Orientering fra Geodatastyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

17. december 2013

Dette orienteringsbrev indeholder information om: 

Som oplyst i Geodatastyrelsens orienteringer af 27. juni, 24. september og 22. november 2013, skal jordforureningskortlagte arealer med virkning fra 1. januar 2014 ikke længere registreres i matriklen.

Sager, der indeholder jordstykker med jordforurening, og som var modtaget til registrering i matriklen senest den 15. november 2013, er nu afsluttet. Sager modtaget efter den 15. november 2013 kan ikke forventes ekspederet inden årsskiftet.

Geodatastyrelsen har udviklet en opdatering af MIA, som vil forhindre, at eksisterende dataudtræk bliver uaktuelle, selv om de jordstykker, hvorpå der er noteret jordforurening, ændres, når noteringen slettes ved årsskiftet. Opdateringen kan hentes i løbet af den 2. januar 2014, og landinspektørfirmaerne vil modtage en mail herom. MIA-distributionsserveren vil være lukket i en kort periode den 2. januar 2013.

Sager, som i dataudtrækket indeholder jordstykker med jordforurening, skal håndteres på følgende måde:

  • Sager, som er indsendt til Geodatastyrelsen, men ikke ekspederet inden årsskiftet, vil blive returneret til landinspektørfirmaerne, som skal indsende sagerne på ny gennem den opdaterede MIA-version. Der er ikke tale om, at sagerne skal omarbejdes.
  • Sager, som indsendes efter årsskiftet, skal indsendes gennem den opdaterede MIA-version. Indtil opdateringen af MIA er gennemført, må der ikke indsendes sager, der i dataudtrækket omfatter jordstykker med jordforurening. Der vil derfor i modtagekontrollen i miniMAKS blive indsat automatisk kontrol, som sikrer, at sager, der indeholder jordstykker med jordforurening, kun kan indsendes gennem den opdaterede MIA-version.

Da jordforureningskortlagte arealer ikke længere registreres i matriklen, er der ligeledes foretaget konsekvensændringer i § 39 om ændringskort og § 42 om skematisk redegørelse i bekendtgørelse om matrikulære arbejder. Bortset fra nogle enkelte andre konsekvensændringer, bl.a. af styrelsens navn og nogle henvisninger til anden lovgivning, indeholder den nye bekendtgørelse ikke andre ændringer.

Bekendtgørelsen vil efter offentliggørelsen medio december 2013 kunne findes i Retsinformation: www.retsinfo.dk eller i Lovtidende: www.lovtidende.dk

Fra 1. januar 2014 vil Danmarks Miljøportals jorddatabase ”DKjord” være det autoritative register for jordforurening i Danmark. Information om jordforurening kan således findes på www.miljoeportalen.dk

Selv om forurenet jord ikke længere vil være registreret i matriklen, sker der ikke ændringer i forhold til håndteringen af jordforureningskortlagte arealer under udstykningskontrollen. Den grønne erklærings oplysningsfelter om forureningskortlagte arealer skal således udfyldes som hidtil. 

Der udstedes en ny bekendtgørelse om matrikulære afgifter og gebyrer m.v. med ikrafttræden 1. januar 2014. I bekendtgørelsen er de matrikulære gebyrer reguleret som følge af den almindelige prisudvikling. Endvidere indeholder bekendtgørelsen konsekvensændringer af styrelsens navn og en ændring af fristen for betaling af matrikulære afgifter og gebyrer svarende til de ændrede betalingsfrister, der er beskrevet i styrelsens brev af 5. december 2013 sendt pr. mail den 9. december 2013.

Bekendtgørelsen vil efter offentliggørelsen medio december 2013 kunne findes i Retsinformation: www.retsinfo.dk eller i Lovtidende: www.lovtidende.dk

Projektet følger planerne, men der er en del væsentlige udestående afklaringer i Grunddataprogrammet, Ejendomsdataprogrammet og i projektet.

Løsningsarkitekturen er ved at blive opdateret til en version 1.1 efter en omfattende proces i projektet og i Ejendomsdataprogrammet, hvor PLF efter indstilling fra projektet har været inddraget. Den opdaterede version forventes klar umiddelbart inden Jul. Der forventes udarbejdet en version 1.2 i starten af næste år.

Arbejdet med kravspecifikation forløber planmæssigt. PLF deltog d. 6. december i et review, hvor det kunne konstateres, at arbejdet er tilstrækkeligt langt og overordnet på rette vej.

Datavasken forløber fortsat planmæssigt.

Scanningen i MAMA2 følger tidsplanen, og de sidste digitale leverancer forventes leveret i uge 50. De sidste kontroller skal herefter gennemføres, inden de scannede matrikulære sager kan integreres i MAO. Det forventes, at alle sager kan søges i selvbetjeningsløsningen i starten af januar 2014. Projektets gennemførelse betyder, at ca. 750.000 matrikulære sager og tilhørende måleblade kan søges digitalt. Når adgangen til MAO åbnes for eksterne brugere, skal kun sager ældre end 1950 bestilles gennem AdHocIT.

Som tidligere nævnt, anvendes MAO allerede af Geodatastyrelsen til fremsøgning af måleblade og matrikulære sager. Den løbende integration af scannede matrikulære sager betyder, at langt størstedelen af de matrikulære sager tilbage til 1950 nu kan fremsøges på få sekunder. Vi vil på Fagligt Møde 2014 på Nyborg Strand præsentere selvbetjeningsløsningen ved en af standene i udstillingsområdet. Her vil det samtidig være muligt at få faglig sparring med Geodatastyrelsens arkivpersonale, der gennem årtier har serviceret rekvisitioner af måloplysninger fra vores arkiver.

Landinspektørernes adgang til selvbetjeningsløsningen afventer, at der indgås en aftale herom mellem PLF og Geodatastyrelsen. På nuværende tidspunkt er der digital adgang til en delmængde af målebladene hos Geodatastyrelsen gennem DKMads. Adgangen til DKMads var kortvarigt lukket fra medio november 2013, men efter genoptagelse af forhandlingerne omkring adgangen til MAO blev adgangen genåbnet den 2. december.

Geodatastyrelsen har afsluttet et pilotprojekt i Middelfart Kommune om harmonisering af kommunegrænser i matrikelkortet og FOT. Pilotprojektet er gennemført i samarbejde med LIFA Landinspektører samt Middelfart Kommune og tilgrænsende kommuner.

Kommunegrænsen i FOT er dannet ved en tilpasning af matrikelkortets skelbillede til de faktiske brugsgrænser i marken, og derfor er der nogle steder større eller mindre uoverensstemmelse mellem de to kommunegrænser. Dette giver problemer, hvilket senest har vist sig ved etablering af afstemningsområder i DAGI (Danmarks Administrative Geografiske Inddelinger) som led i Adresseprogrammet under den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Det er i adresseprogrammet besluttet, at DAGI-temaer skal etableres på baggrund af den topografiske kommunegrænse, da der her er den bedste sammenhæng mellem den kommunegrænse, som er fastlagt i Indenrigsministeriets bekendtgørelse om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner, og de faktiske forhold i marken. Imidlertid er der situationer, hvor matrikelkortet er bedre egnet til at fastlægge de kommunale tilhørsforhold. Det er derfor den forretningsansvarlige myndighed, der beslutter, hvilken kommunegrænse, der skal anvendes ved løsning af den konkrete opgave.

I Middelfart-projektet har LIFA landinspektører gennemgået ca. 44 km kommunegrænse (grænsen mod andre kommuner, men ikke mod søterritoriet) og kommet med forslag til, hvordan harmoniseringen kunne foretages. Da de skel, som danner kommunegrænse i matrikelkortet, ofte er fremkommet ved tilpasning af de gamle ”ø-kort”, er mange af uoverensstemmelserne blevet ændret ved opretning af matrikelkortet. Dette er foretaget internt i Geodatastyrelsen ved brug af måloplysninger og støttemateriale. Andre steder er FOT-grænsen blevet tilpasset matrikelkortets skelbillede, bl.a. med hensyn til antallet af knækpunkter og steder, hvor der ikke findes brugsgrænser. I fire tilfælde var det nødvendigt at foretage harmoniseringen ved ejendomsberigtigelser, der blev gennemført af LIFA Landinspektører.

I Middelfart-projektet er der udviklet metoder og opnået erfaringer, som kan anvendes ved kortopretning af matrikelkortet og ved fremtidige harmoniseringsarbejder mellem matrikelkortet og FOT. Geodatastyrelsen er lige nu ved at afklare, hvordan vi kan fastholde den harmonisering, der nu er foretaget af kommunegrænsen om Middelfart Kommune, og om det er muligt at skabe økonomiske grundlag for en landsdækkende harmonisering af kommunegrænserne.

Geodatastyrelsen holder lukket i dagene mellem jul og nytår og der vil være få medarbejdere på arbejde mandag den 23. december 2013. MIA-service vil derfor være lukket fra d. 23. december til mandag den 1. januar 2014, begge dage inklusive.

Geodatastyrelsen stiller en ny service til rådighed, hvor landinspektøren nemt kan få oplysninger om en sags status. Det er herved muligt at kontrollere, hvorvidt en sag er korrekt modtaget i miniMAKS, om sagsbehandlingen er begyndt, samt hvorvidt sagen kræver opfølgning fra landinspektøren.

Det er muligt både at søge på landinspektøren/firmaets sager og på et sagsID. Sidstnævnte søgemulighed kan f.eks. bruges til at få oplysninger om sager på advarselslisten, når man vil koordinere opgaverne i et Område.

Servicen er tilgængelig på https://services.gst.dk/reg, hvor der logges ind med digital signatur.

2013 har desværre været mærket af en lav matrikulær aktivitet som følge af krisen. Til gengæld har der været høj aktivitet på Matriklens udvidelse, hvor PLF har bidraget ganske væsentligt.

Vi takker for samarbejdet i det forløbne år og ønsker alle i landinspektørfirmaerne en glædelig jul.

Med venlig hilsen

 

Pia Dahl Højgaard
Udstykningschef
Ajourføring - Ejendomme