Orienteringsbrev fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

12. oktober 2012

Dette orienteringsbrev indeholder informationer om: 

Kort & Matrikelstyrelsen har pr. 27. september 2012 oprettet 20 af de 84 nye kirkesogne i matriklen. Når sognekoden skal ændres for ca. halvdelen af ejendommene i et sogn, vil vi uvilkårligt komme i konflikt med igangværende matrikulære sager/udtræk hos jer.

Hidtil har styrelsen prioriteret de sogne, hvor der enten ikke er matrikulære sager eller få sager, som med velvillig indstilling fra jeres side enten er blevet afsluttet eller lukket. Men efterhånden som arbejdet skrider frem, vil vi komme til sogne med større matrikulær aktivitet.

For at vi kan få afsluttet arbejdet med at oprette nye kirkesogne, vil vi fremover kontakte jer, hvis I har dataudtræk, som berøres af en sognesag, og give jer en frist på en måned til at færdiggøre matrikulære sager. Styrelsen er dog indstillet på at give lidt mere tid, hvis helt særlige forhold gør sig gældende. Vi er selvfølgelig også indstillet på at hastebehandle sagerne for at få dem registreret i matriklen. En liste over de nye sogne og deres tilhørsforhold til eksisterende sogne og kommuner vedhæftes som bilag til dette nyhedsbrev. Endelig skal vi opfordre jer til at gennemgå jeres dataudtræk, således sager, der ikke vil blive gennemført, kan slettes fra advarselslisten.

Der kan være problemer med at udarbejde matrikulære sager i nye sogne.
Det kræves derfor, at MIA’s administrative tabeller opdateres.

Der er lavet en vejledning i opdatering af de administrative tabeller. Vejledningen kan findes her. Vejledningen uddyber desuden problemet med de nye sogne i forhold til at udarbejde matrikulære sager.

Efter aftale med MIA/miniMAKS-arbejdsgruppen, bliver der nu indført flere kontroller ved modtagelse af matrikulære sager. Kontrollerne indføres for at nedbringe antallet af ”hjemsendelser”. Gennem større fokus på kvaliteten af sagerne forventes det at kunne opnå tidsbesparelser, både for Kort & Matrikelstyrelsen og for landinspektørfirmaerne.

Kontrollerne bliver indført gradvist og i samråd med MIA/miniMAKS arbejdsgruppen.

På vores hjemmeside er der oprettet en side med information om de kontroller, som er aktiveret ved modtagelse af matrikulære sager og om deres alvorlighedsgrad - ”GO” eller ”STOP”. For hver kontrol er der en beskrivelse af fejlen med løsning(er): 
www.kms.dk/Indgangefor/LSP/Lsp+info/Beskrivelse_modtagekontrol.

- rigtig placering af flueben i MIA

Både landinspektørfirmaer og Kort & Matrikelstyrelsen bruger tid på fejlagtige fakturaer. Fejlene skyldes oftest forkert brug eller mangelfuld indtastning i MIA. Kort & Matrikelstyrelsen har derfor udarbejdet en vejledning om, hvordan sager skal udarbejdes, så fakturadata bliver korrekte.


Vejledningen kan findes her.

Tinglysningsretten har anmodet om, at Kort & Matrikelstyrelsen videregiver oplysning om landinspektørens e-mail, når vi giver Tinglysningsretten besked om matrikulære forandringers registrering i matriklen.

Hensigten er, at lette tinglysningens kommunikation med landinspektøren, hvis der viser sig problemer med fx en servituterklæring. Derudover betyder det, at landinspektøren automatisk får besked, både hvis en sag bliver afvist, og når den bliver registreret.

Tinglysningsretten har anmodet om, at få oplyst firmaets e-mailadresse, og ikke e-mailadressen på den enkelte indsender.

Kort & Matrikelstyrelsen har allerede effektueret dette. Om ca. en måned vil vi vurdere, om ordningen skal fortsætte, og i givet fald hvilken e-mailadresse der skal videregives til Tinglysningsretten.

Scanningen af de matrikulære arkiver er godt i gang. Foreløbigt er 75 % af protokollerne scannet, og vi er påbegyndt scanning af de store måleblade, vejplaner og matrikulære sager. Efter planen vil scanningen være afsluttet i marts 2013, og herefter vil der være adgang til arkiverne via en selvbetjeningsløsning.

Scanningen af de matrikulære arkiver betyder, at der i projektperioden vil kunne opstå mindre forsinkelser i forbindelse med bestilling af måloplysninger og andet materiale fra de matrikulære arkiver. Endvidere kan hastesager ikke udføres, hvis sagen er berørt af arkivalier, der er sendt til scanning.

For at lette landinspektørernes planlægning vedrørende bestilling af måloplysninger, vil der på forsiden af bestillingsapplikationen til måleblade, AdHocIT, være information om hvilke materialer, der sendes til scanning ca. fire uger frem i tiden.

Der er ofte tvivl om hvilke skeltyper og skelkredse, der skal indtegnes i det digitale matrikelkort, når det drejer sig om skel mod ”vand”. 

Derfor har Kort & Matrikelstyrelsen udfærdiget et hjælpeskema, som vedlægges som bilag.

Kort & Matrikelstyrelsen har sendt et forslag til ændring af lov om Kort & Matrikelstyrelsen i høring, med frist til afgivelse af bemærkninger den 23. oktober 2012.

Med lovforslaget får miljøministeren mulighed for at beslutte, hvilke data der skal stilles frit til rådighed, så aftalen mellem regeringen og KL om grunddata kan opfyldes. Aftalen betyder, at Kort- og Matrikelstyrelsens topografiske kort, de grundlæggende landkortdata, matrikelkortet og Danmarks Højdemodel stilles frit til rådighed.

Lovforslaget kan findes her.

Med aftalen mellem regeringen og KL om grunddata er det nu vedtaget, at matriklen skal udvides med tidlig registrering af alle typer fast ejendom. Dermed skal matriklen udvides med ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund, samt en tidligere registrering af ejendomme under forandring.

Kort & Matrikelstyrelsen er i dialog med PLF’s bestyrelse på det forretningsmæssige og strategiske niveau og vil fremadrettet inddrage PLF tæt i implementeringsarbejdet.

Matriklens udvidelse forventes implementeret endeligt i 2015.

Beskikkelse af landinspektører er hidtil blevet meddelt af miljøministeren efter indstilling fra Kort & Matrikelstyrelsen. Dette er pr. 1. september 2012 blevet ændret således, at det fremover vil være Kort & Matrikelstyrelsens direktør, som beskikker landinspektører. Det sker for at harmonisere proceduren med andre tilsvarende områder, og for at mindske antallet af ministersager.

Følgende bekendtgørelser er revideret for at tage højde for ændringen:

Bekendtgørelse nr. 891 af 28. august 2012 om beskikkelse som landinspektør m.m.

Bekendtgørelse nr. 890 af 28. august 2012 om henlæggelse af opgaver og beføjelser til Kort- og Matrikelstyrelsen

Anette Filtenborg Schøler stopper i Kort & Matrikelstyrelsen pr. 31. oktober 2012. Gitte Malene Bertelsen er konstitueret som enhedsleder i ’Vest for Lillebælt’ indtil videre. Gitte kan kontaktes på tlf. 72 54 57 88 eller gitmb@kms.dk. Mails til ’Vest for Lillebælt’ bedes sendt til Matrikel og Juras hovedpostkasse: maj@kms.dk med angivelsen ’Vest’ i emnefeltet. 

Med venlig hilsen

Søren Fauerholm Christensen & Pia Dahl Højgaard
Udstykningschefer