppe og referencegruppe, og foreningen vil fremadrettet blive tæt involveret i tests og idriftsættelse.

Geodatastyrelsen, herunder også MIA-service, holder påskelukket fra og med mandag den 30. marts 2015 og ønsker alle landinspektører en god påske. Vi åbner igen tirsdag den 7. april 2015.

 

 

Med venlig hilsen

Pia Dahl Højgaard

Udstykningschef
Ajourføring - Ejendomme