Orientering fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til alle landinspektørfirmaer.

1. juli 2011

Orientering vedr. matrikulær sagsbehandling m.v.

Dette orienteringsbrev indeholder information om:

Sagsbehandlingstiden for matrikulære sager er steget markant på det seneste, og der er samtidig oparbejdet en større sagspukkel. Den gennemsnitlige ekspeditionstid er 40 dage for sager afsluttet i juni måned, og er dermed fortsat lavere end det politiske fastsatte mål på 60 dages ekspeditionstid. Oplysninger omkring den aktuelle sagsbehandlingstid kan altid læses på:
http://www.kms.dk/Matrikelogejendomsdannelse/Ekspeditionstid.htm

Ekspeditionstiden for måloplysninger er endvidere steget markant og er nu på op mod tre uger for normalt prioriterede rekvisitioner.

KMS har iværksat en række tiltag for at imødekomme problemerne. I mellemtiden kan I anvende mulighederne for hasteprioritering.

Ved anmodning om hasteprioritering af matrikulære sager skal det klarlægges hvorfor sagen haster (økonomi, efterfølgende sag i MIA o.a.). Forklaring kan ved indsendelsen af sagen angives i kommentarfeltet i MIA.

KMS har fået forespørgsler om muligheden for at kombinere en dommerattest med en uskadelighedsattest, hvis man f.eks. har fået relakseret et for lille areal. Det er ikke tilladt, da det er usikkert om panthaverne ville have tilladt relaksationen. I stedet kan man relaksere mere end nødvendigt. Dog må forskellen ikke være så stor, at der kan være tvivl om hvorvidt det er samme areal.

Tinglysningsretten afviser sager hvor skøderne er betingede, herunder betingede af den matrikulære berigtigelse. Uanset at det ikke er et krav i Bekendtgørelse om matrikulære arbejder kræver tinglysningen, at arealoverførselsskøder er endeligt lyst.

I sager med dommerattest bør Tinglysningsretten attestere at skødet er endeligt. I det tilfælde skal skødet ikke sendes til KMS.

Kort & Matrikelstyrelsen har udarbejdet en ny lovbekendtgørelse nr. 439 af 9. maj 2011, som sammenskriver den hidtidige lovbekendtgørelse med de ændringer, som følger af de seneste lovændringer af lov om landinspektørvirksomhed (landinspektørloven). Efter offentliggørelsen af den 'gamle' lovbekendtgørelse er der vedtaget ændringer af loven som følge af implementeringen af servicedirektivet og  anerkendelsesdirektivet, sammenlægningen til én landsdækkende matrikel, samt i forbindelse med ændringen af konkursloven (rekonstruktion). Den gældende lovbekendtgørelse kan findes på Retsinformation (www.retsinfo.dk). 

Et lovforslag, som har sigte på at give landinspektørvirksomheder lov til at oprette partnerselskaber og til at oprette holdingselskaber, er sendt i høring indtil 7. juli 2011. Lovforslaget kan findes på Høringsportalen under www.borger.dk

Til hjælp i forbindelse med stedfæstelse af servitutter udbyder Kort & Matrikelstyrelsen en hjemmeside der kan kontrollere GML filer. Hjemmesiden er ment som hjælp til selvhjælp, og giver det samme svar som Tinglysningsretten får ved deres behandling af sagen. De hyppigste fejl vi har oplevet drejer sig ikke om schema fejl, men om geometrisk fejl i filen. 

Disse fejl kan findes ved at man metodisk prøver sig frem. Vi håber at dette nye tiltag vil gøre livet nemmere for alle der arbejder med stedfæstelse af servitutter.

http://miadistribution.kms.dk/sfdb

Den 4. april 2011 blev et nyt bestillings- og indberetningssystem idriftsat til bestilling af mål til skel, samt til indberetning af fejl og mangler i matrikelkortet. Systemet er d. 20. juni tilrettet i forlængelse af tilbagemeldinger fra brugerne. Fra og med primo juli vil der være en vejledning tilgængelig på KMS’ hjemmeside under: Professionel anvendelse > Særligt for landinspektører > Info og vejledninger.

I brev pr. 6. maj 2011 orienterede KMS om skiftet til nyt økonomisystem i Staten. I det følgende redegøres for en række yderligere følgevirkninger.

Fakturaer udsendes fra Statens Administration, hvilket medfører at fakturaer fremover kun kan sendes til virksomhedens hovedadresse.

I overgangsperioden i forbindelse med skiftet til det nye økonomisystem kunne der ikke udsendes fakturaer. De manglende fakturaer udsendes nu. I vil derfor modtage fakturaer på målrekvisitioner tilbage fra overgangsperioden ultimo maj.

I modtager automatisk elektronisk faktura, hvis firmaet har et EAN nummer. Firmaer som ikke har noget EAN nummer, og som ønsker at modtage fakturaer elektronisk, kan få et EAN nummer ved at rette henvendelse til GS1 Denmark på www.gs1.dk. Yderligere information vedrørende EAN nummer se link - http://www.oes.dk/Regnskab/Elektronisk-fakturering/Spoergsmaal\u0002og-svar/EAN-lokationsnummer

 

Jeg ønsker jer alle en fortsat god sommer.

Med venlig hilsen

Søren F. Christensen
Udstykningschef