Matrikulære sager, som omfatter udstykning, matrikulering, arealoverførsel og sammenlægning, skal forelægges vedkommen kommunalbestyrelse. Dette skal ske ved brug af et digitalt standardskema via Ejendomsregistreringsportalen, ERPO. Dette skema kaldes udstykningskontrolskemaet.
Landinspektørens ansvar
Det er landinspektøren, der er ansvarlig for at udfylde udstykningskontrolskemaet, så kommunalbestyrelsen kan behandle den matrikulære sag på et oplyst grundlag. Dette omfatter både, hvorledes arealerne agtes anvendt og hvorledes sagen relaterer sig til den relevante lovgivning. Når landinspektøren afgiver oplysninger i skemaet, forudsættes det at ske efter bedste evne på baggrund af landinspektørens egne undersøgelser af sagen. Formålet med landinspektørens besvarelse er, at landinspektørens faglige vurdering gengives til brug for kommunens sagsbehandling. Oplysningerne skal god være så detaljerede, at kommunalbestyrelsen entydigt kan afgive erklæring.
Kommunalbestyrelsens ansvar
Udstykningskontrolskemaet er et standardskema, der indeholder en række oplysningsfelter, som landinspektøren skal besvare med det formål, at kommunalbestyrelsen har de nødvendige oplysninger til, at kunne afgive erklæring. Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at landinspektøren ikke har afgivet tilstrækkelige oplysninger som baggrund for deres erklæring, kan kommunalbestyrelsen returnere skemaet til landinspektøren, med henblik på at få oplyst sagen yderligere. Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der vurderer om oplysningerne i skemaet er tilstrækkelige for kommunens sagsbehandling.
Når kommunalbestyrelsen besvarer udstykningskontrolskemaet, skal svaret afspejle situationen på det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen underskriver skemaet. Hvis et forhold i en matrikulær sag kræver tilladelse, og tilladelsen meddeles under behandlingen af udstykningskontrolskemaet, skal kommunalbestyrelsen erklære, at der ikke mangler tilladelse.
Geodatastyrelsen må ikke registrere en sag i matriklen, hvis den matrikulære forandring eller tilsigtede anvendelse er i strid med anden lovgivning. Når kommunalbestyrelsen besvarer skemaet, skal kommunen være opmærksom på, at der ikke må indsættes bemærkninger i besvarelsen, som kan give anledning til tvivl i Geodatastyrelsen, f.eks. om de nødvendige tilladelser er meddelt. Ved sådan tvivl vil skemaet blive returneret til landinspektøren, som må foretage en ny kommunal høring. Et eksempel herpå er, hvis kommunalbestyrelsen erklærer, at et forhold ikke kræver tilladelse, men i bemærkningerne til besvarelsen skriver, at der skal søges tilladelse.