Kap. 1. Nu er proceduren omkring sagsbehandlingen af ansøgninger om beskikkelse formelt indskrevet i landinspektørloven og i den nye bekendtgørelse. Det er fastsat, at der skal udsendes et kvitteringsbrev til en ansøger inden én måned efter, at Kort & Matrikelstyrelsen har modtaget ansøgningen og kun i særlige tilfælde må behandlingen af en ansøgning tage over tre måneder.
Kap. 2. Der er fastsat regler om, hvordan ansøgninger om dansk beskikkelse fra borgere fra andre EU lande skal behandles. Reglerne er tilpasset, så tjenesteydere fra andre EU lande kan etablere sig i Danmark på baggrund af deres kvalifikationer fra hjemlandet. Hvis Kort & Matrikelstyrelsen afgør, at ansøgeren ikke er helt kvalificeret til at opnå dansk beskikkelse, kan vedkommende enten gå op til en prøve eller gennemføre en praktikperiode hos en praktiserende landinspektør. Når vedkommende har opnået dansk beskikkelse, gælder de samme regler for vedkommende, som for beskikkede landinspektører med dansk landinspektøreksamen.
Kap. 3. Landinspektørerne blevet pålagt nye oplysningspligter. Landinspektører skal oplyse deres klienter om:
- kontaktoplysninger til Kort & Matrikelstyrelsen,
- hvilke brancheorganisationer eller lignende de er medlem af, og
- deres titel og det land, hvor tilladelsen til at anvende titlen er givet.
Landinspektøren bestemmer selv, hvordan og i hvilken form oplysningerne gives, f.eks. på brevpapir, på en hjemmeside eller lign.
Derudover skal landinspektørerne, hvis klienterne anmoder om det, oplyse om lovgivningen som vedrører landinspektørers virksomhed, og om hvordan klienten kan blive bekendt med denne. Bekendtgørelse nr. 1372 af 16. december 2009, om tjenesteyderes pligt til at give oplysninger til tjenestemodtagere indeholder en række yderligere oplysningspligter.
Kap. 4. Tjenesteydere, der midlertidigt og lejlighedsvis vil arbejder i Danmark skal indsende en anmeldelse til Kort & Matrikelstyrelsen, før de begynder på den første opgave.
Med anmeldelsen skal følge:
- oplysninger om en eventuel erhvervsansvarsforsikring eller lignende,
- dokumentation for anmelderens nationalitet,
- attest fra hjemlandets kompetente myndighed om, at anmelderen er lovligt etableret i hjemlandet og udøver virksomhed, som svarer til landinspektørvirksomhed, og at det på tidspunktet for udstedelsen af attestationen ikke er forbudt anmelderen for at udøve denne virksomhed, heller ikke midlertidigt,
- dokumentation for anmelderens erhvervsmæssige kvalifikationer, og
- dokumentation for, at anmelderen, hvis erhvervet ikke er lovreguleret i anmelderens hjemland, har udøvet virksomhed, der svarer til landinspektørvirksomhed, i mindst to år i løbet af de sidste 10 år.
Tjenesteydere, som er fast etableret i deres hjemlande og som arbejder midlertidigt i andre EU-lande, f.eks. i Danmark, skal opfylde kravene i deres hjemlande omkring beskikkelse, registrering af virksomheden, skattereglerne, eventuelle krav om forsikring m.v. og de må arbejde i de øvrige EU-lande med den beskikkelse eller lign. de har fra hjemlandet. Dvs., at de ikke skal søge om dansk beskikkelse, men skal dokumentere, at de er kvalificerede til at udføre tilsvarende arbejde i deres hjemlande.
Tjenesteydere, der arbejder midlertidigt i Danmark skal følge de danske love, som er knyttet til udførelsen af arbejdet og er underlagt dansk straffelov. Tilsvarende finder reglen i landinspektørlovens § 7 om god landinspektørskik også anvendelse for tjenesteydere, ligesom der kan klages over deres udførelse af arbejdet til Landinspektørnævnet. De nye direktiver giver tilsvarende danske landinspektører mulighed for at arbejde midlertidigt eller fast i andre EU lande på baggrund af den danske beskikkelse. Hvert land har oprettet en kvikskranke, hvor alle relevante oplysninger fremgår. De øvrige EU landes kvikskranker findes på hjemmesiden www.virk.dk, under ”English”, ”businessInDenmark”, ”EUGO”, og derefter vælges et land.
Til sidst er reglerne om, at beskikkelse som landinspektør kan nægtes eller fratages som følge af gæld til det offentlige blevet ophævede. Reglerne var ikke i overensstemmelse med servicedirektivet. I henhold til servicedirektivet må medlemslandene ikke opretholde krav til deres tjenesteydere, der ikke står i rimeligt forhold til det formål, de forfølger, her inddrivelse af gæld til det offentlige. Hvis mindre indgribende
midler kan anvendes, skal disse vælges, f.eks. er reglerne om udlæg eller tvangsinddrivelse af restancer mindre indgribende end at fratage nogen beskikkelsen på grund af gæld til det offentlige.
Hvis du ønsker en mere detaljeret beskrivelse af ændringen af landinspektørloven, henvises til forarbejderne til lovforslaget under linket: http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/lovforslag/L50/index.htm
Du er også velkommen til at kontakte Antoinette Andersen, dir. tlf. 72545277.
Med venlig hilsen
Søren Fauerholm Christensen