Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

7. november 2014

 

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Geodatastyrelsen opgør hvert kvartal andelen af sager, som kan gennemføres som indsendt.

  2014 kvt 1 2014 kvt 2 2014 kvt 3
Afsluttede sager, i alt 1949 1733 1809
Sager gennemført som insendt, korrigeret* 1006 943 1000
Procent 52 % 54 % 57 %

*) Tallene søges korrigeret for de tilfælde, hvor f.eks. systemfejl betyder, at sagen ikke kan gennemføres, som indsendt. I forbindelse med korrektionen tager vi også højde for de tilfælde, hvor en sagsbehandler efterspørger dokumentation, som allerede var i sagen.

Som det fremgår, er der sket en tydelig forbedring. Både landinspektørbranchen og Geodatastyrelsen har haft stor fokus på at forbedre kvaliteten i sagerne. Geodatastyrelsen har f.eks. udviklet en række automatiske kontroller, der fanger forskellige fejl ved modtagelsen, og arbejdet med udviklingen af yderlige automatiske kontroller fortsætter.

Det er vigtigt at fastholde fokus på forbedring af kvaliteten, hvis vi i 2015 skal nå målet om, at 75 % af sagerne skal kunne gennemføres som indsendt.

Siden sidst er der etableret ny funktionalitet i MAO for at forbedre søgemulighederne for:

  • Ny søgning i registerdel (søgefeltet øverst i højre hjørne i startbilledet er nu også integreret i søgningen i matrikelregisteret
  • Søgning på sag udvidet med uskadelighedsattest og visning af koordinatlister
  • Visning af måleblade umiddelbart efter afslutning af sag

Der er endvidere igangsat løbende indsamling af statistik på brugen af MAO. Fra marts 2014, hvor landinspektørerne fik adgang til MAO, og til primo oktober 2014 er der downloadet mere end 71.000 scannede måleblade og mere end 19.000 nyere måleblade (fra efter 2006), og der er foretaget i alt mere end 65.000 sagsopslag. MAO imødekommer således et klart behov for online adgang til matrikelarkivoplysninger.

Projektet udsendte medio august den tekniske dokumentation af det eksisterende system (miniMAKS) til alle de prækvalificerede bydere. Formålet er at ligestille alle bydere med henblik på at fremme konkurrencen og sikre tilbud af høj kvalitet. Muligheden for at forberede sig på udbudsforretningen er vel modtaget af leverandørerne, der derfor allerede nu er i gang med at forberede sig på at afgive tilbud.

Projektet nåede med udgangen af august en væsentlig milepæl – udsendelse af kravspecifikation i v. 0.9 til review. Deltagere fra Praktiserende Landinspektørers Forening, Kommunernes Landsforening, Aalborg Universitet, tilknyttede konsulenter og medarbejdere fra Geodatastyrelsen deltog i en omfattende review-proces. På baggrund af reviewet har projektet færdiggjort udbudsmaterialet, der i denne
uge er sendt til de fire prækvalificerede bydere. Nu følger den normale fremgangsmåde omkring afgivelse af tilbud og valg af leverandør. Det forventes, at udviklingen af udvidelsen kan starte primo næste år.

Landinspektørnævnets kendelser findes i anonymiseret form på nævnets hjemmeside: www.landinspektoernaevnet.dk under "Landinspektørnævnets kendelser".

Landinspektørnævnets seneste kendelser er:

  • Kendelse af 23. september 2014 om manglende inddragelse af grundejere forud for afsætning af skel (sag nr. 398)
  • Kendelse af 23. september 2014 om en landinspektørs udstykning af en ejerlejlighedsejendom (sag nr. 390)
  • Kendelse af 10. oktober 2014 om en landinspektørs sagstilrettelæggelse i forbindelse med afgivelse af en ”lykke- og fromme-erklæring” (sag nr. 391)
  • Kendelse af 10. oktober 2014 om en landinspektørs utilstrækkelige grundlag for afgivelse af erklæring om vejret (sag nr. 393)
  • Kendelse af 10. oktober 2014 om en landinspektørs utilstrækkelige undersøgelser forud for afgivelse af erklæring om berigtigelse af gadejord (sag nr. 394, 395, 399)

 


Med venlig hilsen

Pia Dahl Højgaard
Udstykningschef
Ajourføring - Ejendomme