Orientering fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

8. juli 2011

Orientering om vandskader i sagsarkivet og problemer med indsendelse af sager i MIA. 

Kort & Matrikelstyrelsen blev natten mellem den 2. og 3. juli, som resten af København, ramt af et voldsomt skybrud. Der var tale om en force majeure-situation, da der aldrig tidligere er kommet vand ind i bygningerne fra gadeplan, som det var tilfældet.

Dele af det analoge matrikulære sagsarkiv blev beskadiget af vand. Der er nu skabt overblik over omfanget af skaderne, og de oversvømmede sager er sendt til indfrysning og efterfølgende frysetørring. 

Firmaet Iron Mountain er i gang med udførelse af tørringsopgaven. I takt med at sagerne genetableres tilgår de det matrikulære arkiv. Tørringen vil ske prioriteret i forhold til landinspektørfirmaernes behov for oplysningerne, og det forventes derfor at generne kan begrænses til en længere ekspeditionstid. Det samlede arbejde omkring genetablering forventes at være tilendebragt indenfor seks måneder.

De vandskadede sager udgør 25% af sagerne i tilfældige sagsintervaller fra perioden 1972-2009. KMS forventer, at alle vandskadede måloplysninger kan genetableres. 

Det elektroniske reolsystem er på grund af oversvømmelserne sat ud af drift og dette vil ligeledes medføre forsinkelser i fremfinding af sager fra perioden 1950 og frem til 2009 de næste par måneder, mens der foretages udbedring af skaderne.

Da der forestår et stort oprydnings- og omflytningsarbejde i de næste uger må det forudses, at ekspeditionstiden vil blive længere end normalt. Med stort set ingen ekspeditioner i den forløbne uge, er ekspeditionstiden steget til over 25 dage.

Der vil komme yderligere information på KMS’ hjemmeside når vi kan sige mere om forventede ekspeditionstider og adgang til alle sagerne.

Det kan opleves, at der opstår fejl, når matrikulære sager skal sendes til KMS fra MIA.
KMS arbejder på at identificere, hvor problemet er, så det kan blive løst hurtigst muligt.
Det drejer sig om fejlen:

Status på KMS’ arbejde for at løse problemet kan følges på MIA-service hjemmesiden. Når problemet er løst vil dette ligeledes fremgå af hjemmesiden. Hjemmesiden kan findes på:
http://adhocitweb.kms.dk/webenduser/

KMS beklager de problemer vandskaden og MIA fejlen må påføre landinspektørfirmaerne. Jeg kan forsikre, at vi gør hvad vi kan for at løse problemerne hurtigst muligt.

Med ønsker om en, i øvrigt, god sommer

Pia Dahl Højgaard
Udstykningschef