Orientering fra Kort og Matrikelstyrelsen

Til samtlige landinspektørfirmaer.

17. april 2009

Vi er færdige med at ekspedere papirsagerne. Der er ca. 50 papirsager, der ligger hos landinspektørfirmaer afventende ekstra dokumentation. Ligeledes ligger der få skelforretningssager og sager med mange typer af temaer i KMS hvor en ny fejlrettelse i miniMAKS gerne skulle løse registreringen af dem. Desuden omarbejder vi seks papir jordfordelings- og strækningsanlægssager til miniMAKS sager. Der vil gå nogle uger før de er registreret. Vi glæder os meget til at få de sidste papirsager registreret og få sat et endeligt punktum i mere end 100 års analog historie. 

I uge 16 behandler vi almindelige sager indkommet omkring d 10. november 2008 og haste sager indkommet medio januar 2009. 

Antallet af ekspederede miniMAKS sager har igennem de sidste seks uger været stigende. I overensstemmelse med vores forventninger behandlede vi i ugerne op til påske mere end 250 digitale sager pr uge, hvilket er 20 % flere end der er kommet ind i perioden. Det betyder, at antallet af verserende digitale sager er faldende og dermed vil ekspeditionstiden gradvis blive forbedret.

Den 8. september 2008 informerede KMS om forudsætningerne for at modtage kompensati\u0002on for det merarbejde der var forbundet ved at omarbejde matrikulære sager fra MIA2 til MIA3. Kompensation for omarbejdelse gælder matrikulære sager indsendt fra den 11. sep\u0002tember 2008 til og med den 21. april 2009.

Firmaerne sendte i september dokumentation for de sager, som var påbegyndt før 11. september 2008, dvs. de sager hvor der indgik CAD-data arbejder. Sager hvortil der ikke kræves CAD-data (ændring af hovednotering, sammenlægning/inddragelse, arealoverførsel/udstykning af helt matrikelnummer) var også omfattet af kompensationsordningen, under forudsætning af, at disse var udarbejdet i MIA inden 11.  september 2008. KMS er vidende om ganske få firmaer, som havde problemer med danne dokumentationen i MIA3 for påbegyndte arbejder. Disse firmaer bedes kort redegøre for hvorfor det ikke var muligt, ligesom der skal sendes anden form for dokumentation hvoraf det fremgår, at det er en matrikulær sag påbegyndt før 11. september 2008. 

Efter den 21. april 2009 kan der indsendes faktura til KMS. Vi vil bede om at der sendes én samlet faktura for hele firmaet. Opgørelserne for omarbejdelse skal dokumenteres som anført i bilag A. Opgørelserne kan udarbejdes samlet for hele firmaet eller den enkelte landinspektør med beskikkelse. Vi vil bede om at faktura og opgørelserne sendes samlet, men på to forskellige måder: 

  1. Faktura sendes som en elektronisk faktura i henhold til vedlagte vejledning, Bilag B
  2. Opgørelse sendes som et Word eller Excel dokument vedhæftet en mail. Opgørelserne sendes til gangsekretariat-maj@kms.dk.

Sag-på-sag forventes klar til release medio maj 2009. Det er få dage senere ifht. tidligere informationsbrev. KMS færdiggør vores tests i denne uge, hvorefter to landinspektørfirmaer, i tæt samarbejde med KMS vil teste applikationen i det omfang der findes fejl vil de løbende blive rettet. 

Efter overgangen til miniMAKS har der været problemer med, at ændringerne i enkelte sager ikke har kunnet overføres til KMS’ leverance- og distributionsdatabase (LDS2). Dette har givet problemer for Kortforsyningen, som trækker på LDS2. Ligeledes har været problemer med at få adgang til opdaterede data i MIA distribution, da LDS2 data vises i web-delen i MIA distributionsserveren. Ved brug af ’upload’ knappen har der været etableret adgang til de opdaterede data. 

KMS har valgt at overføre en fuld kopi af data til LDS2. Det forventes at den første fulde kopi af data vil være tilgængelig i uge 18. Herefter vil overføres en fuld kopi af data forventeligt en gang pr. måned. I perioderne mellem overførslen af en fuld kopi af data vil der kunne forekomme få områder (2-3 procent af sagerne), hvor data ikke er ajourført på web-delen af MIA distributionsserveren.

Driftsprøve på miniMAKS blev gennemført fra d. 10. februar til d. 12. marts 2009. Alle krav til svartider og driftseffektivitet var overholdt. I forbindelse med godkendelse af driftsprøven aftaltes en leveranceplan for en række ændringer og forbedringer til miniMAKS, herunder forbedringer til registreringsmeddelelsen. 


Med venlig hilsen
Søren Fauerholm Christensen
Udstykningschef