Trods hjemsendelser og nedlukninger har Geodatastyrelsen det sidste års tid arbejdet på en ny strategi, der sætter rammerne for arbejdet de kommende år. Selvom strategien afløser den hidtidige strategi, har grundindholdet ikke ændret sig.
- Vores kerneopgaver har ikke ændret sig, siden vi lavede den første strategi, men organisationen har udviklet sig, siden Geodatastyrelsen blev etableret i 2016 og kravene til digitalisering er øget, forklarer direktør Pia Dahl Højgaard.
Styrelsen har arbejdet med den nye strategi siden sidste sommer, hvor de indledende øvelser begyndte, så det er kulminationen på et års arbejde, der kan ses nu.
- Vi har fokuseret på at få så mange input fra organisationen som overhovedet muligt. En strategi er jo kun så stærk, som de medarbejdere, der lever efter den. I virkeligheden er processen med at lave en strategi mindst lige så vigtig som det endelige resultat, udtaler Pia Dahl Højgaard.
Kernefortælling, mål og strategiske indsatsområder
Den nye strategi, som løber fra 2021 – 2030, indeholder foruden en kernefortælling, en mission og vision, ni mål og fire strategiske indsatsområder.
Strategien udstikker retningen for Geodatastyrelsens arbejde på den lange bane. Konkret udmøntes strategien bl.a. i styrelsens mål- og resultatplaner for de kommende år.
- Strategien gør forhåbentlig medarbejdernes arbejde tydeligere i en større sammenhæng, samtidigt med at resten af samfundet gerne skulle få en forståelse af, hvad vi laver og ikke mindst, hvorfor vi laver det, slutter Pia Dahl Højgaard.
Strategien kan ses på Geodatastyrelsens hjemmeside lige her..