Orientering fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til samtlige landinspektørfirmaer.

Afviklingen af papirsagerne går planmæssigt. Vi har afviklet langt størsteparten af sagerne, og det er vores forventning, at de sidste papirsager vil være godkendte inden påske 2009. Vi er i denne uge begyndt at omarbejde papir jordfordelingssager til miniMAKS sager. 

Afviklingen af papirsagerne betyder, at vi nu kan kaste alle ressourcer ind på miniMAKS sagerne. I denne uge behandler vi almindelige sager  indkommet 12. oktober 2008 og haste sager indkommet først i november 2008. 8-10 sagsbehandlere har alene til opgave at be\u0002handle hastesager. Det er vores forventning, at vi den kommende måned vil reducere antal\u0002let af hastesager. 23-25 sagsbehandlere har til ansvar at behandle alle de øvrige sager. 

Antallet af ekspederede miniMAKS sager har de sidste to uger været stigende. I denne uge har vi behandlet 215 sager. Det er en del lavere end antallet af sager indkommet i oktober 2008, hvor der indkom i størrelsesorden 50 % flere sager pr. uge end normalt (næsten 400 sager pr. uge). Det betyder, at det vil tage lidt længere tid at komme igennem alle sager for oktober, og dermed vil ekspeditionstiden stige, indtil vi kan ekspedere flere sager end der gennemsnitlig er kommet ind.

Vi forventer, at kunne ekspedere mellem  240-260 sager pr. uge først i april. På det tidspunkt vil kurven knække og ekspeditionstiden forventes herefter at være faldende under den forudsætning, at der ikke sker en stigning i antallet af indkomne sager. 

Vi har sammen med PLF udarbejdet et informationsark vedrørende ekspeditionstider for foråret, som du evt. kan anvende til orientering af dine kunder. 

Herefter følger en række vigtige oplysninger, som på det kraftigste anbefales, at du læser grundigt.

  1. For alle sager med skøde, der indsendes fra d. 9. marts 2009, skal skødefristen anføres i tidsfristfeltet. Tidsfristfeltet bedes alene anvendt til dette formål.

  2. Skødefristen fremgår imidlertid ikke på de sager, der afventer sagsbehandling. Vi gør et stort arbejde for at undgå at en skødefrist overskrides, men da der er tale om analoge dokumenter, kan vi overse en frist. Derfor bedes du selv holde nøje øje med skødefrister. Hvis du 14 dage før skødefrist ikke har fået skødet tilbage, bedes du kontakte distriktslederen, og vi vil foretage en undersøgelse. Det er  landinspektørens eller skødeskriverens ansvar at sørge for at skødefristen forlænges.

  3. En del papirsager er omarbejdet efter anmodning fra Kort & Matrikelstyrelsen. Det er vores forventning, at langt de fleste sager er indsendt som hastesager. Vi har gennemgået hastesagerne for at prioritere de sager, som er omarbejdet. I den forbindelse bruger vi oplysninger, der er skrevet i følgebrevsfeltet og henvisningen til gammelt journalnummer. Hvis der ikke er nogen oplysninger i følgebrevsfeltet vil vi ikke kunne vide, at der er tale om en omarbejdet papirsag. Skulle du have glemt at anføre dette bedes du rette henvendelse til distriktslederne, så vi kan få sagen prioriteret korrekt. 

  4. Det har vist sig, at der er behov for at præcisere, hvordan landinspektøren ved GPS-/GNNS-måling fra en RTK-tjeneste på målebladet skal oplyse, hvilken RTK-tjeneste der er anvendt.

    Vi har set flere variationer af, hvordan landinspektøren har oplyst om anvendt RTK-tjeneste på målebladet. Flere af disse variationer har været entydige og let forståelige, men vi har også set eksempler, som givet anledning til tvivl hos vores sagsbehandlere.

    I de tilfælde hvor vores sagsbehandlerne finder, at oplysningerne om anvendt RTK-tjeneste er mangelfulde eller forkerte, vil landinspektøren blive bedt om rette målebladet og indsende det som et supplerende dokument.

    For at undgå tvivl – om hermed undgå unødvendigt merarbejde i KMS og i landinspektørfirmaerne – har vi herfra udarbejdet tre eksempler, som efter vores opfattelse entydigt oplyser om anvendt RTK-tjeneste:

    1. Som en overskrift til koordinatlisten: Koordinatliste fra punktkatalog er i system 34 (GPSnet.dk)
    2. Som en overskrift til koordinatlisten: Koordinatliste fra punktkatalog er i system 34 (Leica SmartNet Danmark (tidligere GPS-referencen))
    3. Anført ved nordpil eller andet steds på måleblad: RTK-tjeneste: GPSnet.dk eller Leica SmartNet Danmark

    Det kan i øvrigt oplyses, at vi arbejder på at MIA i fremtiden automatisk kan påsætte oplysninger på målebladet om anvendt RTK-tjeneste.

  5. Få landinspektører vælger at eftersende analoge dokumenter, hvor det forventes at KMS selv skanner og lægger på sagen. I fremtiden vil KMS returnere dokumentet og bede landinspektøren om at indsende det som et supplerende dokument.

  6. Få landinspektører har en praksis med at sende ikke komplette sager til KMS, og senere eftersende manglende dokumenter. Vi vil venligst anmode om at alle landinspektører tilstræber, at sagerne er komplette inden indsendelse.

  7. Nogle landinspektører har eller skal snart forny deres medarbejdercertifikater. Når det er sket skal landinspektøren igen registrere sin signatur hos KMS. Der henvises til vejledning på http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/05CD2527-2D89-4B77-A794-
    ADAF027C90B3/0/Brugeroprettelse.pdf.

Vi vil fortsætte med at sende løbende opdateringer af MIA. Sag-på-sag er leveret til KMS til intern test. Vi forventer at bruge 1 måned på test og fejlrettelser, hvorefter vi har aftalt med PLF, at programmet vil blive testet af udpegede landinspektørfirmaer inden det frigives til alle.


Med venlig hilsen

Søren Fauerholm Christensen
Udstykningschef