Fra MIA til ERPO – en ny æra
Geodatastyrelsen har de seneste år arbejdet på systemmæssigt at bringe alle de kendte funktioner fra Matrikulært Informations- og Ajourføringssystemet (MIA) ind i Ejendomsregistreringsportalen (ERPO) — men i en mere moderne, intuitiv og gennemtestet platform. Det betyder, at ved udgivelsen den 7. oktober, vil der nu understøttes et bedre data flow mellem funktionerne i platformen, hvilket også mindsker risikoen for fejl. Med denne release af funktionerne kan ERPO nu også læse CAD-filer, og dermed bliver det muligt at håndtere alle matrikulære funktioner samlet ét sted.
MIA har siden 1999 været landinspektørernes sagsudarbejdelsessystem. Men systemet er nu nået til at være tæt på teknologisk forældet, og derfor flytter hele MIA’s funktionalitet ind i ERPO. ERPO blev lanceret i 2018 og har siden været platformen, hvor sager færdiggøres.
Hvad får brugeren ud af at skifte nu?
Ved allerede nu at skifte fuldstændig undgås systemskift og dobbeltarbejde mellem MIA og ERPO og i stedet opnås en tættere kobling mellem matrikelkortet og sagsdata i sagsbehandlingen alene i ERPO.
Til forskel fra MIA er ERPO et online-system, og derfor har spidsbelastning været et stort fokus under projektet, hvorfor det er testet grundigt gennem det seneste år, herunder med eksterne testere siden foråret. Fra 7. oktober anbefaler vi, at der arbejdes med matrikulære sager i ERPO.
Hvad flytter til ERPO?
Størstedelen af det kendte fra MIA’s sagsudarbejdelse, er nu tilgængeligt i ERPO, herunder:
- Sagsgrundlag og kortindhold
- Tilknytning og søgning af jordstykker
- Geometri/CAD
- Basis-, ejer- og køberoplysninger
- Udpegning i kortet
- Redigering af kortelementer
- Udret skel
- Forandringer (trinvis dialog)
- Sagsbilag
- Udstykningskontrolskema
Flere funktioner vil løbende overføres og implementeres i ERPO. Du kan tilmelde dig Geodatastyrelsen Status for hurtige driftsmeddelelser og opdateringer eller tilmelde dig orienteringsbrevet for at modtage informationer.
Hypercare og kontakt
Skulle en bruger opleve, at noget alligevel driller den første måned, er Geodatastyrelsen klar med det vi kalder ’hyper care’ – her tilbyder vi ikke kun hurtig hjælp, men der opsamles ligeledes forbedringsmuligheder til systemet.
Kontakt: For at komme i kontakt med vores support bedes du oprette en sag i vores system: Opret sag.